Kärkimedia ja MarkkinointiKollektiivi halusivat keksiä toimen, joka toisi markkinoinnin ammattilaisia yhteen. Halutiin luoda tilaisuus, jossa jaettaisiin oppeja hyvästä konseptisuunnittelusta, opittaisiin lisää sanomalehtimainonnasta, verkostoiduttaisiin alalla olevien kesken ja tehtäisiin hyvää omaa ammattitaitoa hyödyntäen. Näihin tavoitteisiin vastaamaan syntyi KOITOS-kilpailu, joka järjestettiin toista kertaa 18.-19.11.2021. Kilpailun voittajatyö on nyt viimeistelty, ja se näkyy vahvasti Kärkimedian julkaisuissa välillä 14.-16.2.2022.

Lue myös: lasten mainostoimisto pääse mukaan KOITOS-kilpailun voittajatyön toteuttamiseen

Mikä oli KOITOS-kilpailun haaste?

Ennalta toisilleen tuntemattomista alan ammattilaisista kootut tiimit ratkoivat tällä kertaa Kärkimedian toimistolla järjestetyssä kilpailussa kampanjahaastetta, joka oli tullut MIELI ry:ltä. Haaste ei ollut helppo rajallisessa kahden päivän aikataulussa: tehtävänä oli kehittää konsepti, jolla herätetään laajaa yhteiskunnallista keskustelua lasten edistävän ja ennaltaehkäisevän mielenterveystyön merkityksen tärkeydestä.

“Tavoite on saavutettu, jos yksikään suomalainen ei voi ohittaa viestiämme” kiteytti MIELI ry:n lasten, nuorten ja perheiden mielenterveystyön johtaja Marjo Hannukkala kilpailijoiden saamassa briiffissä. “Meille MIELI ry:ssä tämä on paljon enemmän kuin kampanja. Toiveemme on, että lopputulos tarjoaa meille uuden tavan puhua lasten mielenterveyden edistämisen merkityksestä eri yhteyksissä, aina vaikuttajaviestinnästä koko kansan kanssa käytävään dialogiin. Pitkän aikavälin tavoitteemme on kasvattaa MIELI-brändin sekä MIELI ry:n tunnettuutta” Hannukkala kertoi kisaajille.


Miltä osallistuminen KOITOS-kilpailuun tuntui?


Yksi kilpailuun osallistuneista markkinoinnin ammattilaisista oli Salla Puhakka (Marketing Planner, Y-säätiö). Kilpailun jälkeen hän tuuletti tuntemuksiaan LinkedInissä ja kertoi viimeisten kahden päivän olleen vallatonta tunteiden vuoristorataa: “Tiimimme istutettiin saman briefin ääreen ennaltaehkäisevän mielenterveystyön puolesta eilen aamusta, jolloin näimme ensimmäistä kertaa toisemme. Tänään jatkettiin ja työstettiin kampanjaamme tunnetaidoista sellaisella intensiteetillä kuin vain on mahdollista aina viimeiseen minuuttiin asti. Kiitos tiimille luottamuksesta, sillä löysin lopulta itseni tuomariston edestä pitchaamasta ensimmäistä kertaa eläessäni. HUH! Jännitys näkyi ja kuului, kyllä vaan tuntuikin. Mutta kuulemma myös innostus, energia ja sanoma tärkeän asian edestä puhutteli. Kiitos kaikille palautetta antaneille, niin arvokasta.”
Puhakka kertoo, että yhteistyö oman viisihenkisen kisatiimin kanssa sujui, ja toiveena onkin että tämä markkinoinnin ammattilaisten porukka tapaisi ja pitäisi yhteyttä jatkossakin.

Koitoksen jälkeen kisaajilta kerätyssä palautteessa kokemusta suitsitaan oppimisen näkökulmasta arvokkaaksi kokemukseksi, joka antoi uusia työskentelytapoja toisilta ja paljon alan kontakteja. Eräs kisaaja summaa palautteessa: “On helpompi ymmärtää itseään asiantuntijana, kun heittäytyy toisten, ennestään tuntemattomien asiantuntijoiden kanssa uuteen ympäristöön yhteisen tavoitteen äärelle. Tunnistan kilpailun jälkeen taas toisella tavalla vahvuuksiani ja sain uusia ideoita siitä, miten viedä eteenpäin niitä asioita, joissa haluan vielä kehittyä.”

Palautteessa arvokkaimmaksi opiksi KOITOS-kilpailusta nostetaan myös itsevarmuuden ja omaan osaamiseen uskomisen kehittyminen. Moni kertoi saaneensa arvokasta lisätietoa sanomalehtimainonnasta, kun ajatus siitä, mikä lehdessä toimii ja millaisia rohkeitakin valintoja sanomalehtimainontaa suunnitellessa voi käyttää, kirkastui.



Tärkeä teema puhutteli ja toi useimmat mukaan kisaan


Moni oli lähtenyt kilpailuun mukaan nimen omaan MIELI ry:n ennakkoon kertoman haasteen johdosta: “KOITOS oli intensiivinen ja innostava kilpailu ja olen erittäin tyytyväinen, että lähdin mukaan. Aihe ja teema oli yhteiskunnallisesti tärkeä ja itseä koskettava.” eräs kilpailija sanoittaa palautteessa.

Tärkeään yhteiskunnalliseen aiheeseen vaikuttaminen oli tuonut mukaan myös KOITOS 2021 voittajatiimiläiset. “Osallistuminen näin tärkeän asian äärellä on tärkeä palkinto!” kertoo Riku Jussila (TBWA/Helsinki). Tiimissä mukana olivat myös Reetta Nisula (ABB), Oona Torniainen (Kärkimedia) ja Ale Lauraéus (Studio Lauraéus). “Hauskinta KOITOS-kilpailussa oli se, että osallistujista luotiin hyvin ei-mainostoimistomaiset tiimit, ja pääsi tekemään töitä ilman perinteisiä rooleja”, summasi Lauraéus omaa kokemustaan.

Kärkimedia ja MarkkinointiKollektiivi haluavat kiittää kaikkia KOITOS-kisaan osallistuneita kilpailijoita, tuomareita ja kumppaneita panoksesta yhteiseen oppimiseen sekä hyvän tekemiseen.

KOITOS 2021 kumppanit: MIELI ry, Heku

KOITOS 2021 tuomaristo: Päätuomari Anu Niemonen ( Wunderman Thompsonin vastaava luova johtaja), Alexander Sneen (Vice President Marketing, Sinebrychoff), Reija Laaksonen (Head of Global Marketing, Nokian Tyres) ja Mikko Lindqvist (Chief Business Officer, Raisio).

Lue lisää voittajatyöstä: https://www.markkinointiuutiset.fi/artikkelit/tama-nelikko-keksi-parhaan-kampanjaidean-koitos-mainoskilpailussa-voittajatyo-julkaistaan-helmikuussa

Katso voittajatyön lopputulos Mieli Ry:n sivuilta!

Julkaistu 
15.2.2022
Uutiset
 -kategoriassa

Lisää 

Uutiset

 -kategoriasta

Katso kaikki

Tilaa uutiskirje ja saat tiedon tapahtumista, koulutuksista ja markkinoinnin työpaikoista ensimmäisten joukossa!

No spam ever. Read our Privacy Policy
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.