Kumppaniblogi Adform

On vuosi 2023 ja Googlen ilmoituksesta poistaa evästeet digimarkkinoinnista ja Chrome-selaimestaan on kulunut kolme vuotta. Mitä tässä ajassa ollaan saatu aikaan ja ovatko suomalaiset markkinoijat uusien kohdennuskeinojen mestareita? 

Eivät ole. On ikävä todeta vanhan kliseen mukaan, että Suomi laahaa joukon hännillä, kun puhutaan markkinoinnin kehityksestä Pohjoismaissa. Evästeistä on keskusteltu jo useamman vuoden ajan sekä digimainonnan jatkuvuuden, että tulevien lakimuutosten kannalta. Evästeiden tulkinta lain näkökulmasta aiheuttaa hämmennystä, mutta uusiin kohdennustapoihin ja niiden käyttöönoton strategiaan voi tutustua jo tänään.

Silti asiasta keskusteluun tunnutaan käytettävän todella vähän aikaa, vaikka samaan aikaan monet organisaatiot viestivät näyttävästi keskittyvänsä esimerkiksi oman asiakasdatan keräämiseen.

Esimerkiksi Tanskassa asiaan on herätty täysin eri vakavuudella, sillä Safarilla on todella suuri jalansijan mobiilikäytön osalta (61% kaikesta käytöstä, Lähde: Statcounter Global Stats). Yritysten omalla datalla on toki monia käyttötarkoituksia, mutta yksi tärkeimmistä on varmasti sen aktivointi eri kanavissa ja selaimissa. Jos evästeet katoavat myös Chromesta, miten tuo kallisarvoinen asiakasdata saadaan vietyä aktivointiin asti?

Onneksi yhä useammat ymmärtävät ongelmakohdat jo tänään: Lähes yksikään markkinoija ei tällä hetkellä tavoita Safarin tai Firefoxin käyttäjiä, vaikka näiden selainten osuus on esimerkiksi mobiilikäytöstä kolmannes Suomessa. Samaan aikaan Apple on tiukentanut applikaatiopuolella datankeruuta, joka on vaikuttanut negatiivisesti Metan kaltaisten alustojen kohdennuskyvykkyyksiin. Yhä harvempi antaa suostumuksensa markkinointidatan käyttöön.

Applen käyttäjät ovat vähintään yhtä tärkeitä tavoittaa markkinointiviestinnällä kuin muidenkin päätelaitteiden käyttäjät. Jääkö Applen käyttäjistä tulevaisuudessa musta aukko markkinoijan työkalupakkiin?

Vastauksena näihin haasteisiin erilaiset datatoimijat, mainosteknologioiden tarjoajat sekä mediatalot ovat alkaneet kehittää omia ratkaisujaan, joilla esimerkiksi kohdentamista on yhä mahdollista tehdä myös tulevaisuudessa.

Adform ei ole tässä poikkeus. Uskomme maailmaan, jossa markkinointia pystytään kohdentamaan ja mittaamaan myös jatkossa. Rakennamme ratkaisuja, joilla mainostajat voivat tulevaisuudessakin hyödyntää kohdentamisratkaisuja ensimmäisen osapuolen dataan perustuen.

Jos haluat kuulla lisää, voit olla yhteydessä meihin sähköpostilla: Patrick Laukkonen, Ville Virkkunen.

Kirjoittajat Patrick Laukkonen ja Ville Virkkunen tietävät, miten digimarkkinoinnissa kohdennetaan - nyt ja tulevaisuudessa.

___________________

Tämä blogi on osa 24.5.2023 järjestettyä Data ja markkinointiteknologiat -teematilaisuutta.

Tilaisuuden tallenteen pääset katsomaan täältä.

Julkaistu 
25.5.2023
Blogit
 -kategoriassa

Lisää 

Blogit

 -kategoriasta

Katso kaikki

Tilaa uutiskirje ja saat tiedon tapahtumista, koulutuksista ja markkinoinnin työpaikoista ensimmäisten joukossa!

No spam ever. Read our Privacy Policy
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.