Sosiaalinen media on täynnä tuote- ja brändikuvia taustallaan aurinkorannat tai suurkaupunkien upeat ja koristeelliset rakennukset. Kun näitä kuvia katselee kotimaan kylmässä kesäsäässä hytistessä tai lumisohjossa tarpoessa, voi olla vaikea nähdä ainutlaatuisuutta, joka on meitä yllättävän lähellä.

Ainutlaatuinen Suomen luonto on asia, jolla voimme nostaa kotimaisten yritysten brändit uudelle ja erottuvammalle tasolle. Valitettavan usein unohdamme kuitenkin hyödyntää tätä mahdollisuutta.

Tässä tekstissä annan ideoita siihen, miksi ja miten sinunkin kannattaisi nostaa luonto osaksi brändiä ja annan esimerkkejä, miten itse hyödynnän erityisesti Suomen Lapin luontoa osana yritykseni brändiä.

Erottaudu luontoelementeillä, joita et paljon muilla brändeillä näe

Suomen luonnon pohjoinen sijainti tekee sen ilmastosta, kasvillisuudesta ja eläimistöstä sellaisen, jota ei muualla näe.

Monipuoliset maanmuodot, Järvi-Suomen kirkasvetiset järvet, rotkot, Lapin tunturit, puhdas ilma ja ylipäätään meitä ympäröivä tila ovat kotimaamme luonnon ominaispiirteitä. Erityisesti Lapissa alueita on myös monilta osin jätetty rauhaan ja luonnontilaan. Siksi monet eläimet, kuten porot, ahmat ja erilaiset lintulajit viihtyvät siellä.

Suomen luontoa voisi siis kuvailla esimerkiksi kesyttämättömäksi, yllätykselliseksi, rouheaksi ja rehelliseksi. Jos nämä sanat kuvaavat myös brändiäsi, saatat pystyä tuomaan luonnon varsin vaivattomasti osaksi brändiäsi ja erottautua siten massasta. Parasta on, että vain harvat ymmärtävät hyödyntää luonnon potentiaalin erottuvuustekijänä. Suomen luontoa brändäyksessä hyödyntävät brändit erottuvat vahvasti myös kansainvälisillä markkinoilla.

Rikastuta viestintää luontotekstein, -kuvin ja -äänin

Luontoa voi nostaa brändäyksessä esille tekstein, kuvin ja äänin. Saat tuotteidesi kuvauksiin uutta eloa, kun konkretisoit vaikkapa tuotteidesi ominaisuuksia vertaamalla niitä erilaisiin luonnon elementteihin. Pehmeä kangas voi olla yhtä pehmeä kuin sammalpeite ja tuotteen karhea pinta muistuttaa männyn kaarnakuorta.

Kuvilla puolestaan voit helposti maalata katsojan mieleen erilaisia mielikuvia ja tunnelmia. Voit viestiä tunteen, jonka haluat asiakkaan kokevan tuotetta käyttäessään. Myös äänet ovat iso osa luontoa ja sopivat hyvin mielikuvien luomiseen. Ajattelepa vaikka, miltä tuntuu hengitysteissä virtaava kirpeä pakkasilma, kenkien alla narskuva lumi tai korvissa kuuluva käen kukkuminen.

Oman yritykseni brändäyksessä luonto on vahva osa tuote- ja brändikuvia sekä myös spontaanisti napattuja somekuvia. Luontoelementtien tuominen mukaan kuviin tekee kuvista kiinnostavampia, sitouttavampia ja ne auttavat viestimään brändin syvintä luonnetta. Kliininen valkoinen tausta ei tuntuisi sopivalta, kun brändin ydintä kuvaavat aitous, ekologisuus ja tiedostavan ja rauhallisemman elämäntavan esiin nostaminen.

Mahdollisuuksia on siis monia, joten jäljellä on vain kysymys: voisiko tuotteesi sopia hyvin käytettäväksi luontopainotteisissa kuva- tai äänimaisemissa? Tai voisivatko tällaiset maisemat viestiä yrityksesi ydinarvoja?

Anna luonnon inspiroida tuotekehitystä

Luonnossa mikään ei ole tarpeetonta eikä siellä ole mitään liikaa. Tämän pitäminen mielessä voi auttaa keskittymään tuotekehityksessä minimalistisuuteen ja käytännöllisyyteen. Siihen, ettemme tuottaisi maailmaan enää mitään turhaa.

Luontoon liittyy aina myös puhtaus ja luonnollisuus. Tuotekehityksessä voit esimerkiksi pohtia, miten voisit materiaali- tai raaka-ainevalinnoilla tehdä tuotteista luontoystävällisempiä. Ekologisuuteen ja kestävyyteen satsaaminen on myös asia, jota kuluttajat nykyaikaisilta brändeiltä edellyttävät ja jota planeettamme kaipaa.

Tuo luonnon värit tuotteidesi sävyiksi

Luontoa voi käyttää inspiraationa myös tuotteiden sävyvalinnoissa. Luonto näyttää erilaiselta eri vuodenaikoina. Talvella se on peittynyt paksuun lumivaippaan, joka muuttaa maiseman täysin valkoiseksi. Lisäksi auringon laskun ja nousun aikaan taivas voi hehkua eri sävyissä punaisesta oranssiin ja violettiin.

Keväällä, kun lumi alkaa sulaa, luonto herää uudelleen henkiin. Tällöin näkymät ovat usein ruskean, harmaan ja vihreän sävyisiä, kun varvut ja puut alkavat paljastua lumen alta. Kevään auringonpaisteessa lumipeitteiset tunturit ja jääpeitteiset järvet kimmeltävät sinisenä ja turkoosina.

Kesällä luonto on täynnä erilaisia vihreän ja sinisen sävyjä. Lehtipuut ja havupuut ovat saaneet lehdet ja metsät ovat vehreimmillään. Järvet ja joet kimaltelevat auringonpaisteessa sinisenä tai turkoosina.

Syksyllä luonto muuttuu uudelleen värikkääksi. Ruskan aikaan metsät ja tunturit saavat upeat keltaiset, oranssit ja punaiset sävyt. Myös taivas voi olla syksyllä erityisen värikäs, ja auringonlasku tai nousu voi muuttaa maiseman punaisen, oranssin ja violetin eri sävyihin.

Kiinnittämällä huomion luonnon vuodenaikojen mukaan vaihtuviin väreihin, voit helposti löytää tuotteisiisi maanläheiset sävyt jokaiseen vuodenaikaan ja myös sesonkituotteisiin. Esimerkiksi kaamostaivaan roosa on ikuistettu valmistamieni hamppuvuodevaatteiden talvitaivas-sävyyn.

Näin monipuolisilla tavoilla voit hyödyntää luontoa osana brändiäsi. Siispä älä unohda, että toisinaan brändisi inspiraation ja ainutlaatuisuuden lähde voi olla yllättävän lähellä.

Kirjoittaja
Marja-Maija Valtonen saa inspiraatiota kotimaisesta luonnosta ja Lapista.

Oma tekstisi MarkkinointiKollektiivin Kipinävuoro-blogiin? Lue lisää ja jaa rohkeasti oma tekstisi.

Julkaistu 
5.6.2023
Blogit
 -kategoriassa

Lisää 

Blogit

 -kategoriasta

Katso kaikki

Tilaa uutiskirje ja saat tiedon tapahtumista, koulutuksista ja markkinoinnin työpaikoista ensimmäisten joukossa!

No spam ever. Read our Privacy Policy
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.