Kuinka mittaan tuloksia? Olenko budjetoinut aikani oikein? Miten markkinointi saataisiin ymmärretyksi organisaatiossa? Asiat, joita markkinoijat ajattelevat öisin on kooste kyselystä, joka tehtiin MarkkinointiKollektiivin yhteisön jäsenille. Kyselyssä selvisi neljä pääsyyllistä siihen minkä vuoksi markkinoinnin ammattilainen ei nuku.

Mikä markkinoijaa valvottaa? Jäin pohtimaan tätä luettuani Minna Ruusuvuoren hyvän kolumnin MarkkinointiUutisista siitä, mikä johtajia valvotuttaa Pidetäänkö minusta? Mitä virheet osaamisestani viestivät? Aiheuttavatko tekemäni muutokset liikaa muutosvastarintaa? Asiat, joita johtajat ajattelevat öisin. Teksti sai muistamaan, kuinka usein MarkkinointiKollektiivin teematilaisuuksien tai Aamukahviseuran linjoilla nostetaan vertaistuen lippu korkealle: kuinka moni kertoo kokevansa, että on hienoa ja helpottavaa kuulla, ettei paini markkinoinnin ammattilaisena yksin samojen haasteiden kanssa.

Vertaistuki mielessäni kysyin MarkkinointiKollektiivin yhteisön jäseniltä, mikä arjessa stressaa niin, että uni ei tule vaikka toivoisit? Kiitos kaikille vastanneille ja keskusteluun osallistuneille (jo Facebook-ryhmän keskusteluun osallistuneiden kesken huomasi, että yhteinen jakaminen tuntui tekevän pientä helpotusta oloon). Löysin neljä pääsyyllistä siihen miksi minä, sinä tai kollegamme ei saa unta. Alle on jokaisen pääsyllisen oheen poimittu esimerkkejä vastauksista, jotka löytyivät joko anonyymista Lyyti-kyselysta, tai aiheesta käydystä avoimesta sosiaalisen median keskustelusta.

Seuraavia asioita me markkinoijat pyörittelemme lampaiden laskemisen sijaan öisin päässämme:

1. Henkilösuhteet.

Hyvää asentoa ei vaan löydy - sängyssä piehtarointia aiheuttaa itsensä peilaaminen toisten odotuksiin, toisilta toivottava käytös ja oikeanlaisen partneriverkoston rakentaminen.

  • “Harvemmin se on mikään työmäärä tai deadline mikä valvottaa, vaan henkilökemioihin liittyvät asiat.”
  • “Sitä miettii ymmärrettiinkö minut oikein ja kuinka saan sanottua asioita niin, että en loukkaa toista: asioiden kritisoiminen saatetaan ymmärtää väärin henkilöön kohdistetuksi.”
  • “Mistä löydän hyvän kumppanin?”
  • “Kumppanit. Osaamalla valita juuri itselle oikeat kumppanit saa nukuttua. Ammattilaiset kumppanit vaikuttavat ihmisten hyvinvointiin ja oman osaamisen kehittymiseen. Jos ei, no zzz…”
  • “Omalla kohdalla valvotukset ovat tulleet selvästi tuottavan työn ja ns. taustalla tehtävän työn balanssista ja siitä, mitä vasten itse erityisesti omaa onnistumistaan mittaa. Ja toki minkälainen oletus itsellä on ollut siitä, mitä muut tästä ajattelevat.”
  • “Työkaverin kommentit, ilkeät asiakkaat (näitä on onneksi enää vähän, mutta on vielä kuitenkin!)”

2. Oikeat valinnat.

Rentoutukseen tarkoitetut soittolistatkaan eivät tee autuaaksi ja suo unentuloa, kun mielessä pyörii onko kriteeristö Marketing Qualified Leadseille riittävä!

  • “Onko markkinoinnin strategia toimiva ja palveleeko tavoitteitamme? Olenko valinnut oikeat taktiikat?”
  • “Miten mittaan aktiviteettien tuloksellisuutta aukottomasti?”
  • “Mikä on toimiva MQL validi kriteeristö?”
  • “Markkinoinnin KPI't.”
  • “Miten syvällisesti aktiviteetti kannattaa suunnitella?”
  • “Miten erottaudun digikanavissa? Miten brändini kohtaa digissä oikeat kohderyhmät?”
  • “Miten varmistan verkkosivuston analytiikan + SEOn ja SEMin niin, että se on varmasti toimivaa?”
  • “Aiemmin esimiehenä oman tiimin hyvinvointia tuli pohdittua öisin, nykyään yrittäjänä oman ajankäytön suunnittelu saattaa raksuttaa päässä yöllä.”


3. Työmäärä.

Uni on tulossa ja aamulla mittaririnkula sormessa varmasti näyttää suloisia lukuja - säpsähdys - täysin hereillä ollaan taas miettimässä kuinka hemmetissä ehdin saada yhden ihmiselämän aikana valmiiksi kaikki alkavan kvartaalin hommat.

