MarkkinointiKollektiivin tilaisuus:
Somemarkkinoijan iltapäivä
4 ratkaisua arjen haasteisiin
- Milloin: ti 6.5.2025, klo 14.00–18.00, asiaosuus klo 14.00–17.00
- Missä: Botta, Museokatu 10, 00100 Helsinki
- Hyvä tietää: Tähän tilaisuuteen tulee hakea mukaan. Tilaisuus on tarkoitettu somemarkkinoinnin ammattilaisille. Tilaisuus on veloitukseton.
Hae mukaan somemarkkinoijan iltapäivään! Tämän tilaisuuden kautta haluamme antaa tukemme sinulle, somemarkkinoinnin ammattilainen. Saat yhdessä iltapäivässä näkymän alati muuttuvaan somemarkkinointiin, sekä erilaisia keinoja pysyä muutoksessa mukana.
Iltapäivän aikana käsiteltävät teemat ovat relevantteja ja tärkeitä niin markkinointijohdon pöydällä kuin somespesialistin arjessa. Tilaisuudessa paneudutaan neljään somemarkkinoinnin ajankohtaiseen teemaan, joita käsitellään ensin inspiraatiovartteina kaikille yhteisessä alustuksessa, minkä jälkeen niihin syvennytään sparripiireissä eli fasilitoiduissa pienryhmissä. Lisäksi tilaisuuden ohjelma mahdollistaa verkostoitumista somemarkkinoinnin ammattilaisten kesken.
Tämä tilaisuus on tarkoitettu in-house-somemarkkinoinnin ammattilaisille, jotka työskentelevät B2C- tai B2B-liiketoiminnassa (tällä kertaa tilaisuus ei ole suunnattu media- tai markkinointitoimistoissa työskenteleville). Tilaisuuteen tulee hakea mukaan, jotta voimme varmistaa, että ohjelma palvelee mahdollisimman hyvin osallistujien tarpeita ja tarjoaa heille aidosti hyödyllistä sisältöä. Tilaisuudesta ei tule streamia tai tallennetta. Rakennetaan aitoa verkostoitumista ja keskusteluyhteyttä paikan päälle saapuvien somemarkkinoinnin ammattilaisten kesken! Mukaan mahtuu 50 osallistujaa. Tilaisuus on veloitukseton.
Lue lisää ja hae mukaan!
Hae mukaan Lyytissä >>
--------------------
Tilaisuudessa paneudutaan neljään somemarkkinoinnin ajankohtaiseen teemaan, joita käsitellään ensin inspiraatiovartteina kaikille yhteisessä alustuksessa, minkä jälkeen niihin syvennytään sparripiireissä eli fasilitoiduissa pienryhmissä
Teema 1: Kun paskamyrsky iskee somekanaviisi – onko parasta vain seisoa alla ja odottaa?
- Inspiraatiovartin aikana käydään läpi työkaluja somekriisin arviointiin, ja mitä ainakin kannattaa tehdä ensimmäisten tuntien aikana somekriisin iskiessä. Kriisit eivät iske kello kaulassa, joten niihin kannattaa varautua ja miettiä etukäteen, mitä tulee tehdä, jos paska osuu tuulettimeen. Onko parempi odottaa myrskyn laantumista, kilauttaa kaverille vai ryhtyä aktiivisesti toimeen kriisin hoitamiseksi? Ja miten sitä kriisiä sitten hoidetaan niin, ettei ainakaan lisätä vahinkoa?
- Sparripiirissä harjoitellaan somekriisin hallintaa konkreettisen harjoituksen kautta. Harjoituksessa keskitytään erityisesti somekriisin alkuvaiheeseen ja ensiapuun.
- Teeman asiantuntijana toimii Toni Perez (OSG Viestintä). Toni on työskennellyt uransa aikana niin toimitustyössä, matkailuyrityksen viestinnässä kuin viestintätoimistoissakin. Hän on Vuoden viestintätoimistoksi neljä kertaa valitun OSG Viestinnän toimitusjohtaja ja ollut mukana suunnittelemassa palkittuja kampanjoita. Toni haluaa auttaa organisaatioita ja ihmisiä menestymään tehokkaan viestinnän ja tarinankerronnan avulla.
Teema 2: Mikroinfluensserit lähelläsi – näin luot perustan tehokkaalle ja tulokselliselle somelähettiläsverkostolle
- Inspiraatiovartissa herätellään ottamaan kaikki hyöty irti organisaation työntekijöiden verkostoista. B2B-ostopäätöksissä suosittelu on merkittävässä roolissa ja työntekijöiden postaukset voivat saada jopa 8-kertaisen määrän sitoutumista kuin yrityksen oma tai maksettu LinkedIn-postaus. Eikä tämä päde vain B2B-maailmaan: organisaation työntekijöiden sekä asiakkaiden tekemän sisällön merkitys kasvaa myös B2C-puolella muun muassa mainonnan tehon heikentymisen ja kasvavan hinnan myötä. Autenttisuus, oikeat kasvot ja aito rosoisuus myy, sillä kaikkihan sen jo tietävät, ettei mikään ole tylsempää kuin korporaation virallinen somekanava.
- Sparripiirissä käydään läpi viiden perusperiaatteen malli, jolla somelähettiläsohjelma rakennetaan kestävällä tavalla. Esimerkkejä saadaan elävästä elämästä ja hyviksi todetuista käytännöistä.
