Kumppaniblogi Kantar
Kyllä, uusin ajatuksin mennään seuraavaan vuoteen. Tunnistan hyvin tämän ajatuksen omassa työssäni. Jotain uutta pitää keksiä, jotain tulee innovoida ja jotenkin tulee parantaa tekemistä edellisestä kalenterivuodesta.
Markkinoijan iloksi, mutta myös päänvaivaksi innovaatioiden määrä erityisesti digitaalisessa maailmassa on ehtymätön. Ja jos eivät innovaatiot vielä aiheuta riittävästi harvenevia hiuksia ja päänahan venyttelyä niin datan määrä ja sen mahdollinen hyödyntäminen sinetöivät tilanteen.
Markkinointihan on kaikessa yksinkertaisuudessaan sisällön kerrontaa kuulijoille, jotka ovat asiasta kiinnostuneita tai voisivat siitä kiinnostua. Tarkoitukseni ei ole missään nimessä saada markkinointia kuulostamaan yksinkertaiselta tai vähäpätöiseltä vaan kertoa vaihtoehdosta. Tässä vaihtoehdossa sekä laadukkaalla että valikoidulla datalla voidaan tehdä kustannustehokkaampaa ja suoraviivaisempaa markkinointia - yksinkertaisempi prosessi markkinoijan näkökulmasta toimialasta riippumatta.
Kantarin globaalin mainostajatutkimuksen tulokset kertovat, että 81% markkinoijista toivoisi pystyvänsä itse kontrolloimaan mediastrategioitaan paremmin. Taustalla vaikuttavat varmasti eri alustojen käyttö, tulosten ristiinraportoinnin haasteet sekä budjetin tehokas hyödyntäminen. Samassa tutkimuksessa 75% markkinoijista oli sitä mieltä, että datan pitäisi olla hyötykäytössä kaikille heidän sidosryhmilleen. Ajatukseen liittyy datainvestointien hyötysuhteen kasvattaminen, kumppaneiden toiminen yhdessä markkinoijan haasteiden äärellä sekä jälleen kerran kustannukset.
Laadukkaalla datalla sekä mainonnan tehokkuudella on erittäin suuri korrelaatio keskenään. Mitä parempaa dataa ja ymmärrystä kohderyhmästä käytät, sitä paremmin hyödynnät budjetin.
Ne brändit tai mainostajat, jotka panostavat mainontaan läpi erilaisten markkinatilanteiden monikanavaisesti ja laadukkaasti (sisältö ja data) kukoistavat vaikeidenkin aikojen jälkeen.
Kiteytettynä kolmen kärki muuttuvassa mediamarkkinassa:
- Laadukas data
- Innovaatioiden ja ratkaisujen testaaminen
- Mainonta, mainonta ja mainonta
Niin ja se vaihtoehto, joka suoraviivaistaa tekemistä ja helpottaa markkinoijan arkea:
Kantarilla on tarjota laadukkaaseen dataan pohjautuvia kohdentamismahdollisuuksia niin digitaaliseen ympäristöön kuin suoramainontaan, telemarkkinointiin ja ulkomainontaan. Ota minuun yhteyttä, niin jutellaan lisää!
--------------
Kirjoittaja Pami Bergman työskentelee Kantarilla johtajana mainonnan kohdentamisen parissa.Pamin tavoitat: pami.bergman@kantar.com
Pami on puhumassa MarkkinointiKollektiivin SOME 2023 -tilaisuudessa digikäyttäytymisen trendeistä ja kohdentamisesta. Katso tallenne täällä.