Kumppaniblogi: Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA

Voisi kuvitella, että markkinoinnin ja viestinnän ammattilaisen työ on ihanan rentoa, mukavaa ja ah, niin luovaa unelmaduunia. Toki välillä näin onkin, pakko myöntää.

Väittäisin kuitenkin, että harva ei-markkinoija tai ei-viestijä tietää, mitä työmme kulisseissa oikeasti tapahtuu. Käytännössä jongleeraamme päivittäin kampanjoinnin, sisällöntuotannon, tiedotteiden, somepäivitysten, tapahtumien suunnittelun, verkkosivustojen kehittämisen, analytiikan penkomisen ja monen muun hyvinkin erilaista osaamista vaativan tehtävän kanssa.

Työnkuvamme sekä antaa virtaa että vie sitä. MMA:n viimeisimmässä Myynti & Markkinointi 2023 -barometrissa alamme ammattilaiset pitävät oman työnsä plussana monipuolisuutta. Toisaalta työn mielekkyyttä vähentävät paine, kiire ja rajalliset resurssit. 

Tuloksia läpikäydessä aloin pohtimaan, millä eväillä itse kompuroin työpäivissä eteenpäin sekä pidän pääni edes jotenkuten kasassa ison ja laajan tehtäväkentän keskellä.

Miten päiväsi alkaa?

Aamun aloitus on itselleni tärkeä. Pyhitän sen rauhassa aamupalalle ja digi-Hesarin lukemiseen. En voisi kuvitellakaan laittavani herätyskelloa soimaan 15 minuuttia ennen työpäivän alkua ja hyppääväni sängystä suoraan päivän ekaan Teams-palaveriin. Upea juttu, jos sinä pystyt tähän!

Onneksi nykyään saamme nauttia myös etätyön parhaista puolista, kun työpäivän voi tehdä rennosti kotona. Sydämeni sykkii tälle lämpimästi, vaikka toimistollakin on kiva välillä piipahtaa.

Tehtävämaraton ja multitaskingin ihanuus

Aamun rauha on pian muisto vain, sillä päivän ohjelmassa on turhankin usein tehtävämaraton. On strategiapalaveria, some-suunnittelua, projektien eteenpäin viemistä ja tietenkin hetkiä, jolloin yritän epätoivoisesti sometella samalla kun yritän paneutua keskittymistä vaativiin tehtäviin. Missä ihmeen välissä minä sen tiedotteenkin rustaan?

Multitasking voi viedä veronsa. Välillä tuntuu, että pään sisällä pyörii niin monta rautaa, että jopa supersankarikin väsähtäisi. 

On aika ottaa käyttöön breikki ja ”Valkoinen hiekkaranta”-mantran toistometodi. Opin tämän ex-kollegaltani, joka kiireisinä hetkinä toisti mantraa ja veti syvään henkeä ennen hommien jatkamista. Tauko toimii! Ainakin välillä. Toki päiviin saa tolkkua myös järjestelmällisyydellä ja asioiden priorisoinnilla.

Luovuus huipussaan tai sitten ei

Luovuus on markkinoinnin ja viestinnän moottori. Silloin, kun ideat virtaavat vapaasti ja sisällöntuotanto sujuu kuin vettä vaan, aika kuluu siivillä ja työ on suorastaan nautinnollista. 

Mutta mitä tapahtuu, kun aivot lyövät tyhjää ja luovuus on kuin karkaava saippuapala? Stressitasot nousevat ja paineet kasautuvat. Hitto. Mutta hei, mullahan oli se mantrametodi! Ainiin, nykyään myös tekoäly. Huh.

Infoähky

Sosiaalisen median jatkuvassa uutisvirrassa mukanaolo on suoraan sanoen välillä ihan hiton uuvuttavaa. Entäpä sitten ne kaikki uudet työkalut, joita tulisi hallita ninjan lailla? Onneksi MMA:lla on tarjolla sopivan lyhyitä kursseja, joita läpikäymällä on mahdollisuus saada vähän isommat muskelit työntekoon.

