Osana MarkkinointiKollektiivin Onnistunutta markkinointia- tilaisuutta (7.6.2023) jaettiin jo kuudennen kerran kollegiaalinen MK Vuoden Paras -tunnustus. Vuoden Paras-shortlistalla kisasi neljä huomiota herättänyttä markkinointitekoa, joista MarkkinointiKollektiivin yhteisön jäsenet äänestivät voittajaksi monia koskettaneen Aamu Säätiön "Poista tämä mainos"-markkinointiteon.

Onnistunutta markkinointia-teematilaisuudessa (katso tallenne täältä) esiteltiin neljä markkinointitekoa, jotka ovat niittäneet mainetta markkinoinnin alan kilpailuissa kuluneen kevään aikana. Tilaisuuden tärkein anti on jakaa alan toimijoiden kesken oppeja ja kulissien takaista tietoa näistä markkinointiteoista. Virtuaalitilaisuuden yleisö eli mukana casejen kertojien tarinoissa, kun haasteista ja onnistumisen kannalta olennaisista “ahaa”-elämyshetkistä kerrottiin. Kaikki puhujat pääsivät oman puheenvuoronsa jälkeen tilaisuuden kumppanina toimineen Nesteen markkinointijohtaja Mika Hyötyläisen haastateltavaksi.

Tilaisuudessa jaetun Vuoden Paras -tunnustuksen takana on ajatus kollegiaalisesta tiedonjaosta: rehellisyydestä ja avoimuudesta alan ammattilaisten kesken. Tänä vuonna voittaneen markkinointiteon takana olleet Pasi Lindqvist ja Miikka Saari (N2) kiittivätkin vuolaasti kilpakumppaneitaan sinnikkyydestä ja kunnianhimosta, jota kaikilta shortlistille päässeiden markkinointitekojen tekijöiltä oli töidensä toteutumiseksi vaadittu.

"Poista tämä mainos"-markkinointiteko on hyvä esimerkki pitkäjänteisen tekemisen ja omaan ideaan luottamisen mahdollisuuksista

‍Vuoden Paras-tunnuksen saaneen markkinointiteon tavoitteena oli saada Suomen Lasten Syöpäsäätiö Aamulle tunnettuutta sekä kerätä lahjoituksia syöpäsairaiden lasten auttamiseen ja tutkimukseen. “Luotiin yhdessä mainos, jota ei pitäisi olla olemassa, eihän täydellisessä maailmassa lapset sairastaisi syöpää”, idean takana olleet Miikka Saari ja Pasi Lindqvist pohjustivat.

Kampanjan pääkuvassa oli kuvitteellinen leukemiaa sairastavan 8-vuotiaan lapsen syöpäsolu. Reaaliaikaisesti muokkautuvaa mainospintaa hyödyntäen lahjoituksen antajalle pystyttiin näyttämään, miten konkreettista jokaisen yksittäisen lahjoittajan apu on: lahjoituksen tekijä pystyi näkemään, miten lahjoituksen antaminen poisti pikseleitä kuvasta, joka haluttiin häivyttää. Kampanjan tavoitteena oli kerätä 50 000€ ja tähän päästiin.

Hyvällä idealla ja tärkeällä asialla saatiin mukaan ulkomainonnan mediatilaa sekä sosiaalisen median vaikuttajia. Pasi ja Miikka muistuttivatkin idean kirkkauden tärkeydestä: “Varsinkin silloin, kun budjetti on hyvin rajallinen ja kumppaneita pitää saada mukaan, oman idean pitää olla todella kirkas ja selkeä. Pitkäjänteisyys ja kumppanin hyvä tunteminen palkitaan tällaisessa työssä.”

“Poista tämä mainos” on palkittu muun muassa Vuoden Huiput 2022 ulkomainonnan erikoispalkinnolla. Nyt kampanja on lisäksi Vuoden Paras -tunnustuksen voittaja saadessaan 37% tilaisuudessa annetuista äänistä! Kilpailussa toiselle sijalle tuli "Porisuhdeneuvoja" 32% äänisaaliilla, ja kolmannen tilan jakoivat 15% äänistä saaneet "Kiusaamisvapaa vyöhyke" ja "McDrip".

Äänestyksen perusteluissa voittanut kampanja sai suitsutusta tyylikkyydestään ja dynaamisuudesta: 

  • “Aihe koskettaa. Toteutus kiersi tyylikkäästi ns. tarjottimella olleet "kliseet", joilla olisi ollut helppo ratsastaa.” 
  • “Nerokas toteutus ja hienosti hyvällä maulla toteutettu varainkeruu.”
  • “Kampanjassa on otettu hyvin uusi kulma aikaisempaan kampanjointiin ja yhdistetty se hienosti hyväntekeväisyyteen. Kampanjan reaaliaikainen eläminen on ollut aika ainutlaatuista.”
  • “Kengännauhabudjetti + laaja yhteistyö + hyväntekeväisyys. Vaikuttavan dynaaminen.”
  • “Toimija ei ollut tuttu, mutta kampanjavisut ja sisällöt muistui heti mieleen. Kaappasi kyllä huomion ihan eri lailla kuin muu OOH-mainonta. Upea keissi!”

