Mitä sinulle tulee mieleen sanasta AR?
Suurelle yleisölle se tuli tutuksi Pokémon Go-pelistä. AR on jalkautunut vahvasti viime vuosina myös muodin ja kosmetiikan kentälle. Nyt isot ja tunnetut muotitalot kuten Gucci ja Louis Vuitton ovat hyödyntäneet lisättyä todellisuutta markkinoidessaan uusia käsilaukkuja ja kenkiä. Asiakkaat ympäri maailmaa voivat nyt virtuaalisesti sovittaa tuotteita ja tilata sitten haluamansa tuotteet sovelluksen kautta kotiovelle. Kuinka kätevää!
Nyt lisätyn todellisuuden kautta markkinointiin saadaan aivan uusia ulottuvuuksia. Erityisesti nuoria Z sukupolven kuluttajia on pystytty houkuttelemaan ja AR:n avulla on onnistuttu tavoittamaan myös kokonaan uusia asiakaskohderyhmiä. Samalla kun asiakas saa kokea elämyksen lisätyn todellisuuden kautta, voidaan johdatella hänet ostopolun läpi ketterämmin. Maailmalta myös muita isoja ja tunnettuja brändejä on jo lähtenyt mukaan AR villitykseen, kuten esimerkiksi Sephora, Timberland, Taco Bell, Netflix ja Pepsi ovat ottaneet AR:n vahvaksi osaksi markkinointistrategiaansa.
Mutta kyllä Suomessakin osataan hyödyntää AR:n rajatonta ja kasvavaa potentiaalia! Vain muutaman mainitakseni ovat Valio, huonekaluliike Vepsäläinen ja Sanoma ottaneet tuulta markkinoinnin purjeisiin lisätyn todellisuuden avulla.
Kerrataan kuitenkin vielä mitä lisätty todellisuus on. AR:n avulla on mahdollista yhdistää todelliset ja virtuaaliset maailmat toisiinsa aidossa ympäristössä. Lisätyn todellisuuden avulla voidaan siis esimerkiksi saada kuva ja ääni elämään. Siihen ei tarvita laseja kuten VR-tekniikassa.
Tuskailetko välillä verkosta tilaamisen kanssa? AR:n avulla voit esimerkiksi sovittaa uutta mekkoa tai katsoa sopivatko kengät laukkusi kanssa yhteen. Voit testata uutta huulipunaa, kokeilla rohkeasti uusia hiusmalleja ja -värejä ennen kuin annat kampaajan saksia hiuksesi lyhyemmiksi. Tuotteita ei tarvitse tilata kotiin sovitteluun vaan nyt sopivuuden voit varmistaa etukäteen virtuaalisella testaamisella! Esimerkiksi Ikea Place -sovellus mahdollistaa Ikean huonekalujen kokeilun puhelimen kameran avulla omassa kodissa. Sopisiko sohva tuohon nurkkaan vai sittenkin hyllyn viereen? Kokeile, fiilistele ja tilaa!
Lisätty todellisuus antaakin rajattoman mahdollisuuden markkinoida palveluita ja tuotteita. Nyt vielä toistaiseksi AR on suurelta osin uutta ja tuntematonta, mutta tapa tehdä uudella tavalla markkinointia kasvaa kohisten. AR:n avulla voidaan jo nyt ohittaa painettu, verkko- ja televisiomedia. Kuten The Drum on arvioinut, AR markkinointi on yksisarvinen, johon jokaisen yrityksen tulisi jo nyt iskeä paukkuja. On sanomattakin selvää, että tulevaisuudessa AR:llä on paikka markkinoinnin kentällä. Nyt ja tulevaisuudessa AR eli lisätty todellisuus tarjoaa yrityksille uuden mahdollisuuden kasvattaa brändin arvoa ja sitouttaa kuluttajia erityisesti somesukupolvea.
Kirjoittaja Inca Paatela on digimarkkinointiin intohimoisesti suhtautuva tekijä ja yrittäjä, jota kiinnostaa erityisesti AR, Dropshipping liiketoiminta ja Web Design.
Oma tekstisi MarkkinointiKollektiivin Kipinävuoro-blogiin? Lue lisää ja jaa rohkeasti oma tekstisi.