MarkkinointiMiks on asiapitoinen, mutta pilkettä silmäkulmassa sisältävä videosarja, joka etsii vastauksia markkinoijia askarruttaneisiin kysymyksiin. Suomen suurimman ja elinvoimaisimman markkinoinnin alan yhteisön jäsenet, MarkkinointiKollektiivilaiset, kertoivat mikä saa heidät kysymään omien työtehtäviensä äärellä “MIKS”? Tämä ohjelma etsii kysymyksiin vastauksia vaihtuvien panelistien kanssa.
Tässä jaksossa keskustellaan vastauksista, joita markkinoinnin tulisi tuottaa organisaatiolle asiakasymmärryksen parantamiseksi. Millaisilla hyvillä kysymyksillä tätä tulisi konkreettisesti selvittää? Jaksossa annetaan vinkkejä, kuinka kultturellisella johtamisella tuetaan koko organisaation yhteistä ponnistusta asiakasymmärryksen johtamisessa, ja muistutetaan, että pelkkä teknologia ja suuret datavarannot itsessään eivät tee autuaaksi.
Panelisteina jaksossa ovat Jemmi Laaninen (Leadoo Marketing Technologies), Samuli Hokkanen (Crasman) ja Johanna Jäkälä (VR). He selvittävät vastaukset seuraaviin kysymyksiin:
- Miks muu organisaatio ei ymmärrä asiakasymmärryksen arvoa? (alkaa kohdasta 06:47)
- Miks asiakkuuksien hallinnasta ja tiedosta taistellaan organisaatiossa? Kenen asiakasymmärryksestä tulisi organisaatiossa vastata? (alkaa kohdasta 12:05)
- Miks markkinointi juoksee aina muoti-ilmiöiden perässä, sellainen tuntuu olevan nyt asiakasymmärrys. Mikä tulee seuraavaksi? (alkaa kohdasta 20:40)
- Miks on niin vaikea tietää mitkä on niitä tähdellisiä toimenpiteitä asiakasymmärryksen parantamiseksi? (alkaa kohdasta 23:08)
- “Yksi syy, miksi asiakasymmärrystä ei pidetä arvossaan, voi johtua siitä, ettemme markkinoinnissa tuota riittävän kiinnostavia vastauksia asiakkaista.” Johanna Jäkälä, VR
- “Asiakasymmärryksen arvo on johtamiskysymys.”Samuli Hokkanen, Crasman
- “Yksilöllisempää asiakkaalle, pyritään viemään vielä henkilökohtaisemmaksi ilman että se tuntuu stalkkaamiselta.” Jemmi Laaninen, Leadoo Marketing Technologies
MarkkinointiMiks-sarjassa on viisi jaksoa. Mikä jakso auttaisi sinua?
- Jakso 1: Miks asiakasta pitää ymmärtää?
- Jakso 2: Miks omasta ja organisaation osaamisesta kannattaa pitää huoli?
- Jakso 3: Miks brändillä on merkitystä?
- Jakso 4: Miks verkkopalvelun kehittämiseen tulisi satsata?
- Jakso 5: Miks digimarkkinointi on jatkuvassa murroksessa?
Kuuntelisitko jakson mielummin? Kuuntele jakso podcastina tästä:
MarkkinointiMiksin mahdollistivat Zoan, Exove, Neste, Crasman ja Dagmar.
Jaksot kuvattiin Woltti Groupin studiolla. Jaksoissa askarreltiin Mec-tuotteilla. Maskeeraaja Hanna Ilkko.