Katso tallenne tilaisuudesta, ja kuuntele opit voittajan ja muiden finalistien markkinointitekojen takana.

Voittajan valintaa ei tänäkään vuonna tehty helpoksi

Onnistunutta markkinointia -tilaisuuden linjoilla olleet osallistujat kertoivat saaneensa paljon uusia oivalluksia ja oppeja esillä olleista markkinointiteoista. Kaikkia näitä yhdisti huikeiden toteutusten lisäksi pitkäjänteisyys, periksiantamattomuus sekä reagointivalmius tilanteiden muuttumisessa. Valinta Vuoden Parhaasta ei ollut tänäkään vuonna yksinkertaista, kuten tilaisuuden osallistuja tiivisti: “Ei ole helppo valinta, kaikki ovat omalla tavallaan erittäin onnistuneita.”

Vuoden Paras -tunnustuksen ovat aikaisemmin voittaneet CMI:n Älä kerro Martille, Helsingin Sanomien The Land of Free Press, Valio Sweet Suite, Zoanin Ikuinen vappu sekä Mieli Ry:n Myrsky.

Lämpimät onnittelut Aamu-säätiölle ja kaikille "Poista tämä mainos"-kampanjassa mukana olleille! Lisäksi suuri kiitos kaikille Onnistunutta markkinointia -tilaisuuden puhujille oppien ja oivallusten jakamisesta!

Tilaisuudessa oppinsa ja casensa olivat jakamassa:

Case 1: “Poista tämä mainos”

  • Miten luotiin hyväntekeväisyyskampanja, jossa pala leukemiasolusta poistuu lahjoitus kerrallaan? Millaisia oppeja kertyy mukaan, kun tavoitteena on nostaa esiin Aamu Säätiön tunnettuutta ja osoittaa yksittäisten lahjoitusten merkitystä konkreettisen avun antajina? Miten päädyttiin lopulliseen toteutukseen, joka oli dynaamisesti reaaliajassa lahjoituksiin reagoiva ulkomainoskampanja?
  • Tämä markkinointiteko on noteerattu Vuoden Huiput 2022 ulkomainonnan erikoispalkinnolla. Casesta kertomassa Pasi Lindqvist ja Miikka Saari (N2).

Case 2: “Porisuhdeneuvoja”

  • Miten luodaan puheenaihe ja ilmiö kaupungista - ja vielä ilman ostetun median mediapanostuksia? Kuinka rohkeudella ja huumorin avulla tuuletaaan kuntamarkkinointia? Porisuhdeneuvojasta syntyi hitti alkuvuodesta 2022 ja se sai jatkoa kesällä 2022: mitä vaaditaan menestyksekkään uuden konseptin jatkamiseen?
  • Tämä markkinointiteko on noteerattu mm. Grand One 2022 Grand Prix- palkinnolla sekä Grand Effie- ja Gold Effie-palkinnoilla. Casesta kertomassa Juuso Kemi (Staart).

Case 3: "Kuinka yhden K-Market-kauppiaan puuttuminen kiusaamiseen sai aikaiseksi ilmiön ja lähes 800 kaupan toimintamallin”

  • Kuinka yksittäisen K-Marketin julistautumisesta kiusaamisvapaaksi vyöhykkeeksi luotiin valtakunnalliseksi skaalattu vahva toimintamalli, johon kaikki K-Market ketjun kauppiaat ovat sitoutuneet? Miten kiusaamisteemasta luotiin sisältöjä ja käytiin keskusteluja? Miten kiusaamisvapaa vyöhyke vaikutti K-Marketin brändimielikuvaan ja nosti vähittäiskauppaketjun vastuullisuusmielikuvien kärkeen?
  • Tämä markkinointiteko on noteerattu Bronze Effie 2022 Positiivinen muutos- palkinnolla. Casesta kertomassa Jaakko Veijola (Kesko) ja Anne Weide (K-Market).

Case 4: “McDrip”

  • Mistä Gen Z syttyy ja ennen kaikkea missä? Kuinka ansaittu kansainvälinen huomio synnyttää brändiin rakastuneita työnhakijoita? Miten onnistunut kampanja rakennetaan markkinointiteon ympärille?
  • Tämä markkinointiteko on noteerattu Grand One 2022 Paras somekampanja-palkinnolla. Casesta kertomassa Kalle Wallin (NORD DDB).
Julkaistu 
8.6.2023
Uutiset
 -kategoriassa

Lisää 

Uutiset

 -kategoriasta

Katso kaikki

Tilaa uutiskirje ja saat tiedon tapahtumista, koulutuksista ja markkinoinnin työpaikoista ensimmäisten joukossa!

No spam ever. Read our Privacy Policy
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.