ary Meekerin odotettu vuosittainen raportti julkaistiin 30. toukokuuta ja se on jälleen kerran perinpohjaisuudessaan ja tietomäärältään hämmästyttävän laaja. Koko raportti on 294 slidea pitkä ja jokaisen sliden parissa voi helposti viettää useita minuutteja – eli koko raportin perusteelliseen läpikäyntiin menee helposti kolmekin työpäivää. Onneksesi me koostimme pääpointit markkinoinnin näkökulmasta tähän postaukseen – oleppa hyvä! Jokaisen poiminnan perässä on lähde raportin ko. slideen, josta löydät tarkentavaa tietoa. Lienee vielä paikallaan sanoa, että tämän raportin tulokset tulevat pääosin Yhdysvaltojen markkinalta. Tulokset eivät siis sinällään kerro tarkkaa tilannetta Euroopan tai Suomen osalta, mutta antavat meille hyvää suuntaa tulevaisuudesta.
1. Digitaalisen median käyttö ja digitaaliseen mainontaan käytetyt rahamäärät jatkavat kasvamistaan,
Digitaaliseen median parissa vietetään jo liki kuusi tuntia päivittäin, mikä on tuplat verrattuna vuoteen 2010. Myös internet-mainontaan käytetyt markkinointieurot jatkavat tasaista yli 20% kasvuaan. Jenkeissä digimainontaan käytetään jo huimat 88 miljardia dollaria joka vuosi. (sl. 11 ja 97)
2. Jenkeissä jo 13% vähittäiskaupan myynnistä tulee verkkokaupasta ja mobiilissakin shoppaillaan – usko tai älä!
Jenkeissä jo 13% vähittäiskaupan myynnistä tulee verkkokaupasta. ”Ei kukaan jaksa shoppailla mobiilisti!” –sanoivat jotkut oraakkelit vielä muutamia vuosia sitten, mutta näin ei kai kukaan enää voi väittää, kun mobiilishoppailusessioiden kesto kasvanut ajallisesti huikeat 54% viime vuoden lukemista! Lisäksi peräti 60% kaikista ostotapahtumista on jo digitaalisia. (sl. 18, 46 ja 84)
3. Tuotehaut siirtymässä hakukoneista Amazoniin
Yhdysvaltain kansalaisista 49% aloittaa tuotehaun Amazonista ja hakukoneista ensimmäisenä tuotetietoa hakee ”vain” 36% vastaajista. Luulisi siis Googleakin jo vähän ”jännittävän” ja markkinoijan näkökulmasta tämä tarkoittaa sitä, että Amazonin rantautuessa Suomeen eteen tulee taas yhden uuden ekosysteemin perinpohjainen opettelu. Lue aikaisempi artikkelimme Amazonista tästä. (sl. 62)
4. Asiakkaan CLV (=customer lifetime value) yritysten tärkein mittari mediaostojen ohjaamisessa
Klikkien, peiton ja tunnettuuden sijaan digimediaostojen tärkeimpänä mittarina on useimmin CLV. Sen käyttäminen mittarina vaatii tietysti sen, että olet mallintanut erityyppisten asiakassegmenttiesi CLV:n – tiedäthän omien asiakassegmenttiesi CLV-odotteet? Tiedäthän…? (sl. 76)
5. Datalla ohjatulla personalisoinnilla on merkittäviä vaikutuksia markkinoinnin ja liiketoiminnan tehokkuuteen
Data sitä data tätä, ja jaada-jaada. Mutta fakta on, että nyt viimeistään jokaisen markkinoijan on kiinnostuttava datan hyödyntämisestä markkinoinnissa. Esimerkiksi Spotify on onnistunut kasvattamaan aktiivisten päivittäiskäyttäjien määrää liki +20 prosentilla. Mitä merkitystä sillä sitten on? No tämän kasvun seurauksena asiakkaat käyttävät palvelua enemmän ja ovat sitä kautta sitoutuneempia asiakkaita. Ja sitoutuneemman asiakkaan arvon jokainen meistä ymmärtää. (sl. 192-194)
+1. Oraakkelien suusta
Raportista löytyy myös alan johtavien ”oraakkeleiden”, asiantuntijoiden sekä medioiden kommentteja. Tässä muutamia:
”It is fair to say that our e-commerce platform is fast becoming the leading retail infrastructure of China.”
Jack Ma, Alibaban perustaja
“AI is one of the most important things humanity is working on. It is more profound than electricity or fire… We have learned to harness fire for the benefits of humanity but we had to overcome its downsides too.”
Sundar Pichai, CEO of Google
“This month, the European Union will embark on an expansive effort to give people more control over their data online... (toim.huom: puhutaan siis GDPR:stä) As it comes into force, Europe should be mindful of unintended consequences & open to change when things go wrong.”
Bloomberg Opinion Editorial
Perehdyitkö itsekin raporttiin ja mielestäsi jätimme mainitsematta jotain tärkeää? Jatketaan keskustelua FB-ryhmässä ››