Kumppaniblogi: Knowit
Brändin merkitys yrityksen arvon kehitykselle ja liiketoiminnan menestykselle on kiistaton. Vahva brändipositio on brändistrategian ytimessä – se kirkastaa sekä sisäisesti että ulkoisesti, millä tavalla erotumme kilpailijoista ja millaista ainutlaatuista arvoa tuotamme asiakkaille ja muille sidosryhmille. Miksi asiakkaamme valitsevat meidät muiden vaihtoehtojen sijaan? Yrityksillä, joilla on erottuva ja asiakkaille merkityksellinen brändipositio, on vahvempi asiakasuskollisuus, kasvava markkinaosuus ja mahdollisuus laajentua kannattavasti. Vahva brändipositio luo pitkällä aikavälillä kestävää arvoa, joka auttaa myös toipumaan haasteista nopeammin.
Kuinka vahva brändipositio rakennetaan? Olemme kiteyttäneet keskeiset opit työskentelystä yli 100 kotimaisen ja kansainvälisen brändin parissa. Tunnistimme kuusi keskeistä tekijää, jotka ovat avainasemassa kasvua tukevan brändiposition kirkastamisessa ja vahvistamisessa.
1. Brändi on yrityksen tärkein keino näyttää pitkän tähtäimen visio markkinaan.
Brändistrategiatyön lähtökohtana on ymmärrettävä, onko yrityksen visio eli sen pitkän aikavälin tavoitetila selkeä, jotta se voi ohjata myös brändiposition määrittelyä.
Erottuva brändipositio on paras tapa kiteyttää yrityksen ainutlaatuinen arvo asiakkaille ja muille sidosryhmille. Brändit, joiden tuotteet ja palvelut koetaan ainutlaatuisina ja joihin asiakkaat ovat sitoutuneet tunnetasolla, ovat kannattavampia, kasvavat markkinaa nopeammin ja kasvattavat vaikutustaan asiakkaiden mielissä, elämässä ja kulutustottumuksissa.
2. Vahva brändipositio tuo selkeyttä liiketoiminnan johtamiseen ja auttaa priorisoimaan resursseja.
Brändiposition tulee olla realistinen ja uskottava, pohjautuen aitoihin vahvuuksiin, mutta samalla eteenpäin katsova ja linkissä strategiassa linjattuihin kehityksen fokusalueisiin. Selkeyden luominen ja ylläpitäminen on koko liiketoimintajohdon prioriteetti – ei vain markkinoinnin. Brändistrategiatyön omistaa yrityksen ylin johto.
Kun kilpailuasema on selkeä, voidaan keskittyä kehittämään tuotteita ja palveluita, jotka vahvistavat tavoitepositiota. Keskeistä on syvä ymmärrys nykyisistä ja potentiaalisista asiakkaista sekä heidän tarpeistaan. Samalla on tärkeää ymmärtää markkinan ja kilpailukentän dynamiikka – missä kategoriassa kilpailemme, mikä on nykyinen positiomme ja millaiset muutosvoimat voivat uhata kategorian kasvua. Millaisia kasvun mahdollisuuksia löytyy nykyisen markkinan reunoilta tai sen ulkopuolelta?
3. Brändiposition tulee olla johdonmukainen ja relevantti kaikkien keskeisten sidosryhmien näkökulmasta.
Kasvua tukeva brändipositio puhuttelee kaikkia yrityksen tärkeimpiä sidosryhmiä – asiakkaita, työntekijöitä, yhteistyökumppaneita ja sijoittajia. On tärkeää tunnistaa keskeiset sidosryhmät ja mikä on heille olennaista nyt ja tulevaisuudessa.
Esimerkiksi sijoittajille on tärkeää perustella uskottavasti, miksi brändiin kannattaa investoida ja sitoutua. Asiakkaille on selkeytettävä, millaista ainutlaatuista arvoa brändi tarjoaa verrattuna kilpailijoihin. Työntekijät sitoutuvat vahvemmin, kun he ymmärtävät yrityksen identiteetin ja suunnan – brändi toimii tällöin kulttuurin perustana, joka näkyy ja tuntuu myös ulospäin.
