Kipinävuoro: Riikka Cosgrave
Kipinävuoro
on MarkkinointiKollektiivin yhteisön jäsenen kirjoitus havainnoistaan markkinoinnin alalta.

Keskustelut päätyvät väistämättä pitkäksi tai lyhyeksi selitykseksi siitä, kuinka olen päätynyt töihin saksalaiseen marine alan insinööri organisaatioon Irlannissa asuvana pitkäaikaisena ulkosuomalaisena, brittiaksentilla englantia puhuen ja sujuvasti saksaksi teknisistä asioista keskustelevana? Voisi sanoa, että selitys on loppujen lopuksi yksinkertainen: asuin ulkomailla, tapasin miehen ja asuin Englannissa lyhyet 18 vuotta ennen kuin perheemme muutti Dubliniin Joulukuussa 2022.

Oltuani Dublinissa vuoden verran johtavassa SaaS alan yrityksessä töissä Marketing Ops linjalla, halusin löytää itselleni markkinointi alan paikan, jonka siivin voisin palata strategisen markkinoinnin ja viestinnän pariin. Hain eri alojen paikkoja, ja vaikka minulla oli erittäin hyviä tarjouksia jännittäviin tehtäviin, mikään ei tuntunut osuvan naulan kantaan. Sitten törmäsin hyvin lyhyeen, ei kovin havainnolliseen postaukseen LinkedInissä, jossa haettiin markkinointi henkilöä, jolla olisi kokemusta sisällöntuotannosta, brändäyksestä, sosiaalisen median strategiasta, mieluiten meriteollisuudesta, mahdollisuus vierailla Saksan pääkonttorissa silloin tällöin ja bonuksena , joku, joka puhui saksaa.

Työ on työtä, eikö niin? Ei, minulle tämä työ oli se työ.

Markkinointi on mielenkiintoinen ala siinä mielessä, että yleensä alan ulkopuolella työskentelevät ihmiset puhuvat sen loistosta ja glamourista, ja yleinen konsensus on, että markkinoinnin parissa työskentelevät ihmiset aloittavat viikkonsa valitsemalla mihin kimaltelevin alan tapahtumiin he osallistuvat viikon lopussa... Ja kyllä, olen itsekin myös keskustellut siitä, minkä merkkistä olutta saatamme tarjota messujen aikana, tämä hauska, mutta hyvin pieni yksityiskohta siitä, mitä todella teemme.

Tosiasiassa se on kuitenkin paljon teknisempää. Markkinointialan ihmisten pitää ymmärtää oman firman sisäiset strategiset tavoitteet ja myös se, millä tavalla kohderyhmän saa parhaiten reagoimaan juuri sinun firman sanomaan.

Kuinka sitten päädyin töihin saksalaiseen laivanrakennusalan yritykseen toisen kerran?

Kun työskentelin alunperin toisessa saksalaisessa laivanrakennusalan yrityksessä 2010, olin juuri valmistunut yliopistosta. Kaikki ideat päässäni siitä, millaisen lumoavan urapolun halusin itselleni rakentaa olivat vielä alkutekijöissä, koska en koskaan pysähtynyt ajattelemaan, kuinka nopeasti jokin voi tehdä pysyvän vaikutuksen. Samalla kun mietin seuraavaa suurta siirtoa, otin vastaan paikan saksalaisen laivanrakennus teknologia firman englantilaiselta tytäryhtiöltä. Oho! Rakastuin siihen, miten paljon minua kiinnosti ja miten vaivatta pystyin kertomaan laivanrakennuksen ihmeistä ja siitä, miten kaikki eri osat lopuksi yhdistyivät funktionaaliseksi laivaksi...sellaiseksi, jollaisella olin itsekin lapsena matkustanut perheeni kanssa.

Tietämättäni, opettelin puhumaan insinööriä.

Tunne itsesi

Suomalaisena tavoissani on edelleen hyvin paljon sitä "suoraan asiaan" -suomalaisuutta, josta olemme niin tunnettuja. Joskus tämä on hyödyksi, joskus ei. Tämä on kuitenkin esimerkki siitä, kuinka sen voi käyttää omaksi eduksi uran rakentamiseen ja isompien ura-unelmien täyttymykseen. Varsinkin, jos sen voi hyödyntää yhdessä sen kanssa, kun tietää miten suomalaiset ja saksalaiset mielet toimivat. Kansainvälisissä ja globaaleissa ympäristöissä työskentelevänä meidän tehtävänä on aina löytää tasapaino kulttuurien välillä ja kultainen keskitie siihen, miten näitä kulttuurien eroja voi käyttää hyväksi.

