Kumppaniblogi Digizer Oy
Verkossa myynti edellyttää, että asiakkaat löytävät luoksesi. Hakukoneoptimointi on yksi tehokkaimmista keinoista varmistaa, että asiakkaat löytävät luoksesi digitaalisen ostopolun jokaisessa vaiheessa.
Hakukoneoptimoinnin tärkein paikka asiakkaan ostopolulla ovat ensiaskeleet ja tietoisuuden herättämisen vaihe.
Sinulla saattaa jo olla käsitys siitä, mitä hyötyjä hakukoneoptimointi verkkokauppiaalle tuo, mutta jatka lukemista ja opit, kuinka monipuolista hakukoneoptimointi on.
Orgaaninen näkyvyys hakukoneoptimoinnin perustana
Millä avainsanoilla sivustonne löytyy hakukoneista? Orgaaninen näkyvyys on maksetun mainonnan vastakohta.
Jotta organisaatio tai yritys saavuttaa paremman orgaanisen näkyvyyden, täytyy sivustolla tehdä sellaisia toimia, jotka edistävät näkyvyyttä. Mikä sitten edistää näkyvyyttä? Esimerkiksi sisällön kirjoittaminen, kategoriatekstien optimointi tai sivuston latausnopeuteen panostaminen ovat toimia, joihin panostamalla sivuston orgaaninen näkyvyys kasvaa.
Hakukoneoptimoinnin teemat
Hakukoneoptimointi voidaan jakaa sivuston sisäiseen hakukoneoptimointiin ja sivuston ulkoiseen hakukoneoptimointiin.
Sisäinen hakukoneoptimointi
Mitä sivuston sisäinen hakukoneoptimointi sisältää? Sisäisen hakukoneoptimoinnin pelikentällä pelataan sisällöntuotannolla ja teknisellä hakukoneoptimoinnilla. Käytännössä tähän liittyy optimoidut sisällöt, kuten blogitekstit tai kategoriatekstit.
Tarkista ja edistä ainakin näitä:
Sivuston rakenne
- Onko sivusto rakennetut järkevästi siten, että käyttäjän ja koneen on helppo navigoida sivustolla? Mitä korkeammalla sivuston hierarkiassa jokin asia on sijoitettu, sitä tärkeämmäksi Google sen arvottaa. Sivuston tärkein sisältö kannattaa sijoittaa pääkategorioiden alle. Jos tärkeä sisältö piilotetaan useamman klikkauksen taakse, ei ihminen löydä sitä, eikä hakukone pidä tietoa tärkeänä.
Sivuston sisäinen linkitys
- Oletko rakentanut sivustollesi järkeviä sisäisiä linkityksiä? Jos kirjoitat sivustollesi blogia, onko blogiteksteistä linkityksiä tuotteisiin tai palveluihisi? Onko samaan aiheeseen liittyvät blogitekstit linkitetty luontevasti toisiinsa? Löytääkö lukija blogitekstin lopusta esimerkiksi linkin oppaaseen, jonka lukemalla hän saa aiheesta enemmän tietoa? Sisäisiä linkityksiä voi rakentaa myös kirjoittamalla blogitekstikokonaisuuksia, eli toiselta nimeltään sisältöklustereita, joilla voidaan saada laaja hakusanapeitto tietylle hakusanakokonaisuudelle.
Sivuston sisällöllinen hakukoneoptimointi
- Mene sisältö edellä ja tarjoa sivuston vierailijalle sellaista tietoa, mitä hän haluaa nähdä. Jos sinulla on siivoustuotteita myyvä verkkokauppa, tarjoa lukijalle blogitekstejä ja oppaita, joiden vinkkien avulla siivous onnistuu vaivattomasti. Jos sinulla on venetarvikkeita myyvä verkkokauppa, kirjoita verkkosivuille vinkkejä veneilyyn liittyen.
- Sivuston sisällöllinen hakukoneoptimointi ei koske pelkästään blogitekstejä ja muita isompia tekstikokonaisuuksia. Myös lyhyemmillä teksteillä, kuten kategoriateksteillä, metaotsikoilla ja metakuvauksilla on tärkeä rooli hakukoneoptimoinnissa. Esimerkiksi optimoidulla ja riittävän pitkällä kategoriatekstillä voi saavuttaa hyvän orgaanisen näkyvyyden myös kilpailussa tuoteryhmässä.
Tekninen hakukoneoptimointi
- Teknisessä hakukoneoptimoinnissa sisältöä optimoidaan teknisestä näkökulmasta: ovatko kuvien koot optimaalisia sivuston nopeuden ja käytettävyyden näkökulmasta? Latautuuko sivusto riittävän nopeasti?
