Viime aikojen the sarja, kasapäin palkintoja kahminut White Lotus muistuttaa, että kannattaa tehdä muutakin kuin pelata varman päälle. Mielikuvien maalailu ja rohkea fiilisten herättely ei ole lainkaan turhaa.
6 asiaa, jotka White Lotus opetti markkinoinnista
1. Muut sarjat: skip the intro. White Lotus: tunnari villitsee klubeilla ja trendaa Spotifyssa ja Tiktokissa.
Oppi: kun haluat todella painella oikeita nappuloita ja ohjailla tunnetiloja, panosta musiikkiin. Tee siitä brändin näköistä ja maksa siitä!
2. Viittaukset leffoihin, ikonisiin kohtauksiin, muotiin ja taiteeseen toimii aina. Tietäjät tietää ja se jos mikä tuntuu hyvältä.
Oppi: kun brändi iskee hienovaraisesti silmää popkulttuurille, kirjallisuudelle, elokuville tai vaikkapa ooperaklassikoille, se tuntuu heti läheisemmältä. Yleisö voi tuntea olevansa osa sisäpiiriä, etenkin jos viittaukset eivät aukea ihan joka jampalle. Tunne siis yleisösi ja ole kartalla, mikä heihin uppoaa.
Tanya kanavoi sisäistä Monica Vittiä omalla tyylillään.
3. Kuvankaunis auringonnousu näyttää lähes epätodelliselta Ethanin lenkkeillessä heräilevän Taorminan kaduilla. Tyylikkäät hotellivieraat, joilla on varaa tehdä mitä ikinä huvittaa, taustallaan palazzot, majesteettinen Etna, Noton barokkiarkkitehtuuri ja Joonianmeren rannat sinivalkoraidallisine aurinkovarjoineen. Tämä maailma on kaukana monen arkitodellisuudesta, mutta jokainen kaipaa joskus irtiottoa omasta elämästään. Kukaan ei jaksa katsella vain kaltaisiaan, vaan janoamme jotain josta haaveilla. Ja niinhän se on, että kauniiden ja rikkaiden meininki on kiinnostanut aina, vaikka tavisreality ja vertaistukivaikuttajat ovatkin raivanneet yhä enemmän tilaa. White Lotuksessa kauniit, rikkaat ja vähän epävakaat tuntuvat olevan voittajakombo, eikä unohdeta sijaintia, sijaintia ja sijaintia. Kakkoskaudella Sisilia ja ykkösellä Havaiji tekivät näyttävän jaetun pääroolin näyttelijöiden kanssa.
Oppi: älä tyydy ainoastaan vastaamaan kysyntään, vaan luo sitä. Maalaa mielikuvia. Esittele vähän parempaa elämäntyyliä ja saa yleisösi haluamaan asioita, joita he eivät edes tienneet tarvitsevansa. Panosta visuaalisuuteen ja tarjoa silmägelatoa. Konversiot ei välttämättä pauku samalla sekunnilla, mutta brändin haluttavuus ja arvo kasvavat.
4. Kiinnostavin hahmo ei aina olekaan se stereotyyppisiä kauneusihanteita vastaava mallityyppi. Jennifer Coolidgen renessanssi saa minut ja monet muut aivan hykerryttävän onnelliseksi.
Oppi: brändinkään ei ole mikään pakko olla varman päälle pelaava, siloinen ja selkeä. Voi, haluaisin niin nähdä brändin, jonka brändipersoona on kuin Tanya!
5. Molempien kausien nuoret ovat olleet trendikkään tiedostavia, ja keskusteluissa on tullut esiin ajankohtaisia teemoja, vaikkakin erittäin etuoikeutettujen hahmojen suusta. Ensimmäisellä kaudella puhuttiin muun muassa kulttuurisesta omimisesta ja turvallisista tiloista, toisella kaudella misogyniasta.
Oppi: ole ajankohtainen ja tuo esiin epäkohtia. Pyri yrityksenä ja brändinä parantamaan maailmaa, vaikka et olisikaan täydellinen. Mutta, älä viher- tai vastuullisuuspese toimintaasi vaan pidä kotipesä puhtaana ja tee aidosti jotain asioiden parantamiseksi.
6. Harkittu jakelu ja luotto siihen että kiinnostus säilyy yllä. Toisen kauden jaksoja tuli katsottavaksi tipotellen perinteisen ‘koko tuottari kerralla’ -mallin sijaan. Viikon jakson käänteitä puitiin ympäri maailman, ja referenssejä muihin kulttuurituotoksiin arvioitiin ja niistä kiisteltiin. Jos tuotantokausi olisi lätkäisty kokonaisuudessaan kerralla eetteriin, se olisi epäilemättä saanut paljon vähemmän huomiota kuin nyt. Jokaista yksityiskohtaa tuskin olisi puitu yhtä antaumuksella. Sarjan saaman hypen lisäksi voisi kuvitella, että suurin syy valitulle julkaisutahdille oli HBO:n käyttäjien aktivointi ja average session frequencyn pitäminen korkealla tai sen kasvattaminen. Tässä strategiassa on ollut myös riskinsä, koska jos ensimmäiset jaksot olisivat flopanneet, se olisi ollut siinä. Ensimmäisen kauden menestys kuitenkin toimi testinä ja antoi luottoa strategian onnistumiseen.
Oppi: älä paljasta kaikkea heti. Luota itseesi, yllätä ja tuota niin hyvää settiä, että kiinnostus pysyy yllä. Mutta testaa ensin, mikä toimii!
Kolmas kausi, tule jo!
Kirjoittaja Henriikka Raussi vastaa tapahtumapalveluiden markkinapaikan markkinoinnista ja suhtautuu palavalla innolla brändin rakentamiseen. Hän uskoo, että vaikuttavinta markkinointia tehdään tarinoista ammentaen, joten siksi kirjastot ja suoratoistopalvelut ovat markkinoijien parhaita kavereita..
Oma tekstisi MarkkinointiKollektiivin Kipinävuoro-blogiin? Lue lisää ja jaa rohkeasti oma tekstisi.