Suorapuheisena ihmisenä tiesin, että minulla on se etu, että voin käyttää suomalaisuuttani eräänlaisena kilpenä kyseenalaistaessani joitain saksalaisten työnantajieni päätöksiä esimerkiksi siitä, miksi emme ole vielä julkistaneet osaamistamme jollain tietyllä osa alueella. Tästä on tullut juokseva vitsi, jossa kollegani tietävät, että tulen väistämättä kyseenalaistamaan että miksi emme ole asian pulssilla jos osaamista kuitenkin talon sisältä löytyy. Kun hain tähän tehtävään, tiesin, mitä minulla oli tarjottavana ja miten nämä asiat saavuttaisin. En luvannut toimittaa mitään, mitä en voisi toimittaa tai joissain tapauksissa haluaisi toimittaa. Se tyypillinen vahvuuksien ja heikkouksien asemointi, mutta eri tavalla pakattuna. Nojauduin persoonaani, tiesin, mitä pystyin tarjoamaan ja mitä positioltani halusin.

Tunne kolleegasi

Olen päivittäin tekemisissä eri kansallisuuksien kanssa, enkä ole vielä tavannut ketään, joka ei arvosta sitä, että olen suht suorapuheinen (en koskaan kuitenkaan epäkohtelias). Tämä tulee esiin esimerkiksi esittämällä kysymyksiä, joihin tiedän vastauksen, mutta haluan kollegoideni vastaavan itse. Se on helppo tapa osoittaa, miksi markkinointi ja sisältö ovat tärkeitä näkökulmia. Esittämällä kysymyksen johon tekninen vastaus ei riitä ja joka pitää selittää meille muille, joilla ei ole teknistä taustaa, tuo esille sen, mikä meidän arvoehdotus on. Tämän vastauksen minä sitten paketoin esimerkiksi artikkeliksi tai sosiaalisen median postaukseksi. Näyttämällä että me teemme tärkeää työtä, on varma tapa saada ihmiset puolellesi. Ottamalla kollegojasi mukaan discovery ajatustenvaihtoon yksinkertaisella keskustelulla, toimii uskomattomana alustana kehittää viestintää orgaanisesti. Saksalaiselle insinööri yritykselle tämä voi joskus olla vaikeaa, sillä kynnys oman osaamisen kehumisesta on todella korkea.

Yrityksen brändäys

Minulla on etulyöntiasema sen suhteen, että minusta on tullut asiantuntija lukemaan eri aloilla olevia yrityksiä työssäni markkinointikonsulttina. Se, että jotain on kirjoitettu yrityksen verkkosivuilla, ei tarkoita, että se on sitä, mitä on tarjolla.  Markkinoinnin ammattilaisena sinulla on mahdollisuus kyseenalaistaa yrityksen tapoja; miksi jotain esitetään tietyllä tavalla. On tärkeää ymmärtää ero brändäyksen ja kulttuurin välillä. Tässä yrityksessä olemme asettuneet saksalaiseksi maritime alan insinööriyritykseksi, ja tätä myymme: asiantuntemuksemme ja horjumaton pyrkimys täydellisyyteen.

Brändäys vs kulttuuri

Tämä on erittäin tärkeä aihe. Kun yhä useammat ihmiset puhuvat hyvän kulttuuri sovituksen tärkeydestä, alkuperäinen kulttuuri-match vie sinut vain niin pitkälle kuin että saat jalan oven väliin, ja totuus paljastuu vasta, kun työskentelet joka päivä tehtävässäsi. Minä voin tehtävässäni vaikuttaa yrityksen sisäiseen ja ulkoiseen brändäykseen tavalla, joka esittelee meidät sellaiseksi kuin olen kokenut yrityksen. Työskentely yhdessä HR-osaston kanssa päivittääksemme kulttuuriprofiiliamme on ollut silmiä avaavaa siinä mielessä, että meillä on niin paljon sanottavaa, mutta olemme pelänneet sitä, koska se ei sovi haluamamme brändäykseemme. Kunnes olemme avanneet tätä asiaa enemmän sisäisesti, ja nyt  näemme että ihmiset ymmärtää, että tapa, jolla esittelemme itsemme työnantajana ja yrityksenä, tukee ulkoista brändäystämme erinomaisesti.

Kirjoittaja Riikka Cosgrave on kansainvälisen markkinoinnin konsultti, joka tukee firmoja brändyksessä ja strategisessa markkinointiviestinnässä. Pitkänlinjan ulkosuomalaisena hän näkee omana velvolliusuutena rikkoa globaalia stereotypiaa siitä, että suomalaiset eivät tykkää small talkista.

Oma tekstisi MarkkinointiKollektiivin Kipinävuoro-blogiin? Lue lisää ja jaa rohkeasti oma tekstisi.

Julkaistu 
12.6.2024
Blogit
 -kategoriassa

Lisää 

Blogit

 -kategoriasta

Katso kaikki

Tilaa uutiskirje ja saat tiedon tapahtumista, koulutuksista ja markkinoinnin työpaikoista ensimmäisten joukossa!

No spam ever. Read our Privacy Policy
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.