Zoanin Ikuinen Vappu hurmasi MarkkinointiKollektiivin yhteisön ja se kruunattiin Vuoden Parhaaksi 2020.

Osana Onnistunutta markkinointia- tilaisuutta (2.6.2021) jaettiin jo neljännen kerran MK Vuoden Paras -tunnustus. Tilaisuudessa esiteltiin neljä loistavaa markkinointitekoa, joista MarkkinointiKollektiivin yhteisön jäsenet valitsivat kollegiaalisen Vuoden Paras -tunnustuksen saajaksi Zoanin Ikuinen vappu -casen.


Tilaisuudessa esillä olleista Vuoden Paras finalistitöistä kuultiin tekijöiden kertomana rehellistä arkea kulisseista. Satapäinen virtuaalitilaisuuden yleisö eli mukana casien kertojien tarinoissa kun haasteista ja onnistumisen kannalta olennaisista risteyskohdista jaettiin tietoa avoimesti. Korona-pandemian haastama suunnittelutyö, globaalit liikehdinnät ja rohkeus uskoa omaan tekemiseen nousivat kaikissa finalistitöissä esille.

Vuoden Paras -tunntuksen takana on ajatus kollegiaalisesta tiedonjaosta, rehellisyydestä tekijöiden kesken siitä mitä menestyksekkäät markkinointiteot vaativat. Kurkkaus siloteltujen cesa videoiden taakse antoikin taas tänä vuonna paljon uutta tietoa jokaisesta finalistityöstä. Lopulta tilaisuuden osallistujien kesken äänestetty tunnustus meni Laura Olinin ja Miikka Rosendahlin (ZOAN) esittelemälle Ikuinen Vappu -caselle, joka vei voiton 42% äänisaalilla!

Katso tallenne Onnistunutta markkinointia -tilaisuudesta ja tutustu tarinoihin palkittujen markkinointitekojen takana!

Linjoilla olleet osallistujat kertoivat oppineensa ja saaneensa oivalluksia runsain mitoin esillä olleista finalisti caseista. Helpoksi Vuoden Parhaan äänestämistä eivät työstään kertoneet ammattilaiset tehneet, sillä moni osallistujista kertoi ihastellaansa useampia esillä olleita caseja:

"Caset oli mielenkiintoisia ja globaaleja, innovatiivisia ja tässä ajassa, luo uskoa että suomessa osataan ja tehdään." ja "Monista näistä olin kuullut, joten oli hienoa kuulla miten projektit toteutettiin, hienoja juttuja kaikki, vaikea oli valita parasta." kertovat osallistujat palautteessa.

Vuoden Paras -tunnustuksen ovat aikaisemmin saaneet CMI:n Älä kerro Martille, Helsingin Sanomien The Land of Free Press sekä Valio Sweet Suite.

Onnea Zoan ja suuri kiitos kaikille finalisteille oppien ja oivallusten jakamisesta!


Vuoden Paras 2020 voittaja -Zoan “Ikuinen vappu”

Kuinka ajatellaan asiat uusiksi ja saadaan jättimäinen projekti nopeasti toimimaan? Kuinka järjestettiin maamme suurimmat vappujuhlat? Kun COVID-19 pandemia laittoi tapahtuma-alan periaatteet uusiksi halusi Zoan luoda jotain maailmanluokan mittakaavassa ennennäkemätöntä samalla kun Helsinki halusi tarjota upeat juhlat vappuaatolle. Lopulta tehtiin historiaa live-konserttia, pelimoottoripohjaista virtuaalitodellisuutta, streamausta ja interaktiivisia avatar-hahmoja yhdistelemällä.

Tällä kampanjalla saavutettiin 1.4 miljoonaa katselukertaa, 700 000 liveosallistujaa, 150 000 luotua avataria ja 10 miljoonaa vuorovaikutusta ja kansainvälisen median huomio.

