Kumppaniblogi Neste

Miten viedä vastuullisuus liiketoiminnan keskiöön? 3 vinkkiä

1. Tunnista asiakkaidesi haasteet vastuullisuudessa

Yhä useammat yritykset ovat lähteneet luomaan omaa tiekarttaa päästöjen vähentämiseen ja sitoutuneet ilmastolupauksiin. PK-yrityksistä 90 % näkee yritysvastuun merkittävänä kysymyksenä oman liiketoiminnan kannalta. 

Suunta on siis ehdottomasti oikea, mutta riittääkö vauhti? 

Pidin asiakkaan myyntiorganisaatiolle koulutusta vastuullisuudesta keväällä, ja havahduin siihen että päivän aikana eniten keskustelua herätti asiakkaiden tarve kestäville ratkaisuille. Enää ei puhuta pelkästään yrityksen omasta vastuullisuusstrategiasta ja teoista ilmastopäästöjen pienentämiseksi, vaan aidosti keinoista, joilla tukea yrityksen asiakkaita saavuttamaan omia vastuullisuustavoitteitaan. Eikä haaste ole enää pelkästään oman asiakkaasi, vaan jopa asiakkaan asiakkaan. 

Vastuullisuus on tullut myynnin ja liiketoiminnan pöydälle, ja se on tullut sinne jäädäkseen. Muutama vuosi sitten havahduimme siihen että vaikka liiketoiminnan kasvun ytimessä on innovatiiviset tuotteet, joiden avulla asiakkaamme voivat pienentää hiilijalanjälkeään, se ei pelkästään riitä. Tarvitaan tueksi työkaluja, joiden avulla yritykset  voivat myös todentaa ilmastovaikutuksen omille sidosryhmilleen. Tämä yhteinen kehittäminen asiakkaiden kanssa avasi uuden liiketoiminnallisen kasvumahdollisuuden digitaalisille palveluille, joiden avulla tuetaan asiakkaiden (ja jopa niiden asiakkaiden asiakkaiden) liiketoimintaa. 

Investointi vastuullisuuteen voi tuottaa liiketoiminnalle kasvua vain, jos se luo arvoa asiakkaillesi ja sitä kautta kilpailuetua yrityksellesi.

2. Älä yritä luoda maailmaa yksin

Markkinoinnin ja myynnin yhteistyö on teema, joka aina jaksaa puhututtaa. Kun on päässyt näkemään isossa organisaatiossa yhteistyötä läpi eri tiimien, olen huomannut ettei niitä haasteita ole välttämättä pelkästään tuossa kuuluisassa markkinoinnin ja myynnin vuoropuhelussa. 

Ratkaisu yhteistyön edistämiseksi on yksinkertainen huolimatta kontekstista: yhteiset tavoitteet

Olipa kyseessä pieni tai iso yritys, kumppaneiden tai tiimien välinen yhteistyö – yhteisellä suunnalla ja visiolla on valtava merkitys. Joskus se vaatii työtä ja monia yhteisiä palavereita, joskus ihmisille muodostuu välittömästi yhteinen näkemys ja kuva siitä, mitä halutaan saavuttaa. 

Viimeisten vuosien aikana olen tehnyt tiiviisti töitä päästölaskennan parissa, käytännössä exceliä hakaten ja erilaisia prosesseja sekä työkaluja luoden. Opetellen samalla kaiken nollasta. Emme olisi ikinä tässä nyt, ilman että ympärillä olisi ollut asiantuntijoita tukemassa vastuullisuuskysymyksissä. Asiantuntijoita, joilla ei välttämättä ollut aina vastauksia, mutta yhdessä muodostimme parhaan mahdollisen ymmärryksen asiakastarpeesta ja loimme käytännössä tyhjästä ratkaisut haasteisiin. 

Vastuullisuuden kenttä muuttuu ja laajenee eksponentiaalisesti kokoajan, tulee uusia haasteita ja mahdollisuuksia eikä kenelläkään ole vastauksia kaikkeen. Siksi tärkein asia mitä voit tehdä on yhteistyön tekeminen. Niin yrityksen sisällä, kun sen ulkopuolellakin. Vaikka olisi kuinka nimetty selkeä rooli vastuullisuudelle, konkreettiset teot vaativat aina yrityksen sisällä monien ihmisten ponnisteluja. Jotta saat kaikki luomaan tätä yhteistä matkaa, täytyy osata viestiä myös sitouttaa ihmiset yhteiseen tavoitteeseen.

Aina vastuullisuusihmisistä data-analyytikkoihin ja markkinoinnista tuotehallintaan. 

3. Rakenna tarina tekojen ympärille

Yritysten purpose nousi keskusteluihin useampi vuosi sitten vahvasti. Sen jälkeen moni yritys on lähtenyt pohtimaan tätä ja ottanut sen aktiivisesti myös osaksi viestintäänsä. Thomas Kolster kirjoitti kirjassaan Hero trap: Purpose is done. What’s next? siitä kuinka useat yritykset tekivät itsestään supersankarin, ja pyrkivät erottautumaan kilpailusta sen avulla edelleen. Kolster nostaa esiin kuinka tänä päivänä yritysten tulisi sen lisäksi pohtia, kuinka auttaa asiakkaita löytämään tarkoituksensa. 

Mitä jos tekisitkin niiden parhaiden tuotteiden sijaan asiakkaistasi yrityksesi supersankareita? 

Vastuullisuudessa näkee lukemattomasti kampanjoita siitä, kuinka yritys XYZ on lähtenyt tavoittelemaan nollapäästöjä tai on sitoutunut tavoitteisiin. Näistä viestiminen on ehdottomasti tarpeen, mutta mikä kiinnittää aina oman (ja yleensä mediankin) huomion on teot ja päästövähennyksistä kertovat konkreettiset luvut, joilla aidosti vaikutetaan tässä ja nyt. 

Vielä enemmän sellaiset, jotka heilauttavat monen yrityksen vastuullisuusmittareita parempaan suuntaan.  

Koska pelkät yrityksen omat tavoitteet eivät välttämättä pitkässä juoksussa riitä, brändeillä on kasvava mahdollisuus rakentaa tarinaa asiakkaidensa kanssa yhdessä, luoden arvoa yksittäisiä palveluita ja tuotteita laajemmin.

Kirjoittaja Heidi Peltonen on hypännyt muutama vuosi sitten B2B-markkinoinnin maailmasta johtamaan vastuullisia kumppanuuksia Nesteellä. Intohimona uuden kasvun luominen kestävillä ratkaisuilla sekä organisaation raja-aitojen kaataminen. Uskoo vahvasti totuttujen mallien rikkomiseen ja korkealle tähtiin kurotteluun.

Julkaistu 
3.5.2022
Blogit
 -kategoriassa

Lisää 

Blogit

 -kategoriasta

Katso kaikki

Tilaa uutiskirje ja saat tiedon tapahtumista, koulutuksista ja markkinoinnin työpaikoista ensimmäisten joukossa!

No spam ever. Read our Privacy Policy
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.