1995-2010 syntynyt Z-sukupolvi edustaa jo kolmasosaa kuluttajista globaalisti. Samaan aikaan kun uuden kuluttajasukupolven ostovoima kasvaa kohisten, välillisestä ostovoimasta puhumattakaan, monen brändin asiakaskunta vanhenee uhkaavasti. Edessä on kohderyhmän nuorennusleikkaus.
Rajojen rikkominen ja rohkeiden asioiden tekeminen… Ahh, tuo jokaisen markkinoijan märkä unelma! Ja myös se organisaation sisäinen pelkotila, johon moni säväyttävä idea kaatuu.
"On vuosi 2023 ja Googlen ilmoituksesta poistaa evästeet digimarkkinoinnista ja Chrome-selaimestaan on kulunut kolme vuotta. Mitä tässä ajassa ollaan saatu aikaan ja ovatko suomalaiset markkinoijat uusien kohdennuskeinojen mestareita? " kysyvät Adformin Ville Virkkunen ja Patrick Laukkonen MK Kumppaniblogissa.
Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA:n tuore palkkatutkimus osoitti melkoisen palkkaeron myynti- ja markkinointipainotteisten tehtävien välillä, kirjoittaa Samuli Myllyharju (Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA) ja avaa tutkimuksen tuloksia.
"Tuskin kukaan enää kyseenalaistaa tekoälyn tai koneoppimisen tarjoamia mahdollisuuksia myös digitaalisessa markkinoinnissa", kirjoittaa Juha Viherväs (Fonecta) MK Kumppaniblogissa ja avaa, miten mainonnan pelisäännöt ovat jo muuttuneet.
"Onko markkinoinnin substanssiosaamisesi ajanmukaista? Kumpaan kastiin kuulut – oletko menestyksen hidaste vai veturi?" kirjoittaa Anne Otava-Mikkonen (Rastor-instituutti) ja jakaa täsmävinkit oman osaamiskartan rakentamiseen.
"Kansainväliset tutkimukset osoittavat mainonnan olevan investointi, jolla luodaan kestävää kasvua. Me markkinoijat emme kuitenkaan aina pysty perustelemaan tarvittavia investointeja niin sanottuun kulmahuoneeseen saakka, mikä voi aiheuttaa kuilua markkinoinnin ja liiketoiminnan johdon välillä", kirjoittaa Nina Eriksson (MTV) ja listaa brändimainonnan tehokkuuden mittarit.
"Tehokkaimmillaan kohtaamispisteet ovat silloin, kun yritys pääsee sitouttamaan kohtaamispisteissä asiakkaan tunnetasolla", kirjoittaa Siiri Akrenius (Markkinointitoimisto WDS) ja kertoo, mitä ainakin brändien tulisi muistaa tarkistaa säännöllisin väliajoin.