Kipinävuoro: Suvi Johansson
Kipinävuoro
on MarkkinointiKollektiivin yhteisön jäsenen kirjoitus havainnoistaan markkinoinnin alalta.

TEOT PUHUVAT, VIESTIT VAIKUTTAVAT – NÄIN VASTUULLISUUSMARKKINOINNISSA ETEENPÄIN

Erään ison yrityksen talousjohtaja kertoi, että heillä menee myyntikeskusteluissa 70 prosenttia käytettävästä ajasta vastuullisuudesta keskustelemiseen. Siis siihen, miten kyseinen yritys varmistaa mahdollisimman vastuullisen ja kestävän kehityksen mukaisen toiminnan tuottaessaan palvelua ja tuotteita asiakkaalleen. Näkyykö sitten vastuullisuuden vaade tai paremminkin sen hyödyntäminen markkinoinnissa yhtä voimakkaasti? Ei mielestäni näy, ainakaan vielä.

Vastuullisuus tulee yhä voimakkaammin yritysten agendalle. Eri sidosryhmät, kuten asiakkaat ja kuluttajat vaativat yrityksiltä vastuullisuuden huomioista toimissaan. Myös yrityksen rahoittajat ja muut yhteistyökumppanit edellyttävät toimimaan. Lisäksi isoja yrityksiä vauhdittaa myös muuttuva lainsäädäntö: vuoden 2024 alussa voimaan astunut kestävyysraportointidirektiivi CSRD velvoittaa isoja yrityksiä raportoimaan vastuullisuustyöstään ajantasaisesti, läpinäkyvästi ja tietyssä muodossa. Direktiivin piiriin siirtyy tulevina vuosina yhä pienempiä yrityksiä. Ja alihankintaketjujen kautta isojen yritysten raportointivaatimukset valuvat hyvin nopeasti kaikenkokoisten yritysten pöydälle.

HYÖDYNNÄ VASTUULLISUUSTYÖTÄ MARKKINOINNISSA

Nyt on siis hyvä aika ottaa pitkä loikka myös vastuullisuuden markkinoinnissa. Kilpailuetua ei sillä enää saa, vaan se alkaa olla hygieniatekijä: yrityksiltä odotetaan tekoja vastuullisuuden ja kestävän kehityksen eteen. Ja tekoja monet yritykset tekevät – mutta usein niitä ei hyödynnetä täysimääräisesti markkinoinnissa. Perustan tämän väitteen kymmeniin keskusteluihin yrityksen vastuullisuuden markkinoinnin ja viestinnän kanssa tekemisissä olevien kanssa. Miksi vastuullisuuden markkinointi on niin tärkeää? Meidän tarvitsee viestiä vastuullisuuden ja kestävän kehityksen teoista, sillä vain siten vauhditamme yrityksessä itsessään tapahtuvaa, mutta myös koko alalla tapahtuvaa muutosta. Tarvitsemme tekoja ja sanoja, vuoron perään, hyvän kehän luomiseksi.

Missä sitten näiden keskusteluiden pohjalta markkinoinnissa on petrattavaa – eli kääntäen, mihin voisit kiinnittää markkinointitiimisi kanssa huomiota? Tässä muutamia keskusteluista tehtyjä löydöksiä, joista voit reflektoida teidän tekemisenne tasoa.

Vastuullisuustekoja tehdään, mutta ei ole valittu niitä liiketoiminnalle ja strategialle keskeisimpiä teemoja. Tämä aiheuttaa sen, ettei tekoja markkinoida ollenkaan tai sitten niistä kaikista puhutaan samanarvoisesti. Me kaikki oivallemme, ettei näistä kumpikaan tie ole oikea.

Vastuullisuusteemat on valittu, mutta niitä ei ole purettu markkinoinnin konsepteiksi ja pääviesteiksi, jolloin koko yrityksen eli henkilökunnan mukaanottaminen yhtenäisen viestin viemiseen saattaa ontua.

Vastuullisuustyön muutokseen ei käytetä tarpeeksi aikaa ja resurssia vaan oletetaan muutoksen tapahtuvan itsekseen. Aihe on kuitenkin niin laaja, että se vaatisi erillisen muutosjohtamisen suunnitelman – ja tässä markkinoinnilla ja viestinnällä on oma roolinsa ja sanansa sanottavana.

Yritys tekee tekoja, mutta niistä ei oikein uskalleta puhua vastuullisuuspesusyytteiden pelossa.

Mitä voitte jo nyt tehdä markkinointitiimissä vahvistaaksenne markkinoinnin osaamista ja kapasiteettia ottaa vastuullisuusteema haltuun?

  • Ottakaa vastuullisuusteema käsittelyyn omassa tiimissä.
  • Haastakaa ottamaan teema käsittelyyn koko organisaation tasolla.
  • Käykää dialogia myynnin kanssa – ja harkitkaa kaikilta sidosryhmiltä kysymistä: missä asioissa teidän yrityksenne tulisi auttaa heitä vastuullisuuden saralla, jotta he voivat täyttää omat tavoitteensa – tästä löytyy vastuullisuustekemisen yksi viisastenkivistä
  • Vahvistakaa muutosjohtamisen osaamista – vastuullisuuden läpivienti on iso muutosprosessi, joka vaatii yhteistyötä ja sen johtamista, ja myös markkinoinnissa
  • Vahvistakaa omaa osaamistanne vastuullisuusteemasta – tähän löytyy paljon ilmaisia tai edullisia tapoja, aina yksittäisistä webinaareista avoimen yliopiston opintoihin saakka.

Me tarvitsemme muutosagentteja tälle vastuullisuusmatkalle – oletko sinä ja tiimisi mukana?

Suvi Johansson on vastuullisuusmuutos- ja markkinointitoimisto Susta Partnersin perustaja. Hän toimii myös muun muassa digimarkkinointitoimisto Hopkinsin ja kasvuyritysyhteisö Boardman Grown hallituksissa. Työn alla hänellä on kestävän kehityksen ja vastuullisuuden opinnot Jyväskylän avoimessa yliopistossa. Suvi innostuu erityisesti muutoksesta kohti vastuullisuutta sekä sen vaikutuksesta liiketoiminnan tuloksellisuuteen.

Oma tekstisi MarkkinointiKollektiivin Kipinävuoro-blogiin? Lue lisää ja jaa rohkeasti oma tekstisi.

Julkaistu 
23.1.2024
Blogit
 -kategoriassa

Lisää 

Blogit

 -kategoriasta

Katso kaikki

Tilaa uutiskirje ja saat tiedon tapahtumista, koulutuksista ja markkinoinnin työpaikoista ensimmäisten joukossa!

No spam ever. Read our Privacy Policy
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.