Tiedote: 70 % markkinoijista harkitsee työpaikan vaihtoa – taustalla ikäsyrjintää ja palkkatasa-arvottomuutta

MarkkinointiKollektiivin teettämän kyselyn mukaan 70 % suomalaisista markkinointi-, viestintä-, mainonta- ja media-alalla työskentelevistä on harkinnut työpaikan vaihtoa ja 38 % alan vaihtoa viimeisen 12 kk aikana. Kyselyyn tulleiden lähes 700 avoimen kommentin mukaan työpahoinvointia lisää mm. ikäsyrjintä, epätasa-arvoinen palkkaus ja työn arvostuksen puute, mikä näkyy kiireenä, hallitsemattomana työmääränä sekä epärealistisina yksilön osaamisen odotuksina.

Vastaajia huolettaa erityisesti taantuma ja yleinen taloudellinen tilanne sekä oma jaksaminen ja mielenterveys. Nämä eivät varmasti huoleta ainoastaan markkinoinnin ammattilaisia, sillä elämme kaikki talouskriisin, sotien ja pandemian keskellä. Yksilön resilienssi työn epävarmuuden ja epäselvyyksien kestämiseen on ihan ymmärrettävästi koetuksella.

Ystäväpiirini koostuu paljolti markkinointialalla työskentelevistä ja joka puolella on jatkuva kiire ja uupumista. Hektisyys väsyttää ja suurin osa miettii, että jos kolmekymppisenä on jo näin poikki, niin miten jaksaa tulevaisuudessa?, pohtii eräs vastaaja.

40 % vastaajista kertoi nykyisellä työpaikallaan olleen heikentävää vaikutusta henkiseen tai fyysiseen terveyteensä

Työpaikalla ja esimerkiksi huonolla johtamisella on merkittävä vaikutus myös fyysiseen terveyteen henkisen hyvinvoinnin lisäksi. Pitkään jatkuva stressi ja ahdistus voivat näkyä mm. migreeninä, sydämentykytyksinä ja unettomuutena. Toisaalta jos töissä on hyvä olla, voi stressi lievittyä ja fyysinen olo kohentua.

Työnantajani ei osaa johtaa ja eräs kollegani on työpaikkakiusaaja, jonka vuoksi jo moni ihminen on lähtenyt firmasta. Vaikka pidän työtehtävistäni todella paljon ja kyseessä on käytännössä unelmatyöni, itse työpaikka ei valitettavasti ole terveydelleni laisinkaan hyväksi, kertoo eräs vastaaja.

Joka viides vastaaja koki työhyvinvointinsa tilan huonona tai erittäin huonona vastaushetkellä. Ala koetaan kiittämättömänä, markkinoinnin tekijöitä ei arvosteta ja työpaikkailmoituksissa haetaan kaiken osaavia yksisarvisia. Omasta työhyvinvoinnista huolehditaan mm. pitämällä kiinni omista rajoista sekä työn ja vapaa-ajan tasapainosta.

Tilastokeskuksen mukaan joukkoviestintämarkkinoiden, johon kyselyn vastaajajoukko kuuluu, arvo oli noin 3,9 miljardia euroa vuonna 2022. Kyse on merkittävästä työllistäjästä Suomessa, joten tällaisen hätähuudon nousu alan sisältä on huolestuttavaa.

Kyselyyn vastasi yhteensä 586 markkinoijaa, viestijää, mainostajaa, alan johtajaa, yrittäjää ja opiskelijaa. Kyselyn koko raportin voi ladata täältä

Lisätietoja:
Tuotanto- ja kehityspäällikkö Emmi Paunonen, MarkkinointiKollektiivi, 045 652 5986
emmi@mkollektiivi.fi

Linkedin-profiili

Kuvaehdotuksia ladattavissa täällä.

Kyselyn teetti MarkkinointiKollektiivi, joka on Suomen suurin ja elinvoimaisin markkinoinnin ammattilaisten yhteisö. MarkkinointiKollektiivin aktiiviseen Facebook-ryhmään kuuluu jo lähes 22 000 alan ammattilaista. Yhteisön sekä tämän kyselyn tavoitteena on jakaa tietoa, parantaa työelämää ja tuoda alan ammattilaisten jaksaminen näkyväksi.

Julkaistu 
25.1.2024
Uutiset
 -kategoriassa

Lisää 

Uutiset

 -kategoriasta

Katso kaikki

Tilaa uutiskirje ja saat tiedon tapahtumista, koulutuksista ja markkinoinnin työpaikoista ensimmäisten joukossa!

No spam ever. Read our Privacy Policy
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.