T

ubettaminen on ollut nuorten keskuudessa suosittua jo pitkään, mutta aikuistubettajat ovat nyt ottamassa tonttia yhä isommin itselleen Suomessa. Inari Fernández oli puhumassa PING Helsinki festivaaleilla, miten ja miksi hän perusti oman Äidin Puheenvuoro Youtube -kanavansa reilu vuosi sitten ja miten siitä tuli hänen uusi ammattinsa. Inari voitti vaikuttajapalkinnon Tubeäiti-sarjallaan PING Helsinki festivaaleilla.

Tärkeintä on sisältö ja tarinan muoto

Youtubessa kaikkein tärkeintä on tietenkin sisältö ja sen kiinnostavuus. Saadakseen sitoutunutta yleisöä sisällön tulee olla mielenkiintoista, koukuttavaa ja yleisöä palvelevaa sekä vuorovaikutuksellista yleisön kanssa. Inari suosittelee miettimään alkuun tarkkaan aiheita, mutta samalla myös sitä, miten videosisältöjä tuottaa. Hyvin jäsennelty ja tuotettu sisältö tavoittaa paremmin yleisön ja antaa heti ammattimaisemman mielikuvan. Se myös parantaa kaupallisten yhteistyökumppanuuksien mahdollisuuksia. Inari perusti oman kanavansa äitien avautumiskanavaksi ja siitä myös nimi Äidin Puheenvuoro juontuu. Inari oli huomannut, että ruuhkauosien keskellä äidit ehtivät keskustelemaan lapsista, mutta itse äitien tunteet ja ajatukset jäivät taka-alalle. Inari päätti kokeilla aluksi niin sanottua Open Diarya missä hän nosti esiin eri teemoja ja kertoi mitä hän itse kustakin teemasta ajatteli. Inarin avoin ja rehellinen tarinankerronta puri aikuisyleisöön, mutta yllättäen myös nuoriin. Sisältöjen kautta vanhemmat ja nuoret pystyvät nostamaan keskusteluun hankaliakin aiheita tai keskustelemaan suoraan Inarille. Vuodessa Äidin Puheenvuoro on kasvanut ja siitä on muodostunut Inarille uusi ammatti yrittäjyyden rinnalle. Kanavan tilaajamäärä alkoi kasvaa joulukuussa 2017 räjähdysmäisesti 3000 tuhannella tilaajalla päivässä, kun Inari julkaisi lapsiensa kanssa Lapset saa päättää päivä -vlogin. Videon myötä kanavan löysivät nuoret ja sitä kautta heidän vanhempansa. Kanavasta on muodostunut perheiden yhteinen media. Tänä päivänä Inari puhuu kanavasta perhemediana minkä sisällöt soveltuvat katsottavaksi lapsen kanssa. Tätä genreä Inari edustaa tällä erää vielä aika yksin. Sisällöt usein jakautuvat joko nuorille tai vanhemmille, mutta Inari on päättänyt fokusoida kanavansa perheen yhteiseksi foorumiksi minkä avulla voidaan viettää sosiaalista aikaa mediasisältöjen parissa. Kannattaa tutustua kanavaan ja testata, miten teistä sisällöt toimivat sosiaalistamisen välineenä

Tubeäiti Q&A-sarja

Inari tekee perhelifestylesisällön lisäksi kanavallaan Tubeäiti Q&A-sarjaa, jossa vastataan matalalla kynnyksellä nuorilta tuleviin kysymyksiin tavallisten vanhempien näkökulmasta. Alun perin sarja oli ajateltu nuorille, joiden on vaikea puhua aiheista vanhempiensa kanssa, mutta yllätykseksi näitäkin sisältöjä jotkut katsovat yhdessä. Inari kertoo, että sai viestin äidiltä, joka kertoi katsovansa videoita yhdessä 13-vuotiaan tyttärensä kanssa ja keskustelevansa tätä kautta vaikeistakin aiheista. Tämä oli mieletön palaute. Inari iloitsee siitä, että Tubeäidin sisällöt ovat parhaillaan silta nuorten ja vanhempien välillä.

Vaikuttajayhteistyö aikuistubettajan kanssa

Me kaikki tiedämme, että avain onnistuneeseen kumppanuuteen lähtee aidosta halusta tehdä yhteistyötä. On tärkeää kuunnella tubettajaa ja sitä minkälainen sisältö puree hänen yleisöönsä ja sitä kautta luoda yleisöjä puhuttelevia sisältöjä joista syntyy reaktioita vahvistaa sitoutuneisuutta. Inari on ollut tänä keväänä F-Securen digivanhemmuus kampanjan kasvona mihin hän on luonut videosisältöjä, joista ensimmäinen tavoitti reilut 90 000 katsojaa ja 1000 kommenttia missä sekä vanhemmat että lapset kertovat minkälaisia digisääntöjä heillä noudatetaan. Yhteistyö oli luonnollinen match molemmille. Kampanjaan Inari päätyi Ping Helsingin kautta, kun he suunnittelivat asiakkaalleen vaikuttajakampanjaa.

Trendit

Trootin Sisällöt ja vaikuttavuus -tutkimuksen mukaan kaikista 15-25 -vuotiaista katsoo vähintään joskus tubettajien tuottamaa sisältöä ja vuonna 2017 tubettajien videoiden päivittäinen seuraaminen on vuodessa enemmän kuin tuplaantunut 22-35 -vuotiaiden keskuudessa. Video on yksi vahvimpia herättäjiä ja se satakertaistaa tunteet ja videon suosio tulee yhä enenevissä määrin varmastikin kasvamaan Inarin mukaan. Lisäksi sisältöjen aitous on tärkeää ja siitä tulee eniten kiitosta niin Inarille kuin muillekin tubettajille.

Inarin Tube-vinkit:

IkilomallaKalenterikarjuTädit TubettaaHeli naisellisia yksinpuheluitaTapio on the move

Essi Kivitie

Äidin Puheenvuoro

  • Äidin puheenvuorolla on 200 000–450 000 katsojakertaa kuussa
  • 78% naisia & 22% miehiä
  • 44% 13-24V & 52% 25-54V
  • Yksi video tavoittaa keskimäärin 30 000-50 000 katsojaa

Lisää aiheesta: Sisällöt ja vaikuttavuus Tubessa 2017Tubettamisesta kasvaa miljoona­bisnes SuomessakinMusiikin kulutus ikäryhmittäin: mitä kuunnellaan, mistä tykätään - ja miksi?

Julkaistu 
7.6.2018
Blogit
 -kategoriassa

Lisää 

Blogit

 -kategoriasta

Katso kaikki

Tilaa uutiskirje ja saat tiedon tapahtumista, koulutuksista ja markkinoinnin työpaikoista ensimmäisten joukossa!

No spam ever. Read our Privacy Policy
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.