Tämä markkinointiteko on noteerattu myös Grand One Grand Prix kampanja 2020 voittajana. Casesta kertomassa Laura Olin (COO) & Miikka Rosendahl (CEO) ZOAN

Vuoden Paras 2020 finalistit:

Tieto Evry & TBWA/ Helsinki  “The Polite Type”

Millaisia haasteita, ja luonnollisesti oppeja, voidaan jakaa projektista jonka keskiössä oli fontti, joka korjaa käyttäjänsä kielenkäyttöä? TietoEVRY julkaisi elokuussa 2020 The Polite Type -fontin, joka tunnistaa loukkaavia ilmaisuja ja vihapuhetta, sekä korvaa haukkumasanat automaattisesti neutraaleilla ilmaisuilla.

Tässä kampanjassa copywritereita oli yli 33 000 – ne kaikki käyttäjät, jotka testasivat fonttia nähdäkseen miten se korjaisi heidän kielenkäyttöään. The Polite Type-fontti julkaistiin keskustelun herättäjäksi nettikiusaamiseen ja teknologiayritysten vastuullisuuteen liittyen.

Tämä markkinointiteko on noteerattu myös  Vuoden Huiput Grand Prix 2020 voittajana.
Casesta kertomassa Maria Kuorikoski (Senior Creative) & Markus Nieminen (Creative Director) TBWAHelsinki

Neste “The most CO2 Friendly Route”

Mitä useamman tahon strateginen kumppanuus opetti tekijöilleen yhteistyöprojektissa, jolla haettiin kaupunkiajossa tehtävien reittivalintojen kautta merkittäviä hiilidioksidipäästöjä? Tieliikenne synnyttää merkittävän osan päästöistä maailmanlaajuisesti. Suurin osa navigaatio-ohjelmista ehdottaa automaattisesti nopeinta reittiä - muttei ympäristöystävällisintä reittiä.

Ympäristöystävällisin reitti -yhteisprojektissa Neste, HERE Technologies, PTV Group ja VTT tutkivat hiilidioksidipäästöjen leikkaamista oikean ajoreitin valinnalla. Projektissa koneoppimisella skaalattiin ja simuloitiin reittivalintojen vaikutuksia liikennepäästöihin. Kuluttajapuolen autoilussa ympäristöystävällisellä reittivalinnalla voidaan vaikuttaa merkittävästi vuositason päästöjen määrään.

Tämä markkinointiteko on noteerattu myös Grand One Grand Prix paras palvelu 2020 voittajana. Casesta kertomassa Mika Hyötyläinen (Vice President, Marketing Communications, Data & Digital) & Tytti Stranding (Marketing Manager) Neste

Fortum & TBWA / Helsinki "Fortum Vipu"

Kuinka tuotekehitys ja yhteistyö saadaan toimimaan äärettömän nopeasti? Millaisia oppeja ympäristömme havainnoinnista voidaan jakaa jokaisen tuotekehitykseen? Kun koronavirus iski Suomeen valmisti Fortum erittäin nopeasti prototyypin Fortum Circo® Handlesta. Kyseessä on kahvoihin kiinnitettävä lisäosa, jonka avulla ruokakaupan ovia ja kaappeja kykenee avaamaan käsivarrella, eli koskematta niihin käsillään ja altistumatta virustartunnoille.

Lopputuotteena syntyi Fortum Vipu, joka antaa jätemuoville uuden elämän ja lisäksi se ehkäisee tautitartuntoja. Fiskars otti Vivun tuotantoon ja globaaliin jakeluun. Tässä projektissa nopeat käänteet ja toiminta saivat aikaan konkreettisen tuotteen, joka helpottaa arjen nykyisissä poikkeuksellisissa olosuhteissa.

Tämä markkinointiteko on noteerattu myös Gold Effie Finland erikoissarja 2020 voittajana. Casesta kertomassa Jussi Mälkiä (Brand Manager) Fortum & Juhani Hokkanen (Innovation Director) TBWAHelsinki

Kiitos Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA osallistumisesta yhteistyökumppanina Vuoden Paras -tunnustuksen jakamiseen. Yhdessä voimme nostaa esiin markkinoinnin parhaita käytäntöjä ja oppeja!

Julkaistu 
3.6.2021
Uutiset
 -kategoriassa

Lisää 

Uutiset

 -kategoriasta

Katso kaikki

Tilaa uutiskirje ja saat tiedon tapahtumista, koulutuksista ja markkinoinnin työpaikoista ensimmäisten joukossa!

No spam ever. Read our Privacy Policy
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.