Niin, ja vaikka digitaalinen maailma ei koskaan nuku, tarvitsen – varsinkin minä uniongelmainen – välillä kunnon yöunet. Tauko somekuplastakin olisi ihan kiva. Siispä some kiinni vapaalla, ylös, ulos ja ihmisten ilmoille ihan livenä, hop hop.

Palautteen ihanuus ja kamaluus

Työn suola on, kun saa kiitosta hyvin tehdystä työstä. Osoittaahan se myös työni arvostusta.

Tottakai myös rakentava kritiikki kuuluu asiaan, kuten missä tahansa työssä. Mutta aina löytyy se ihana kollega, joka kommentoi korostaen ettei ole viestinnän ja markkinoinnin ammattilainen, että mainoksesta puuttuu se jokin mysteerinen vau-efekti. Tietenkin ilman, että antaa konkreettista parannusehdotusta. Kiitos hyvistä kommenteista!

Nyt täytyy ottaa tehokäyttöön ne kuuluisat lehmänhermot. Myös usko omaan ammattitaitoon auttaa samoin kuin luottaminen dataan ja markkinointistrategiaan. Jokainen meistä tekee aina parhaansa ja kaikkien osaamiseen on pystyttävä luottamaan.

Pidetään huolta itsestämme ja toisistamme

Työmme on täynnä ylä- ja alamäkiä, käännöksiä ja yllätyksiä, mutta välillä tasaista ja tylsääkin rutiinien puurtamista. Aina ei turhautumiselta voi välttyä, mutta onnistumiset ovat uskomattoman palkitsevia.

Varaa silti aikaa palautumiselle ja nauti elämästä myös työajan ulkopuolella. Ja muista nauraa! Joskus parhaat ideat syntyvät juuri silloin, kun on hauskaa. Ja varsinkin silloin, kun ideoita voi pallotella ihanien tiimikavereiden kanssa. Arvosta myös täysillä niitä hetkiä, jolloin kaikki palaset loksahtavat täydellisesti paikoilleen!

Nyt takaisin hommiin. Otetaan kuitenkin välillä se pieni ”Valkoinen hiekkaranta” -breikki, jotta aivot eivät muut purukumimössöksi.

Kirjoittaja Reija Koistinen on Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA:n tiedottaja. Reija pitää Myynti & Markkinointi -lehden prosessia hyppysissään, hoitaa MMA:n tutkimusten viestinnän, osallistuu lukuisiin palavereihin, hakkaa Teamsia, rustaa omia ja editoi tolkuttomia määriä muiden tekstejä sekä somettaa ja koordinoi homman kuin homman kuntoon.

-----

Me Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA olemme MarkkinointiKollektiivin ja MyyntiKollektiivin pääkumppani. Yhteinen missiomme on saattaa selkeyttä, innostuneisuutta ja taitoja alojemme tekijöiden työpäiviin sekä tuoda julki alojemme tärkeyttä yhteiskunnassa. 

Jäsenillemme tarjoamme turvaa & tukea, etuja & oppeja sekä pidämme puolta & huolta. Jäseneksemme ovat tervetulleita kaikki, joilla on paloa myyntiin ja markkinointiin. Koulutus- tai toimialataustalla ei ole merkitystä.

Tervetuloa porukkaamme! Hyödynnä kumppanietumme: Kun liityt nyt jäseneksi koodilla KOLLEKTIIVI, saat vuoden jäsenyydestä kahden kuukauden alennuksen (arvo 70 euroa). Hyödynnä diilimme kirjoittamalla koodi liittymislomakkeen lisätietoja-kenttään.
Julkaistu 
11.9.2024
Blogit
 -kategoriassa

Lisää 

Blogit

 -kategoriasta

Katso kaikki

Tilaa uutiskirje ja saat tiedon tapahtumista, koulutuksista ja markkinoinnin työpaikoista ensimmäisten joukossa!

No spam ever. Read our Privacy Policy
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.