Markkinoinnin arvostuksen puute ei näy pelkästään asenteellisena puheena, vaan myös kriittisemmissä tekijöissä kuten investoinneissa. Tässä kirjoituksessa nostamme esiin tekijöitä, jotka viestivät markkinoinnin arvostuksen puutteesta, mistä arvostamattomuus johtuu ja annamme neuvoja siihen, kuinka jokainen markkinoija voi nostaa arvostusta omassa organisaatiossaan.
Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA on tutkinut jo useamman vuoden ajan myynnin ja markkinoinnin alan palkkoja. Tutkimusdatojen vertailusta käy ilmi, että markkinoinnin alan palkat ovat kehittyneet edellisvuodesta, ja kehitykseen on vaikuttanut etenkin henkilökohtainen sopiminen.
Mikä on tärkeää? -podcastin tässä jaksossa keskustellaan mainonnan ja markkinoinnin toimenpiteiden tehon mittaamisesta lyhyellä vs. pitkällä aikavälillä (ajasta 1:46 alkaen). HS Vision artikkeli mainostoimistoista on aiheuttanut paljon keskustelua alalla ja myös meidän paneeli ottaa siihen vahvasti kantaa (13:36). Mikä on työnantajabrändäyksen rooli osana yrityksen markkinointia (27:27)?Tällä kertaa juontaja Santtu Kottilan ohella panelisteina strategisen bränditoimisto Wörksin Jarno Varis sekä markkinointitoimisto Julkee x Lempeen Lasse Iskanius.
Vaikuttajamarkkinointi on noussut muiden digimarkkinoinnin muotojen rinnalle merkittäväksi mainonnan kanavaksi, ja se jatkaa kasvamistaan vuosi vuodelta. Vaikuttajamarkkinoinnin vastuullisuutta ja läpinäkyvyyttä on kuitenkin aika ajoin arvosteltu, vaikkakin mielestäni vaikuttajamarkkinointi on parhaimmillaan erittäin läpinäkyvä ja vastuullinen markkinointikeino brändille kuin brändille. Mutta mitä kaikkea vaikuttajamarkkinoinnissa tulisi ottaa huomioon, jotta se täyttäisi edellä mainitsemani ajatukset?
Millaista elämää yli 55-vuotiaat elävät ja millaisia he ovat kuluttajina? Tämän meille kertoo Sylva Vahtera (Iro Research), joka esittelee Aamukahviseurassa uunituoreen tutkimuksen ikäryhmästä 55+.
Axasta ei tullut ammattilaisurheilijaa eikä fysioterapeuttia, vaan väliaikaiseksi tarkoitetusta mainostoimistopestistä kasvoikin pitkä ura ammattikirjoittajana.
Tiesitkö, että B2B-asiakkaista 80 % käy yrityksen verkkosivulla ennen ensimmäistäkään yhteydenottoa? Tai että lähes puolet ostajista suosii täysin myyjätöntä ostoa? Jos verkkosivustot ja -palvelut ovat olennainen osa organisaatiosi markkinointistrategiaa ja haluat varmistua, että näitä kehitetään oikeaan suuntaan, tule mukaan Aamukahviseuraan.
Mitä muut ajattelevat mitä markkinoinnissa tehdään: luodaan mitä hienompia mainoskampanjoita upeissa puitteissa ja kippistellään kuplivaa harva se viikko eri kekkereillä, ihanaa! Ehkä toisinaan tätäkin, mutta markkinointialalla työskentely on usein reunalla elämistä - saat toki tehdä näyttäviä projekteja, mutta toisaalta venyttää jaksamisen ja sietämisen rajoja monesti työuupumukseen asti.