arahin markkinoija - nyt on korkea aika ottaa itseään riveleistä kiinni, ravistella irti sieltä se tyylikkäiden kampanjoiden sekä palkintokaapin takana piilossa ollut tulosvastuu ja nousta organisaatiosi silmissä siihen valoon, johon salaa olet aina halunnut.
Tekosyyt sivuun
Investointien mittaamisesta puhuminen ja niiden vaatiminen niin kollegoiltasi kuin yhteistyökumppaneiltasi olkoon tästä hetkestä eteenpäin arkesi ydin. Tiedän, se ei ole niin hohdokasta kuin värikoodien sekä kultareunuksien valinta saatikka Etelä-Afrikan viikon kuvausmatkan valvominen - mutta jos et tee sitä nyt, niin on tämä taiteenlaji nimeltä markkinointi on ikuisesti tuomittu siihen kategoriaan, jota syytetään välillä syystäkin vaaleanpunaiseksi pehmoleluosastoksi. Kulmahuoneesta puhutaan ja sinne halutaan. Voit olla kuitenkin varma, ettei sen oven värinappuloita kannata lähteä tuijottelemaan, ennen kuin osaat vastata edes miten investoimasi eurot ovat vieneet yritystä lähemmäksi tavoitteitaan - saati sitten että tietäisit, miten kampanjat ovat onnistuneet tuomaan myyntiä tällä tai viime tilikaudella. On täysin ymmärrettävää, että budjettien muuttaminen investoinneiksi puheessa sekä numeroiden pyörittelyn aloittaminen ei ole heti prio -listasi kärjessä, koska on monta podcastia kuuntelematta, sekä pari semmaa ja brekkaria läpijuostavana, mutta sitten kun vaan ehdit, niin voisi olla hyvä muuttaa päivärytmiä ja alkaa kaveeraamaan talousjohtajan kanssa. Ei siksi, että hän on firman paras Excelin käyttäjä, vaan siksi, että hän on tulevaisuuden paras kumppanisi johtoryhmän pöydässä kun perustelette toimarille seuraavan tilikauden kasvavia mediapanostuksia sekä brändin eteen tehtäviä toimenpiteitä. Markkinointi on nimittäin tuottavimmillaan nerokkaan luovuuden sekä tietoon perustuvan päätöksen teon symbioosi, jonka avulla sekä alitajuntasi ohjaama että tarjousmainontavetoinen käytöksen muutos ajavat myyntiä päivästä toiseen. Näin hyvin markkinoinnissa onnistuaksesi ei todellakaan riitä se, että sinulla on hyvä tuote ja mutu, että kampanja ajoi trafiikkia sekä myyntiä. Tarvitset oikeasti todisteita viikosta toiseen ja jatkuvaa kehittymistä itseltäsi sekä tiimiltäsi.
ROMI,
Markkinoinnin ROI,
markkinoinnin investointien mittaaminen
tai ihan vaan kaverillisesti MARKIM.
Tulevalla rakkaalla lapsellasi on monta erilaista nimeä ja tulevaisuus näyttää mikä niistä jää elämään. Se ei kuitenkaan ole läheskään niin relevanttia, kuin se että markkinoinnin parissa työskentelevien tulee ottaa vastuuta omasta tekemisestään ja alkaa oikeasti mittaamaan miten investoidut eurot tuottavat myyntiä. Tarvitaan kuitenkin vielä yksi asia: ulkoinen motivaatio.Oikea, konkreettinen muutos tapahtuu työpaikoilla vasta sitten kun uskallamme koskea palkkausmalliin. Voisiko markkinoijillekin alkaa maksamaan bonuksia vähän niinkuin myynnillekin? Nyt kun he alkavat ottamaan omalla työllään vastuuta yhtiön tuloksesta, olisi vähintäänkin luonnollista muuttaa markkinoinnin palkkausmallia tulokseen sidotuksi, jotta hommat eivät jää vain kauniin ajatuksen tasolle. Vasta silloin kun leipä on kiinni tulosvastuusta, alkaa tulosta syntymään ja vastuualueet muuttumaan. Itse en näe tälle mitään muita esteitä kuin mukaavuusalueen muodostaman vastarinnan, joten aloitetaan tämän ison laivan kääntäminen N-Y-T NYT!
Tässä vielä muistilista mukaan arkeen:
- Tee päätös, että haluat nousta organisaatiosi kaupalliseksi supersankariksi
- Ala tekemään muutosta budjeteista investointeihin nyt, aluksi vaikka ihan vaan Excelillä
- Puhu ja vaadi muutosta myös kollegoiltasi sekä yhteistyökumppaneilta
- Kaveeraa talousjohtajan kanssa
- Aloita keskustelut esimiehesi kanssa tulokseen sidotusta palkkausmallista
- Tee ROMIn mittaamisesta päivittäinen tapa, älä projektia
- Nauti uudesta paikastasi parrasvaloissa
Tuloksellisen markkinoinnin sekä markkinoinnin tulospalkkauksen puolesta,
-Paul Arpikari
Kirjoittaja (LinkedIn) on laadukkaan ja tulosorientoituneen markkinoinnin rakastaja ja toimii kaupallisena johtajana Sellfortella, pyrkien auttamaan yrityksiä mittaamaan Markkinoinnin ROI:ta jatkuvana palveluna