4. Vahva brändi rakentuu asiakkaille merkityksellisen kilpailuedun varaan.
Kilpailuedun tunnistaminen, saavuttaminen ja ylläpitäminen ovat brändin menestyksen kulmakiviä. Kuinka voimme tarjota asiakkaille arvoa tavalla, joka erottaa meidät kilpailijoista, esimerkiksi laadun tai erinomaisen asiakaspalvelun kautta? Ainutlaatuiseksi koettu brändi valitaan todennäköisemmin kilpailijoiden sijasta, mikä tukee markkinaosuuden kasvua.
Monet yritykset ovat jumissa eduissa, jotka eivät luo todellista kilpailuetua. On tärkeää arvioida, tuotammeko aitoa lisäarvoa asiakkaille suhteessa kilpailijoihin. Ymmärrä kilpailukenttä laajasti – ketkä ovat todellisia kilpailijoitamme asiakkaiden ongelmien ratkaisemisessa, ja minne markkina on kehittymässä?
Menestyvät yritykset luovat ainutlaatuista arvoa eri näkökulmista. Mitä voimme kehittää, jota kilpailijat eivät voi helposti kopioida – ainutlaatuinen teknologia, erinomaiset asiakassuhteet tai innovatiivinen liiketoimintamalli? Voimmeko lisätä arvoa luomalla uusia palveluelementtejä tuotteisiimme? Millainen arvopohja voisi luoda brändille ainutlaatuisen aseman markkinassa tulevaisuudessa?
5. Brändin tulee ohjata koko yrityksen toimintaa ja rakentaa jaettua kulttuuria.
Brändi ei ole vain ulkoinen lupaus asiakkaille, vaan ohjaa koko yrityksen ja organisaation toimintaa. Brändistrategia luo vahvan fokuksen sisäisesti ja on yksi tehokkaimmista työkaluista yrityskulttuurin ohjaamisessa haluttuun suuntaan. Parhaimmillaan brändi vaikuttaa koko organisaation ajatteluun ja käyttäytymiseen, vieden yritystä kohti entistä vahvempaa positiota tulevaisuudessa.
Jotta brändi voi rakentaa jaettua kulttuuria, on kaikilla oltava selkeä ja yhtenäinen ymmärrys siitä, mitä brändi edustaa, ja vahva sitoutuminen sen toteuttamiseen. On tärkeää määrittää ja aktiivisesti viestiä, missä olemme ainutlaatuisia – eli mikä on positiomme – ja mitä tämä edellyttää kaikilla organisaation tasoilla. On myös selkiytettävä mitä tämä tarkoittaa yksilön näkökulmasta: millaisia käytännön toimenpiteitä se ohjaa esimerkiksi tuotekehityksessä tai asiakaspalvelussa.
6. Johda brändiä yhteisten tavoitteiden kautta.
Menestyvän brändin johtaminen edellyttää yhteisesti asetettuja tavoitteita ja niitä tukevia mittareita, jotka rakentuvat eri toimintojen – kuten myynnin, markkinoinnin ja tuotekehityksen – välisestä yhteistyöstä. Tavoitteet ja mittarit eivät saa syntyä siiloissa, vaan jaetun näkemyksen ja tiiviin yhteistyön tuloksena.
Muutosvauhdin kiihtyessä on tärkeää, että tavoitteiden seuranta ja niihin reagointi ovat jatkuva osa päivittäistä toimintaa. Tämä varmistaa, että pysymme pulssilla ja pystymme mukautumaan muuttuviin tilanteisiin tarvittaessa nopeasti ja tehokkaasti.
Brändiposition rakentaminen on monivaiheinen prosessi, joka edellyttää strategista ajattelua, rohkeutta kyseenalaistaa vakiintuneita käytäntöjä ja koko organisaation vahvaa sitoutumista. Vahva brändipositio ei ainoastaan ohjaa asiakkaiden valintoja, vaan luo myös selkeän fokuksen yrityksen toiminnalle ja kulttuurille.
Haluatko kuulla lisää? Knowit Insight on kokenut liikkeenjohdon konsultointikumppanisi, jolta löytyy laaja-alaista osaamista muun muassa strategian ja liiketoiminnan muutoksen, kestävän kehityksen, kaupallisen kehittämisen ja operatiivinen tehostamisen sekä brändin ja markkinoinnin parista. Toimimme paikallisesti 15 toimistossa Ruotsissa, Norjassa ja Suomessa yli 500 konsultin voimin.
Kirjoittajat Paula Hernetkoski ja Marjaana Ärmänen olivat puhumassa aiheesta myös MarkkinointiKollektiivin Strategiaa tukevan kasvun elementit -teematilaisuudessa 4.9.2024.