Nea Barman kirjoitti MarkkinointiUutisten näkökulma kolumnissaan Lakataan moittimasta suomalaista markkinointiosaamista – markkinoijan perisynti on vuorovaikutuksen vähäisyys kuinka markkinoinninkin parissa “vuosia olemme koittaneet tutkia ja etsiä menestykseen johtanutta kaavaa, jotta voisimme kopioida menestyksen.” Nea toteaa kirjoituksessaan, ettemme ole kaavaa onnistuneet selvittämään, ja hän pohtii mikä estää suomalaisia menestymään markkinoinnissa. Suosittelen lukemaan herättelevän, ja mielestäni osuvan kirjoituksen, jossa syyksi menestyksen puutteeseen nostetaan tapamme hoitaa asioita toisten ihmisten kanssa.
Jatkona kirjoitukselle mielessäni alkoi pyöriä toinenkin syy sille, miksi emme menesty markkinoinnissa. Se liittyy haluun saada asiat itselle mahdollisimman helposti, pureskelematta.
Mukavuudenhalu
“Lapio käteen ja kaivamaan” on Mika Hyötyläinen kehoittanut toistuvasti markkinoinnin ammattilaisia jakaessaan omia oppejaan markkinoinnin mittaamisesta. Mika on muun muassa vetänyt kaksi kertaa MarkkinointiKollektiivilaisille Mittaa tai kuole - markkinoinnin mittaamisen aloittaminen -koulutuksen. Kummallakin kerralla osallistujapalautteen joukosta on noussut esille harmitus, kun on selvinnyt ettei koulutus itsessään taio organisaatioon markkinoinnin mittareita, mittaamisen prosessia - ja mikä harmillisinta - itse täytyy ottaa lapio käteen ja alkaa kaivamaan.
Mukavuudenhalu ajaa markkinoinnin ammattilaisia etsimään valmiita kaavoja. Mukavuudenhalu näyttäytyy pettymyksinä tapahtumien ja koulutuksien palautteissa suoraan sanallistettuna: “odotin, että saisin täältä valmiin toteutustavan omaan työhöni - jäin kaipaamaan enemmän konkretiaa.” Näin myös sen jälkeen, kun mittaamisen kouluttajan organisaatiosta on avattu koko heidän mittaamisen matkaansa, jopa näytetty aitoja exceleitä joilla tiettyjä toimia mitataan: mitä sinne kerätään, mistä, kuinka usein, kenen toimesta.
Se mitä ei annettu, oli suora linkki ja pohja tuohon exceliin.
Copy paste-mentaliteetti
Olisihan se ollut mukavaa voida vain liittää kerrottu, ja kaikki toisten tekemä työ oman tekemisen pohjaksi, ja jatkaa siitä. Menestyksen kaavaa ei ole löydetty kopioitavaksi, koska menestys ei ole copy pastella siirrettävissä organisaatiosta toiseen.
Kopioimalla olet aina muita jäljessä. Ja pahimmillaan kopioimalla menetät enemmän aikaa luoda omaa kilpailuetuasi, omaa markkinoinnin mittaamisen tapaasi tai exceliäsi. Miksi? Koska kopioimalla et joudu ajattelemaan ja muokkaamaan toimintaa vastaamaan tarpeita omassa toimintaympäristössäsi.
Copy paste-mentaliteetti ajaa ajattelun kapeuteen. Tässä tullaan takaisin Nean näkökulmakirjoitukseen, ja esille nostettuun syyhyn miksi emme menesty markkinoinnissa: syy löytyy vuorovaikutustaidoistamme. Ajattelun kapeus kulkee yhtä matkaa vuorovaikutustaitojemme kanssa. Insinöörikansa, kouluissa hiljaisiksi kasvatetut ja muut kulttuuriset perisyntimme yhdistettynä siihen, että luovumme vapaaehtoisesti kognitiivisesta kyvykkyydestämme - siitä joka erottaa meidät muista lajeista - ja haemme vain valmiita malleja kopioitavaksemme.
Menestyksen kaava ei tule nostamaan markkinointiamme menestykseen. Sille on syynsä, miksi MK tapahtumissa ja koulutuksissa luvataan olevan jaossa oppeja ja oivalluksia. Emme soseuta ruokaa puolestasi, mutta haluamme yhdessä kumppaneiden kanssa olla vinkkaamassa, kuinka kiinteitä pureskellaan niihin tukehtumatta.
Bon appétit.
Marica Thorén
Kirjoittaja työskentelee MarkkinointiKollektiivin tuotannossa. Hän ripottelee aamukahviin kaardemummaa (joskus vahingossa valkopippuria), ja toivoo ettei tiedonjako sekä toisten auttaminen mene koskaan pois muodista.