Kumppaniblogi: Huovinmaa
Ajoittain hektisen työarjen keskellä on tärkeää pysähtyä edes hetkeksi pohtimaan sitä, kuka on, millainen on oma ammatti-identiteetti, millaisten arvojen pohjalta tahtoo omaa työelämäänsä rakentaa ja miksi tekee sitä työtä, mitä tekee.
Jollei pysähdy, voi lähes huomaamattaan alkaa toteuttaa automaationa jotain sellaista, joka vie lopulta pois omasta itsestä, yhä kauemmas arvoistaan ja siitä, mitä ihan oikeasti tahtoo arvokkaalla elämällään tehdä.
Onneksi oma työ tuo Markkinointialan suuren hyvinvointikyselyn mukaan myös paljon iloa ja merkityksellisyyden tunnetta. Niihinkin hetkiin on hyvä välillä pysähtyä ja yhdessä työkavereiden ja yhteistyökumppaneiden kanssa julhlistaa parhaalla tavalla omia ja yhteisiä aikaansaannoksia. Se lisää yllättävän paljon hyvinvointia ja jaksamista.
Toisaalta on tärkeää muistaa, että jos perustavanlaatuiset työn elementit ja rakenteet, kuten roolit, odotukset, strategiat ja johtaminen eivät ole yhdessä ymmärretysti riittävän hyvällä tolalla, ei yksittäisillä maljannostoilla saada aikaan kuin hetken huumaa.
Siksi kehotan keskittymään oman ja kaikkien muidenkin työhyvinvoinnin lisäämiseksi etenkin seuraaviin seikkoihin ja pohdintoihin:
1) Mihin työnhyvinvoinnin elementteihin omalla työpaikallasi voit edes yrittää vaikuttaa? Entä mitkä ovat sellaisia osia työhyvinvoinnista, joihin oma vaikutusmahdollisuutesi ei yksinkertaisesti riitä? Kenen puoleen voisit näissä asioissa kääntyä ja sitä kautta vaikuttaa muutoksiin?
2) Mitkä ovat omat ydinarvosi ja miten ne toteutuvat nykytyössäsi? Jos havaitset pitkäkestoista arvoristiriitaa, käännä katse kohtaan 1).
3) Mitkä pienetkin käytännön teot edistävät kokemuksesi mukaan omaa työhyvinvointiasi? Millä keinoin saat otettua ne yhä pysyvämmäksi osaksi omaa työarkeasi? Mistä tiedät, että olet riittävästi tehnyt näitä tekoja?
4) On tärkeää pitää huolta itsestään. Tosi tärkeää on myös reagoida, jos huomaa muissa työhyvinvoinnin laskemisen merkkejä. Miten sinä tahdot reagoida, kun huoli toisesta herää? Kannustan mahdollisimman suureen avoimuuteen ja uskallukseen vuorovaikutuksessa. Se johtaa monesti hyviin asioihin.
5) Muista, että työhyvinvointi ei koskaan ole täysin samankaltaisena pysyvä asia, vaan siihen vaikuttaa tosi moni tekijä. Miten teillä kiinnitetään käytännön tasolla huomiota palautumiseen ja hyvinvointiin ajoittain hektisessä työarjessa? Voisiko vuoden 2024 yksi tärkeä strateginen tavoite olla keskittyä hyvinvointiin ja varmistaa, että seuraavassa kyselyssäkin vastaukset olisivat vielä myönteisemmät kuin tällä kertaa? Hyvinvoiva työyhteisö on yrityksen arvokkain pääoma.
Työniloa ja hyvinvoivaa vuotta 2024!
Tämä blogi liittyy Markkinointialan suuren hyvinvointikyselyn tuloksiin, joita Kati analysoi yhdessä MarkkinointiKollektiivin kanssa. Kyselyn raportin pääset lataamaan täältä.