Miksi? Markkinointi luo arvoa asiakkaille ja rakentaa kilpailijoista erottuvaa brändiä. Se on myös strateginen toiminto, joka tukee organisaation tavoitteita ja luo pohjan kasvulle sekä innovaatioille. Markkinoinnin ammattilaisten työ siis vaikuttaa kiistatta siihen, menestyykö yrityksen liiketoiminta.
Silti vain kolmasosa (34 %) Myynti & Markkinointi 2023 -barometriimme vastanneista markkinoinnin ammattilaisista kokee oman alansa arvostetuksi. Lähes yksi neljästä (24 %) ei puolestaan suosittelisi työtä markkinoinnin parissa.
Mitä nämä luvut kertovat markkinoinnin ammattilaisten arjesta ja mitä me kaikki voisimme tehdä niiden parantumisen eteen?
Tee työsi näkyväksi – itsellesi ja muille
Markkinointi on monimuotoinen ja laaja-alainen toiminto, joka kattaa niin luovuuden, analytiikan, viestinnän, teknologian kuin ihmissuhdetaidotkin.
Hälyttävää on, että lähes puolet (49 %) tutkimukseemme vastanneista markkinoijista on itse sitä mieltä, että heidän oman työnsä vaikutusta liiketoiminnan tuloksiin ei pystytä osoittamaan tarpeeksi.
Ymmärrys markkinoinnin merkityksestä on myös usein heikkoa johtotasolla, ja markkinoinnin edustus johtoryhmässä on tänäkin päivänä harvinaista. Markkinoinnin vaikutuksen osoittaminen ja ymmärtäminen vaatii siis petrausta monella tasolla.
Markkinoijana sinun on tärkeää ymmärtää, miten työsi konkreettisesti edistää organisaation keskeisiä mittareita. Sinun tulee näyttää nämä vaikutukset myös muille – tämä vaatii puhetta KPI-kielellä, euroina ja prosentteina.
Oman työsi vaikutuksella et vain vakuuttele muita, vaan ammennat siitä merkityksellisyyden tunnetta myös omaan työhösi.
Yhdessä nostamme markkinoinnin arvostusta
Markkinointi on arvokasta ja tärkeää työtä, joka ansaitsee laajempaa arvostusta. Tämä ei ole yksin markkinoijien vastuulla – tarvitaan myös yleistä alan arvostusta sekä johdon ja asiakkaiden ymmärrystä ja sitoutumista.
Vaikuttaako markkinoijien kokemukseen siitä, että oman työn vaikutuksia on vaikea osoittaa, se ettei heidän työtään tunnusteta yleensä ottaen liiketoiminnassa tarpeeksi? On hankalaa uskoa tekevänsä arvokasta työtä, jos se kuitataan ulkopuolisten silmissä puuhasteluna.
Pidetään yhdessä huolta markkinoinnin arvostuksesta ja varmistetaan, että juuri sinunkin työtäsi kunnioitetaan ja juhlitaan. Kuten yksittäiset asiakaskohtaamiset rakentavat yritykselle vahvaa brändiä, yhteinen viestimme markkinoijien arvostuksesta yhdistää ja vahvistaa alan asemaa.
Yksi meidän tärkeimmistä tehtävistämme MMA.ssa on nostaa markkinoinnin arvostusta ja puhua sen vaikuttavuuden puolesta. Teemme tätä työtä yhdessä ammattilaistemme sekä alan yhteisöjen, kuten MarkkinointiKollektiivin, kanssa yhdessä. Arvostus alkaa yksilöistä, mutta yhdessä nostamme arvoamme korkeammalle. On tärkeää, että markkinointi nähdään sekä sen ansaitsemassa valossa että keskeisenä osana yritysten liiketoimintaa.
-----------
Marko Hovinmäki on toiminut MMA:n puheenjohtajana jo vuodesta 2017. Puheenjohtajana hän haluaa varmistaa MMA:n kehittyvän muuttuvan maailman tahtiin, jotta ammatillinen etujärjestömme pystyy parhaiten vastaamaan ammattilaisten tarpeisiin. Pitkän linjan myynnin ammattilaisena Marko taas tuntee järjestön jäsenten arjen ja sen realiteetit omakohtaisesti. Markon motto on: ”Kehut ja kannustus eivät ole koskaan itseltä pois, vaan ne kasvattavat aina myös omaa pääomaa.”
Me Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA olemme Markkinointi- ja MyyntiKollektiivien pääkumppani. Yhteinen missiomme on saattaa selkeyttä, innostuneisuutta ja taitoja alojemme tekijöiden työpäiviin sekä tuoda julki alojemme tärkeyttä yhteiskunnassa.
Jäsenillemme tarjoamme turvaa & tukea, etuja & oppeja sekä pidämme puolta & huolta. Jäseneksemme ovat tervetulleita kaikki, joilla on paloa myyntiin ja markkinointiin. Koulutus- tai toimialataustalla ei ole merkitystä.
Tervetuloa porukkaamme! Hyödynnä kumppanietumme: Kun liityt nyt jäseneksi koodilla KOLLEKTIIVI, saat vuoden jäsenyydestä kahden kuukauden alennuksen (arvo 70 euroa). Hyödynnä diilimme kirjoittamalla koodi liittymislomakkeen lisätietoja-kenttään. Katso lisätietoja MMA:n sivuilta.