T

uleeko tekoälystä tulevaisuuden sisällöntuottaja? Olet varmaan lukenut uutisia, miten tekoälyn luoma taulu myytiin sadoilla tuhansilla dollareilla tai tekoäly luo fotorealistia kuvia ihmiskasvoja - ihmisiä, joita ei oikeasti ole olemassa. Tai miten tekoäly luo elokuvakäsikirjoituksia. Mihin tekoäly ei pysty? Onko sisällöntuottajalla enää minkäänlaista roolia?  

Tekoäly, joka oli liian vaarallinen julkaistavaksi?

Helmikuussa 2019 OpenAI julkaisi blogissaan uutisen: se on kehittänyt niin hyvän tekstiä tuottavan tekoälyn, että se on liian vaarallinen julkaistavaksi. Pelättiin, että internet täyttyy realistisista tekoälyn luomista sisällöistä. Mielenkiintoista asiassa on tämä: OpenAI on voittoa tavoittelematon orgnisaatio, joka on perustettu kehittämään tekoälyä. Se sanoo julkaisevansa tuotokset vapaasti kaikkien hyödynnettäviksi. Yhtenä perustajana on Elon Musk. Vihdoin marraskuussa OpenAI kuitenkin julkaisi tämän tekoälymallin.. Eikö kuulosta vähän huolestuttavalta? Tekoäly, joka on liian vaarallinen julkaistavaksi, on nyt julkaistu. Testiemme perusteella sanoisimme, että ei huolta. OpenAI:n tuotokset ovat ihan kivoja tekstinpätkiä, jotka kuitenkin aika nopeasti eksyvät sivuraiteille. Kokeillaan. Annan kielimallille syötteeksi ”Puhutko suomea?”. Tämän saan vastaukseksi:

”Meidäni ja tehtä löytysessä on tulee kötönössä on kauksessä ja tehtä puhutko suomen suosalla kykytä on vaikattu. Ietettu on vaikattu lähteisi olet saattaa, sottikukasihon, lahkoittaa, lihon, puhutko suomen kieltä lihon.”

Ehkä GPT-2 osaa suomea vain vähän eri murteella. Ehkä englanti sujuu paremmin. Kokeillaan syötettä “Before boarding your rocket to Mars, remember to pack these items in your bag”:

A personal computer with access to the internet A USB flash drive with a minimum of 4GB of space Satellite phone A pair of sturdy and comfortable shoes with comfortable soles Ear plugs (in case you lose your hearing on Mars) Sunglasses or sunglasses with UV protection A small backpack A pair of socks or underwear

Okei. Selvä juttu. Kielimallin puolustukseksi, tekstin generointi ei yleensä ole kielimallien päätarkoitus. Ne syntyvät ikään kuin sivutuotteena kun tekstimassoja jäsennetään muita tekoälyn käyttötarkoituksia varten. Oliko kyseessä vain loistava markkinointikikka? Voit kokeilla mallia itse täällä: talktotransformer.com

Mistä oikeasti on kyse? Chatbotit ja kielimallit

Tekoälykeskustelu on usein sekavaa, koska siinä sekoitetaan kaksi hyvin erilaista asiaa: kapea ja laaja tekoäly. Kapea tekoäly on nimensä mukaisesti hyvin rajoittunut, se tekee yhden tehtävän eikä sitäkään milloinkaan täydellisesti, mutta joskus paremmin kuin ihminen. Laaja tekoäly taas tarkoittaa ihmisenkaltaista tekoälyä. Se herättää paljon ajatuksia ja siitä saa ihan kivoja leffoja, mutta ei vielä paljon mutta. Se on siis science fictionia. OpenAI:n julkaisema GPT-2 on siis niin sanottu kielimalli. Kielimalli koulutetaan laajoilla tekstimassoilla esimerkiksi ennustamaan lauseen seuraavaa sanaa. Eli: jos annat kielimallille muutaman sanan, se kertoo mikä sana todennäköisesti jatkaa lausetta. Tekstinpätkiä valitusta aihepiiristä voi siis luoda antamalla muutaman aloitussanan, ennustamalla seuraavan sanan, yhdistämällä nämä uudeksi syötteeksi ja ennustamalla sille jatkoa. Jos haluaa täysin villin chatbotin, tällä menetelmällä voisi sellaisen tehdä. Chatbottien älyttömistä lausahduksista napatut kuvakaappaukset ovat somen suosikkisisältöä. Jos kielimallia luodessa käyttää vain batman-elokuvien käsikirjoituksia, saa kielimallin, joka tuottaa lisää batman-käsikirjoituksia. Onnistuneen asiakaspalvelun kannalta parempi chatbot-tekoäly voisi olla sellainen, joka valitsee aina vastauksen muutamasta ennalta valikoidusta vaihtoehdosta. Silloin voidaan rajata, että kaikki mallin tuottama teksti on painokelpoista. Silti on pieni riski kuvankaappauksista – kielimalli ei välttämättä ole oppinut hienotunteisuutta tai kohteliaisuutta. Tällainen ratkaisu sopisi esimerkiksi, jos haluaisi tekoälyn luovan uutisia.

Tekoäly tarvitsee oikeaa älyä

Sisällöntuottajan ei siis tarvitse ainakaan vielä täysin huolestua työpaikkansa puolesta. Tekoäly auttaa meitä jo, mutta ei vielä pärjää täysin itsenäisesti ilman meitä.

Tero Kemppi Machine Learning Developer, Radly

Veera Sydänmaanlakka Creative Strategist, Dagmar Stories

PS Haluatko kuulla aiheesta lisää? Kuuntele podcast-jaksomme joko Spotifysta tai Acastissa, jossa pohdimme muun muassa sitä, miten tekoäly muuttaa sisältömarkkinointia.

Julkaistu 
28.11.2019
Blogit
 -kategoriassa

Lisää 

Blogit

 -kategoriasta

Katso kaikki

Tilaa uutiskirje ja saat tiedon tapahtumista, koulutuksista ja markkinoinnin työpaikoista ensimmäisten joukossa!

No spam ever. Read our Privacy Policy
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.