T

ällä viikolla kuluttajat, markkinointia tekevien asiakkaat, heräävät huomaamaan muutoin ”turhan” ja ”näkymättömän” markkinoinnin työn ”joka ei kiinnosta”. Tällä viikolla markkinointi kiinnostaa. Kaikkia. Tällä viikolla markkinoijien työn jälki puhututtaa ja saa asiakkaamme muistamaan oman valtansa. Asiakas määrää. Asiakas äänestää jaloillaan. Pride-kumppani yritysten sometilit ovat otanta kansan ajatuksiin (mukana on muutamat trollitkin, kuten laajaan väestöotokseen kuuluukin).

Kun kismittää on faktana tiskissä äkkiä monella uhkaus, että minun asiakkuuteni päättyy nyt tähän.
Monelle asiakkaalle on tullut yllätyksenä, että heidän luottamallaan brändillä onkin identiteetti, jota he eivät ehkä ole huomanneet. Julkitulo tuntuu hämmentävän ja hämmennys meissä ihmisissä muuttuu helposti vihaiseen muotoon. Odotan, että mikä taho nappaisi yritysten Pride-yhteistyön ilmoittamisesta somessa syntyvästä roihahduksesta itselleen tutkimusaineistoa laajempaan ja perusteellisempaan pohdintaan.

Lueskelin eri yritysten Pride-yhteistyöhön liittyviä kommentteja ja kokosin autenttisesta materiaalista yhteenvedon (Tuomas Kyrö, ethän pahastu vaikka lainaan kirjojesi alkulausetta tässä yhteydessä):  

"Kyllä minä niin mieleni pahoitin kun sinisin siivin en enää voi lentää ja menee mustikkamehut väärään kurkkuun kun satenkaarissa sekin firma on mennyt piehtaroimaan. Pidän huolen, etten näitä palveluita jatkossa enää käytä. En sitten matkusta enää ollenkaan, jos muut yhtiöt lähtevät tälläistä Pride-menoa myös komppaamaan. Säästääpä tässä sitten luontoakin kun enää en reissaa."

"Ajattelin sitten vaihtaa liittymäni osoittaakseni, että jaloillani voin minä asiakkuudestani äänestää ja näyttää mielipiteeni, mutta täytynee nyt siirtyä savumerkkeihin kun kaikki operaattorit ovat saastuneet. Vaihtaisin operaattoria oitis, mutta määräaikainen sopimus. Ahdistaa! Ollaan kaikki sitä nyt niin prideä niin prideä että. Naurettavuuksiin menee markkinamiehet teidän touhunne."

"Kuinka minun arkipäiväisiin maidon ostamisiin liittyy sateenkaaret? Surettaa, kuinka oma lähikauppa on tässä humpassa mukana ja toisten talutusnuorassa. Mitä jos tukisitte jotain selkeästi enemmän tukea kaipaavaa tahoa?""

"Pride viikolla lienee parempi teho kansanterveydelle kuin alkoholiveron nostamisella, en kyllä mene nyt viinaksia täältä enää hankkimaan."

Poimin summanmutikassa Priden vuoden 2019 tukijayrityksistä 11. ja sukelsin tekemään näiden yritysten Facebook -tileille vertailua. Etsin postauksen, jossa yritys kertoi yhteistyöstään Pride-tukijana ja vertasin sen reaktio- sekä kommentti lukuja yritykseen kolmeen tätä edeltäneeseen postaukseen. Muutamalla yrityksellä tähän haarukkaan osui arvonta joka näkyy selkeästi heti lukujen suuruudessa, mutta muuten postaukset katsauksessani osoittivat yritysten perinteistä some-linjaa.

Tässä pikaisessa katsauksessa tulee nopeasti esille, että Pride-on saanut somen reaktionapit kuumiksi ja kommenttikentät ovat monelle yritykselle mahdollisia ennätysten rikkojia:

Lopuksi vielä erään Pride-tukijayrityksen somevirrasta poimittua: Suurin epäkohta näissä Pride-mainoksissa on, että niihin on lisätty violetti väri, jota ei oikeissa sateenkaarissa ole.

Värikästä Pride-viikkoa kaikille!

Kirjoittaja pitää yhteiskunnallisesti kantaa ottavaa mainontaa erityisen mielenkiintoisena taiteen ja vaikuttamisen keinona ja seuraa sen kehittymistä vaikuttuneena.

Julkaistu 
25.6.2019
Blogit
 -kategoriassa

Lisää 

Blogit

 -kategoriasta

Katso kaikki

Tilaa uutiskirje ja saat tiedon tapahtumista, koulutuksista ja markkinoinnin työpaikoista ensimmäisten joukossa!

No spam ever. Read our Privacy Policy
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.