  • Kaikki tekemättömät työt ja asioiden epäselkeys, paljon asioita tulisi selkeyttää ja toimintaa rauhoittaa.”
  • “Toinen mikä valvottaa on epämääräinen tunne siitä, että olisi unohtanut jotain.”
  • “Kampanjan aloitukset, onko kaikki kunnossa.”
  • “Kehitysideat.”
  • “Budjettien laskeminen, konseptisuunnittelu.”
  • “Tulokset ja aikataulut.”
  • “Minusta markkinoinnin ja viestinnän suurin risti on siinä, että tuntuu kuin se tekeminen ei ikinä loppuisi. Työtä ja tekemistä voi keksiä ja kehittää hamaan tappiin, eikä sillä tunnu näkyvän loppua missään. Vaikka toimenpiteet voi palastella osasiin, tuntuu kuin millään projektilla ei olisi loppua tai se muuttuu siinä tekemisen myötä seuraavaksi projektiksi. Jos vaikka otetaan esimerkiksi seminaari, niin ennen kuin se seminaaripäivä koittaa, on alkusuunnittelua, buukkausta, tilaamista ja tiedottamista vaikka kuinka paljon. Seminaaripäivän toteutus itsessään on kova ponnistelu kaikkine miljoonine yksityiskohtineen. Ja kun muilla seminaari on ohi, alkaa markkinoinnilla vielä materiaalien lähetykset, palautteen keruu, yhteenvetotiedotteet, jälkisometukset, analyysit ja analytiikka, tunnelmavideot, seuraavan vuoden seminaarin ennakkomarkkinointi, esiintyjien jälkikontaktointi ja buukkaus seuraavaan vuoteen, you name it. Ja jossain vaiheessa tuo projekti on vaihtunut seuraavan vuoden seminaariprojektiksi, etkä oikein missään vaiheessa pystynyt toteamaan, että nyt tämä on taputeltu ja mitäs sitten tehtäisiin. Tällaisia projekteja on tietysti koko ajan päällekkäin useita, ja se välillä valvottaa, kun ei saa tunnetta siitä, että joku juttu on valmis ja sen voi arkistoida ja siirtyä seuraavaan tekemiseen.”


4. Ymmärtämättömyys.

Huone tuuletettu ja sinistä laitevaloa vältelty, mutta mielessä pyörii loppumaton debatti muun organisaation kanssa markkinoinnista. Sadannen kerran: se on muutakin kuin mainontaa, ja ei, se ei ole kuluerä vaan in-ves-toin-ti!

  • Että markkinointia ei ymmärretä organisaatioissa - ja, että miten se saataisiin ymmärretyksi ! (Ymmärretään vain mainontana/mark.viestintänä) ->ja kuinka markkinoinnillinen mind-set saataisiin jalkautettua (ja oivallutettua)."
  • “Myynti ja johto, jotka ei näe isoa kuvaa, vaan haluaa nopeita pikavoittoja,vaikka se tarkoittaisi kylmää ja märkää telttaa hetken päästä.”
  • “Markkinointia arvostelevat, jotka kertovat miten asiat pitäisi tehdä.”
  • “Se, että konservatiivisessa organisaatiossa muutoksia pelkäävät dinosaurukset heittävät kapuloita (uudehkon) markkinointitiimin rattaisiin mm. kyseenalaistamalla, arvostelemalla ja kiukuttelemalla. Ja tähän johto vastaa - yllätys - että ”ei tässä oikein voi mitään.” Niin siinä sitä sitten öisin miettii, miten saisi tiimille työrauhan ja toisaalta, milloin on aika luovuttaa.”


Mikä avuksi?

  • Itse koitan rauhoittaa itseni sillä, että yöllä asioille ei voi tehdä mitään eikä kukaan odota silloin multa mitään. Aamulla sitten töiden kimppuun.”
  • “Kun myöhemmin on (yöllisiä ajatuksia) kelannut yksin ja yhteistuumin, on ollut helppo todeta, että omat oletukset on tehokkaasti toimineet myös oman onnellisuuden kokemuksen esteenä.”
  • “Yöllä ei pitäisi tehdä isoja johtopäätöksiä mistään. Aina se ei onnistu, mutta koitan kääntää kylkeä ja rauhoitella mieleni.”
  • “Joskus ryhdyn stressaamaan siitä stressistä, että uni ei onnistu. Olen opetellut näissä tilanteissa avaamaan hömppä kirjan tai hauskan tv-sarjan: ne vievät ajatukset muualle ja hetken päästä taas nukuttaa.”

Vielä lopuksi: nostetaan esille myös työn ihanuuden aiheuttama valvominen! Kuten eräs markkinoinnin ammattilainen kyselyyn vastasi, niin joskus valvottaa innostus “pääsisipä jo presentoimaan mahtavat tulokset ja hienon uuden idean!”

Toivottavasti vertaistuki keventää mieltäsi edes hitusen. Toivon hyviä unia jokaiselle!

PS. Jos yöllä mieleesi tulee idea tai toive siitä, kuinka voisimme MarkkinointiKollektiivin tuotannossa sinua auttaa - vaikka toiveteema MarkkinointiKollektiivin sisältöihin tai lisää vertaistuellisia kyselyitä kollektiivilaisille, niin olethan yhteydessä!

Marica Thorén
Kirjoittaja työskentelee MarkkinointiKollektiivin tuotannossa. Hän ripottelee aamukahviin kardemummaa, ja jos yöllä uni ei ole tullut, on kuppiin sujahtanut joskus vahingossa currya. Hän toivoo, ettei tiedonjako ja toisten auttaminen mene koskaan pois muodista.

Julkaistu 
4.5.2022
Blogit
 -kategoriassa

Lisää 

Blogit

 -kategoriasta

Katso kaikki

Tilaa uutiskirje ja saat tiedon tapahtumista, koulutuksista ja markkinoinnin työpaikoista ensimmäisten joukossa!

No spam ever. Read our Privacy Policy
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.