- Teeman asiantuntijana toimii Mikael Bertus (Vapa Media). Mikael on palkittu suunnittelija, entinen kasvumarkkinointitoimiston Lead Creative ja nykyinen Vapa Median strategi, joka on urallaan tehnyt töitä monien kotimaisten ja kansainvälisten brändien parissa. Mikael on tunnettu vauhdikkaista ja provosoivista esityksistään, joissa luovuus, teknologia, markkinointi ja asiakaskeskeisyys kulkevat harmonisessa kaaoksessa.
Teema 3: Taklaa algoritmit, uudet kanavat ja näkyvyyden haasteet
- Inspiraatiovartissa käsitellään sosiaalisen median tämänhetkistä tilannetta: miten alustojen jatkuvat muutokset, uudet kanavat ja algoritmien muokkaamat pelisäännöt vaikuttavat meihin kaikkiin? Tarjolla on neuvoja ja oivalluksia, jotka auttavat sisällöntuotannon ja näkyvyyden parantamisessa nyt kun orgaaninen näkyvyys laskee ja lyhytvideot sekä UGC-sisällöt nousevat.
- Sparripiirissä tarkastellaan somealustojen muutoksia käytännön näkökulmasta niin B2B- kuin B2C-markkinoijalle. Mukana esimerkkejä ja kokemuksia siitä, miten algoritmit ja eri kanavien ominaisuudet vaikuttavat somemarkkinoijan arkeen. Jos omassa päivittäisessä työssä pohtii esimerkiksi Threadsin mahdollisuuksia, Instagramin tavoittavuutta tai toimivia TikTok-sisältöjä, saa tässä sparripiirissä vastauksia ja vinkkejä rennolla otteella keskustellen.
- Teeman asiantuntijana toimii Johanna Nikama (Dingle). Johanna (tuttavallisemmin Jossu) on somen ja sisällönluonnin moniammattilainen, joka on tehnyt töitä sisältöjen parissa jo lähes 15 vuotta – ensin kirjoittajana ja toimittajana, sittemmin strategioiden, konseptien ja luovien ideoiden parissa. Johanna on erityisen kotonaan digin ja somen maailmassa, ja viime vuosina Jossu on laatinut strategiota ja konsepteja mm. Atrialle, Värisilmälle, Orionille ja Vepsäläiselle, ja kouluttanut aiheesta käytännönläheisesti esimerkiksi Vaasan Sähköä ja SSAB:ta – aiheina kaikki trendikatsauksista emojien käyttöön.
Teema 4: Onnistuneen social first -markkinoinnin ytimessä on data ja luovuus
- Inspiraatiovartissa kurkistetaan menestyksekkään somesisällön saloihin. Kurio avaa, miten maailman johtavat sosiaalisen median kuuntelutyökalut valjastetaan tuottamaan parempaa ja tuloksellisempaa sisältöä ja kampanjoita. Nämä ketterät työkalut syöttävät tarkkaa ja heti toimintaan ohjaavaa asiakasymmärrystä, ja ne ovatkin monen Kurion palkitun kampanjan takana. Ajatuksella "We let the audience write the briefs" Kurio hyödyntää reaaliaikaista dataa ja ohjaa sisällöntuotantoa suoraan yleisöjen tarpeiden, haaveiden ja turhautumisten pohjalta.
- Sparripiirissä pureudutaan käytännönläheisten case-esimerkkien kautta siihen, miten tämän päivän voittava somemarkkinoinnin kaava syntyy yhdistämällä nopea somekuuntelu ketterään ja luovaan sisällöntuotantoon. Harjoitusten ja tukikysymysten kautta testataan, miten oman someyleisön parempi ymmärtäminen voi parantaa sisällön suunnittelun tasoa, tehoa ja tuloksia.
- Teeman asiantuntijana toimivat Elli Tuominen ja Jari Lähdevuori (Kurio). Kurion perustajat Elli ja Jari ovat sosiaalisen median markkinoinnin ammattilaisia ja edelläkävijöitä jo 15 vuoden ajalta. Heidät tunnetaan vahvasta näkemyksestään, inspiroivasta esiintymistyylistään ja vaikuttavasta työstään niin kotimaisten kuin kansainvälisten huippubrändien parissa. Elli on yksi Suomen kokeneimmista digitaalisen ja sosiaalisen median strategeista. Hän on kokenut tuomariston jäsen sekä kotimaisissa, että kansainvälisissä kilpailuissa, kuten Cannes Lions:in tuomaristossa vuonna 2024. Jari on kokenut luova johtaja ja on rakentanut useita kansainvälisesti palkittuja kampanjoita ja auttanut Kuriota saavuttamaan useita Vuoden Agency -titteleitä. Hän on vienyt alaa eteenpäin pääasiassa asiakastyön, mutta myös toimialatutkimuksen ja tuomaristotyön kautta.
Hae mukaan Lyytissä >>
--------------------
Tilaisuuden aikataulu:
Klo 13.40–14.00 Ovet auki ja verkostoitumista
Klo 14.00–15.30 Neljä inspiraatiovarttia somemarkkinoijan arjen haasteisiin
Klo 15.30–17.00 Lyhyt tauko ja sparripiirit
Klo 17.00–18.00 Afterit, kevyttä purtavaa ja verkostoitumista
Ohjelma ja aikataulu saattavat muuttua vielä ennen tilaisuutta. Tilaisuuden tuottaa MarkkinointiKollektiivi. Tilaisuuden mahdollistavat OSG Viestintä, Vapa Media, Dingle, Kurio ja Botta Events.