MarkkinointiKollektiivi selvitti syksyllä 2023 mitä markkinoinnin alan ammattilaisille kuuluu. Voit nyt ladata koko kyselyn itsellesi tällä sivulla olevan botin avustuksella. Raportin lataus on veloituksetonta.
Kattavan hyvinvointikyselyn avulla haluttiin koostaa kokonaiskuvaa siitä, miten markkinoinnin alan ammattilaisilla menee työelämässä ja millaisena markkinointiala koetaan.
Kyselyn tavoitteena on parantaa alan työelämää ja tehdä alan ammattilaisten jaksaminen näkyväksi.
Kyselyyn tuli vastauksia upeasti: yhteensä 586 markkinoijaa, viestijää, alan opiskelijaa, työnhakijaa, johtajaa ja yrittäjää vastasi kyselyyn. Kysely keräsi myös poikkeuksellisen suuren määrän avoimia kommentteja: lähes 700 vastausta avoimiin kysymyksiin.
Haluamme tarjota kyselyn tulokset markkinoinnin alan käyttöön hyvinvoinnista keskustelemisen tueksi. Toivomme jokaisen tekevän tuloksista analyyseja omaan arkeensa peilaten.
Kyselystä tehty raportti kertoo muun muassa seuraavia asioita:
- Miten markkinoijat voivat?
- Mikä aiheuttaa huolta ja kuormitusta työelämässä?
- Mitä yksilö voi tehdä huolehtiakseen omasta työhyvinvoinnista?
- Mitä markkinoijat odottavat esihenkilöiltään ja organisaatioiden johdolta?
- Millaiset ovat uupumuksen kasvot?
- Jäädäänkö markkinointialalta eläkkeelle?
Kyselyyn vastatessaan vastaajat saivat toivoa, missä muodossa tulokset kyselystä haluaisi saada. Kaikista eniten toivottiin ladattavaa PDF-tiedostoa. Toiveeseen vastataksemme kyselyn tulokset on koottu PDF-raportille, jossa on mukana myös linkkejä, joiden avulla osaan vastauksista pääsee pureutumaan tarkemmin.
Kyselyn tuloksia muotoili ja analysoi MarkkinointiKollektiivin kanssa Tietomuotoilutoimisto KRUT.
Kiitos kaikille kyselyyn vastanneille sekä kyselyä MarkkinointiKollektiivin kanssa tehneille kumppaneille.
Kyselyn tuloksia käydään läpi myös podcastissa. Kuuntele MarkkiointiRadio-podcastin jakso 77: Mitä markkinoijille kuuluu, jossa on tarjolla vertaistukea ja pohdintaa, sekä painavat terveiset markkinointialan johtajille.