Markkinointi on siirtynyt aikakauteen, jossa tekoäly ei ole enää vain kiehtovaa tulevaisuutta, vaan keskeinen osa arkea. Muutos vaatii sinultakin uutta ajattelua: miten yhdistää tekoälyn analytiikka ja tehokkuus markkinoijan tunneälyyn ja luovuuteen?
Mikä se on, joka aamulla moikkaa, kiireessä auttaa, näkee onnistumisen ja kirkastaa suuntaa sekä kysyy, mitä kuuluu? Tätä kysyy MIELI ry:n Saija Koskensalmi.
Strutseihin liittyy eriskummallinen myytti niiden tavasta käsitellä pelottavia tilanteita: ne työntävät päänsä hiekkaan ja toivovat ongelmien katoavan ympäriltään kuin taikaiskusta. Samaa voisi osin sanoa Suomen digitaalisen mainonnan kentästä, kun esille tuodaan evästeettömän tulevaisuuden haasteet markkinoijille.
In today’s fast-paced marketing landscape, the ability to harness data effectively is more critical than ever. And we know that data-driven marketing is the way of the future, says Meltwater in their partner blog post.
Väittäisin, että harva ei-markkinoija tai ei-viestijä tietää, mitä työmme kulisseissa oikeasti tapahtuu. Käytännössä jongleeraamme päivittäin kampanjoinnin, sisällöntuotannon, tiedotteiden, somepäivitysten, tapahtumien suunnittelun, verkkosivustojen kehittämisen, analytiikan penkomisen ja monen muun hyvinkin erilaista osaamista vaativan tehtävän kanssa.
Yrityksillä, joilla on erottuva ja asiakkaille merkityksellinen brändipositio, on vahvempi asiakasuskollisuus, kasvava markkinaosuus ja mahdollisuus laajentua kannattavasti. Vahva brändipositio luo pitkällä aikavälillä kestävää arvoa, joka auttaa myös toipumaan haasteista nopeammin.
Uskon, että markkinointi voisi olla organisaatiossa kuin organisaatiossa tunnistettu ja tunnustettu strategisen menestyksen draiveri. Silti markkinoijat arjessa tuijottavat kovin usein liikenteen trendejä, liidimääriä, voitettuja silmäpareja ja huomioarvoja – omassa nurkassaan. Samaan aikaan nurkka muuttuu YT-kierrosten ja organisaatioiden tehostamisten kautta kierros kierrokselta ahtaammaksi.
Nykyajan markkinointi- ja viestintäalan yritysten menestyminen vaatii paljon enemmän kuin pelkkiä pikaratkaisuja. Projektikohtainen raportointi on mielestäni strategisen kasvun tärkein työkalu. Kyse ei ole vain numeroista, vaan niiden syvällisestä ymmärtämisestä ja hyödyntämisestä. Jokainen projekti, oli se sitten suuri tai pieni, on osa yrityksesi kasvutarinaa.