Kumpppaniblogi: Sanoma
Maailma muuttuu koko ajan datavetoisemmaksi ja teknologiapainotteisemmaksi. Pahimmillaan puutteet digitaalisessa osaamisessa johtavat väestön eriarvoistumiseen. Tätä meistä kukaan ei halua. Eikä kukaan markkinoinnin parissa työskentelevä varmasti halua jäädä vauhdista myöskään omassa työssään alan digitalisoituessa nopeasti.
Kun algoritmit saavat yhä enemmän valtaa ja tekoälysovellukset läpäisevät koko yhteiskunnan, on tärkeää pysähtyä miettimään mitä haluamme saada aikaan – oli kyse sitten markkinoinnin toimenpiteestä tai palvelun kaupallistamisesta. Digitaalisen markkinoinnin parissa työskenteleville tämä kehitys tarkoittaa uudenlaisia vastuita ja vaatimuksia.
Perisynti digimarkkinoinnissa on tehdä kaikesta liian monimutkaista vaikkapa puhumalla termeillä, joita juuri kukaan markkinointiosaston ulkopuolella ei ymmärrä tai ei ainakaan uskalla sitä ääneen myöntää. (Lukusuositus: Digiveijareiden taikaministeriötä ei pidä päästää liian helpolla | Sanoma B2B) Toinen varma tapa epäonnistua pidemmällä aikavälillä on tehdä toimenpiteitä väärien mittarien tulosten perusteella. On usein liian helppoa unohtaa pitkän tähtäimen tavoitteet kovien taktisten lukujen takana, digimarkkinoinnissa kun mittareita riittää. Ripaus inhimillisyyttä auttaisi tässäkin. Ihmisten kanssahan tätä tehdään, toisille ihmisille.
Sekä nykyisessä että aikaisemmissa tehtävissäni rakastan aitojen kumppanuussuhteiden luomista, ja niissä hyvällä yhteistyöllä saavutettujen onnistumisten näkemistä. Siirtyminen toimiston puolelta median puolella on ollut silmiä avaava ja käänteentekevä kokemus omalla urallani. Nähdessäni mitä kehitystyö digitaalisuuden ympärillä tarkoittaa Sanoman sisällä, ymmärrän vasta nyt sen roolin ja vastuun, mikä Suomen johtavalla mediatalolla on kotimaisen median nykyhetken ja tulevaisuuden kannalta. Kun kirittäjänä toimivat kv-jätit Google ja Facebook, on selvää, että sekä kuluttajien että markkinoijien tarvitsema kotimainen media säilyy elinvoimaisena vain läheisellä yhteistyöllä kaikkien alan toimijoiden, mainostajien, toimistojen, järjestöjen ja medioiden, kesken. Vaade kotimaisille, kilpailukykyisille ratkaisuille tulee suoraan markkinoijilta, ja siihen vaateeseen pystymme vastaamaan jatkuvasti vain sparraamalla, jakamalla osaamistamme, kehittymällä ja kehittämällä yhdessä.
On ilo huomata, että samanlaisia ajatuksia kumpuaa eri puolelta. Verkostojen laajentuminen ja suhteiden syventäminen tuntuu helpommalta kuin aikaisemmin. Ehkä myös yhteisestä kokemuksestamme, pandemiasta, on loppujen lopuksi ollut jotain hyötyä. Samalla kun se kiihdytti kuluttajien ostopolun ja vapaa-ajan vieton siirtymistä yhä enemmän digitaaliseen maailmaan, muuttui koko kaupankäynnin, ja osana sitä markkinoinnin, ekosysteemi. Pandemian aikana olemme löytäneet myös uudenlaisen empatian. Siitä on hyötyä erityisesti näinä hetkinä, kun vallitsevaan tilanteeseen tulee takapakkia.
Avun pyytäminen ja saaminen tuntuu aiempaa luontevammalta. Tämä näkyy suoraan arjen työssä. Esimerkiksi kun lähdimme suunnittelemaan seuraavaa webinaariamme, Aina tulee sanomista LIVEä digimarkkinoinnista, porukka lähti innolla mukaan – niin puhumaan kuin ilmoittautumaan linjoille. OMG on tehnyt laajan tutkimuksen digimarkkinoinnin vaikuttavuudesta. Toimitusjohtaja Teemu Neiglick oli heti valmis tarjoamaan tärkeimmät tulokset ilmaiseksi kaikille kiinnostuneille. Asiakkaamme Power ja Elisa puolestaan päättivät lähteä mukaan kertomaan omasta tekemisestään ja jakamaan arjen parhaat oppinsa muille. Näinä hetkinä ei voi olla kuin kiitollinen. Tällä hetkellä ilmoittautuneita on lähes 1000 ja lisää mahtuu. Kaikki ovat tervetulleita!
Tutustu ohjelmaan ja ilmoittaudu: Aina tulee sanomista LIVE: Digimarkkinoinnin uusi aikakausi | Sanoma B2B
Janne Nurmisto vastaa Sanoman digitaalisten tuotteiden myynnistä ja kaupallisista ratkaisuista Head of Digital & Data Sales -roolissa.