uinka moni juoksee puhtaasti myyntitavoitteiden ja rahan perässä, koska teille on sanottu että tämä on teidän missionne? Innostaako ja motivoiko tämä teitä ja ohjaako se tekemään kestäviä päätöksiä teidän yrityksen ja erityisesti teidän asiakkaittenne kannalta?
Keksisimmekö jotain universaalimpaa asiaa, jonka jokainen ymmärtäisi siten, että seuraukset tuon tavoitteen saavuttamisesta olisi kaikille suotuisaa?
Toimisko hyvinvointi yhteisenä tavoteltavana asiana meidän bisneksille? Hyvinvointi subjektiivisestikin tarkasteltuna tarkottaa kaikille jotain hyvää, vaikka se yksilöittäin eroaisikin. Toinen haluaa ehkä enemmän vaurautta, jotta voi mahdollistaa mukavan elämän itselleen ja läheisilleen. Toinen enemmän aikaa, jotta voi kehittää itseään tai olla enemmän läsnä. Kaikki varmasti haluavat, että heillä on hyvä olla.
Tämä korostuu nyt erityisesti, sillä meillä ei välttämättä ole kauhean hyvä olla. Luonto kulutetaan puu puulta, metsä metsältä ja vesistö vesistöltä, koska rahan ohjaamat bisnekset sen vaativat, tulevien sukupolvien kustannuksella.
Mun arki kuluu erityisesti markkinnoinnin ilosanoman levittämisessä. Tuokin ihana asia ymmärretään vähän miten sitä halutaan ymmärtää. Ja se on itse asiassa aivan oikein. Homma menee vaan nopeasti vituralleen, kun erityisesti täällä digitaalisessa ympäristössä jokainen huutaa yhden totuuden puolesta. Se yksi totuus on totuus sulle tällä kyseisellä hetkellä. Se totuus saattaa muuttua vaikka huomenna. Se, että huudat "Markkinointi on X!" tai "Markkinointi on Y!" tekee hallaa kaikille ja sekoittaa pakkaa entisestään. Tämän sijaan pitäisikin puhua, että "Markkinointi on yrityksessäni tällä hetkellä X ja Y, ehkä myös Z.". Se on hyvin henkilökohtaista.
Markkinointi muuntuu siksi, mitä yrityksesi tällä hetkellä eniten tarvitsee. Se on kaikkea sitä ja paljon enemmän. Me tarvitsemme heimoeläiminä kuitenkin yhteisen kielen ja yhteisiä sanoja, jotka kaikki ymmärtäisivät samalla tavalla. Yhä useammin olen miettinyt markkinointia eräänlaisena hyvinvoinnin moottorina. Se tuottaa hyviä palveluita ja tuotteita asiakkaille kestävällä tavalla, luo vaurautta ympärilleen, jättää paikat parempaan kuntoon kuin paikalle saapuessaan ja tekee meille maailmasta yksinkertaisesti paremman paikan.
Voisko hyvinvointi olla tavoiteltava asia liike-elämässä ja voisiko markkinointi olla sen eteenpäin ajava voima - sen moottori?
Ville Jahn
Kirjoittaja toimii Suomen lupaavimman Kollektiivin hovimestarina ja talonmiehenä sekä haaveilee paremmasta maailmasta ja puutarhurin urasta.