MK Kipinävuoro-blogi on MarkkinointiKollektiivin yhteisön jäsenten oma ajatustenjakoalusta.

Lähes jokainen meistä miettii joskus oman työnsä vaikutuksia. Olenko tehokas ja tuottava? Mikä on arvoni yritykselle tai yhteiskunnalle? 

Työn tuottavuus on tietysti tärkeä tehokkuuden mittari. Keskustelu sen ympärillä vain on usein mustavalkoista ja joskus jopa koomistakin. On paljon tuottavia töitä, joiden vaikutus tähän maailmaan ei ole kehuttava. Päinvastoin, työ voi olla hyvin haitallistakin monella mittapuulla. 

Tuottavuuskeskustelun ydintä on kuitenkin arvottaa tietyt ammatit, alat ja työnantajat tuottaviksi ja toiset kulueräksi, vaikka erona saattaa olla vain työnantajasektori. Meitä markkinoinnin ammattilaisiakin työskentelee kaikilla yhteiskunnan aloilla ja sektoreilla. 

Näillä puheilla haluankin viedä teidät mielikuvitusmatkalle Tuottavuusgaalaan, jossa palkitaan yhteiskunnan tukipilarit. 

On jälleen aika palkita yhteiskunnan tärkeimmät eli tuottavimmat yksilöt. Jokavuotinen Productivity Awards kerää miljoonia katsojia ympäri Suomen, eikä sen merkitys politiikassa ja päätöksenteossakaan ole hiipunut. Päinvastoin, sillä on vuodesta toiseen suuri merkitys yleisen asenneilmapiirin vahvistajana ja ammattien arvottajana.

Gaala-iltana limusiinit kurvaavat juhlatilat suurten pariovien eteen. Jokainen vieras saa oman hetkensä salamavalojen välkkeessä. Ennakkosuosikkeja haastatellaan valtamedioihin, kun taas muutamien ammattiryhmien edustajat hämmentävät mediaa. "Mitä nuokin täällä tekevät?" supistaan, kun kielitieteen tohtori ja vanhustenhoitaja astuvat punaiselle matolle. Mutta nyt tärkeät vieraat saapuvat! Tuolla on aiempien vuosien voittajia sekä vanhoja klassikoita: rykelmä paperityöläisiä, yksityisen puolen lääkäreitä ja muutosjohtajia. Oi ja vasemmalla näemme ylivoimaisen ennakkosuosikin, insinöörin. Hän ei gaalan vakiovieraana ja tuottavuuden kultaisena standardina sen suurempia esittelyjä kaipaa.

Kun kaikki ovat päässeet sisään ja löytäneet paikoilleen, illan seremonia voi alkaa. Gaalan tuttu tunnusmusiikki kajahtaa ilmoille vaimentaen salin iloisen puheensorinan.  Jännitys on käsin kosketeltavissa. Olenkohan yhä tuottavin, ajattelee joku. Ehkä tänä vuonna ennakkoasetelmat muuttuvat, pohtii toinen. 

Puheiden ja esitysten jälkeen lavalle tuodaan kaksi tarjotinta hopeakupuineen. Estradille pyydetään ensin humanististen alojen tutkijat, muutamia hoivan ja varhaiskasvatuksen edustajia ja jokunen järjestökentän korkeakoulutettu. Heille ojennetaan toinen tarjottimista. Kuvun alta paljastuu palkaksi muutama seteli sekä tukku kiitoskortteja ja alennuskuponkeja.

Varhaiskasvatusammattilainen on silminnähden pettynyt. Juontaja välkehtivässä iltapuvussa kiiruhtaa selittämään päätöstä: "Se nyt vaan on fakta, että työsi on ennemminkin kuluerä ja ihmisiähän voi aina tehdä lisää.” “Jos keksit miten työpanoksesi tuottaa takaisin euroja, taaloja tai jenejä, sinustakin voi tulla tärkeä. ROI on se, joka ratkaisee" nainen sanoi nauraen. Hän hymyili iloisesti vielä silloinkin, kun turvarouvat raahasivat rimpuilevan varhaiskasvatusammattilaisen pois lavalta. "Meillä meteliä saa pitää vain tuottavimpiin ihmisryhmiin kuuluvat" hän selitti myöhemmin median edustajille. 

Seuraavaksi on toisen tarjottimen vuoro. Lavalle nousevat remonttialan työläinen, maailman murroksesta maalaileva business development director ja ohjelmistokehittäjä. Heistä jokainen palkitaan vuoden tuottavimman tittelillä ja he kaikki saavat valtavan tukun rahaa. "Se nyt on vaan fakta, että työn pitää tuottaa, jotta siitä voidaan maksaa" sanoi nainen ojentaen kolme suurta setelipinoa kauniisti kuvioidulla hopealautasella.

Gaalassa oli tarkoitus lähettää lämpimät kiitokset myös kaikille tuottavuuden mahdollistaneille. Niille, jotka kaivavat luonnonvaroja, niille jotka ompelevat ja tuottavat, niille joiden elämä on valjastettu tuottamaan yhteistä hyvää. Ohjelma oli kuitenkin tiukka ja mediatila rajallista. Niinpä nämä terveiset päätettiin lähettää toiste, ja tänään keskittyä todellisiin tuottavuuden sankareihin. Productivity Awards kuitenkin painottaa ottavansa vastuullisuuden tosissaan ja kompensoi tänä vuonna kaikkien vieraiden lentomatkat. 

Gaalan jälkeen uutisissa ja keskustelupalstoilla ruoditaan innokkaasti voittajia ja häviäjiä. Yleisesti ollaan yhtä mieltä siitä, että ahkeruus palkittiin jälleen ja verorahojen tuhlailu saisikin jo loppua. Tuottavuus se kansan tiellä pitää.

Kirjoittaja Henriikka Raussi vastaa tapahtumapalveluiden markkinapaikan markkinoinnista ja suhtautuu palavalla innolla brändin rakentamiseen. Hän uskoo, että työ ei ole itseisarvo, vaan sen tuottama hyvä on. Markkinoinnilla ja viestinnällä on suuri vaikutus keskustelunaiheisiin, käyttäytymiseen ja jopa ihmisten arvoihin, joten ei ole yhdentekevää onko työn ytimessä ihmisten kannustaminen ostamaan turhaa kuraa vai autetaanko aidosti arjen tai yhteiskunnan ongelmissa.

Oma tekstisi MarkkinointiKollektiivin Kipinävuoro-blogiin? Lue lisää ja jaa rohkeasti oma tekstisi.

Julkaistu 
20.2.2023
Blogit
 -kategoriassa

Lisää 

Blogit

 -kategoriasta

Katso kaikki

Tilaa uutiskirje ja saat tiedon tapahtumista, koulutuksista ja markkinoinnin työpaikoista ensimmäisten joukossa!

No spam ever. Read our Privacy Policy
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.