- Vinkki: Jokaisen kannattaa tarkistaa XML-sivustokartta. Sivustokartta näyttää kaikki sivut, jotka Google sivustoltasi löytää. Jos teet verkkosivustollesi uuden sivun, kannattaa uusi sivukartta lähettää heti Googlelle. Näin Google tietää välittömästi, että sivustollesi on tullut uutta sisältöä ja se alkaa nousemaan hakukoneessa. Jos jäät odottamaan sitä, että Google itse löytää uuden sivun, saatat joutua odottamaan viikkoja tai kuukausia.
Ulkoinen hakukoneoptimointi
Sivuston ulkoista hakukoneoptimointia yrityksissä ja organisaatioissa tehdään pääsääntöisesti vähemmän kuin sivuston sisäistä hakukoneoptimointia. Kannattaakin muistaa, että optimoida voi muutakin kuin omaa sivustoa – ulkoisessa hakukoneoptimoinnissa on monilla yrityksillä vielä paljon käyttämätöntä potentiaalia.
Muista, että arvioidessaan sisällön relevanttiutta, Google huomioi myös muiden sivustojen sisältöjä arvioidessaan, kuinka arvokasta sinun sivustosi sisältö on, joten ulkoiseen hakukoneoptimointiin kannattaa ehdottomasti panostaa.
Miten käytännössä edistää ulkoista hakukoneoptimointia?
- Tavoitteena ulkoisen hakukoneoptimoinnin kehittämisessä on, että sinun sivullesi tulisi linkityksiä muilta, asiallisilta sivuilta. Tarvitset siis sivustollesi linkkejä laadukkailta sivustoilta.
- Miten sitten saada ulkoisia linkkejä? Ulkoisia linkkejä voit saada esimerkiksi antamalla referenssihaastattelun yhteistyökumppanillesi, joka linkittää yrityksesi sivuston referenssitarinaan. Toinen keino on osallistua netin keskustelupalstoilla käytävään keskusteluun. Jos joku esimerkiksi kysyy keskustelupalstalla suosituksia tuotteesta tai palvelusta, jota myyt, voit osallistua keskusteluun kertomalla, että toivotunlainen tuote tai palvelu löytyy tältä sivustolta. Ulkoisia linkkejä voit saada myös tekemällä yhteistyötä vaikuttajien kanssa.
- Älä unohda myöskään päivittää Google My Business -tiliä. Voit itse hallita tiliäsi, lisätä sinne linkkejä ja pitää esimerkiksi palvelusi aukioloajat ajan tasalla. Tilin ylläpitoa voidaankin pitää paitsi osana hakukoneoptimointia, myös näkyvyyden hallintana.
Hakukoneoptimoinnista hyötyy jokainen organisaatio
Hakukoneoptimointi hyödyttää jokaista toimijaa. Olitpa sitten pieni tai suuri toimija, voit päästä Googlen ensimmäiseksi hakutulokseksi.
Isoilla toimijoilla on usein suuremmat resurssit panostaa ensimmäisestä sijasta kilpailemiseen, mutta pienilläkin toimijoilla on erinomaiset mahdollisuudet, kun oman asiantuntijuuden onnistuu tuomaan esiin mielenkiintoisella ja asiakkaita puhuttelevalla tavalla – SEO-osaamisella höystettynä.
Hakukoneoptimointi ei ole koskaan valmista, ja sitä pystyy kehittämään päivä päivältä paremmaksi. Tämän vuoksi monet päättävätkin ulkoistaa hakukoneoptimoinnin alan ammattilaisille.
Miten aloittaa hakukoneoptimointi? Vinkit aloittelevalle hakukoneoptimoijalle
Hakukoneoptimointi on laaja kokonaisuus ottaa haltuun, mutta ei hätää! Kerron seuraavaksi konkreettiset vinkit, kuinka aloittaa ja edetä hakukoneoptimoinnissa.
1. Toteuta avainsanatutkimus
- Onnistunut hakukoneoptimointi lähtee liikkeelle datasta. Toteuta avainsanatutkimus, josta selviää muun muassa, millä termeillä sivustonne tällä hetkellä löytyy, paljonko kyseisillä termeillä on kuukausittain hakuja ja kuinka kilpailtu avainsana on. Avainsanatutkimus antaa vastauksia myös siihen, paljonko saatte teille hyödyllisillä avainsanoilla tällä hetkellä liikennettä sivustollenne.
- Avainsanatutkimuksen tärkeä osa on myös kilpailijoiden analysointi – kuinka paljon potentiaalisia asiakkaitasi he vievät?
2. Avainsanatutkimuksen pohjalta tehty SEO-suunnitelma
- Valitse 10–20 tärkeintä termiä ja tee niiden optimoinnillle puolen vuoden suunnitelma. Voit tehdä kaksiosaisen suunnitelman: keskity ensin esimerkiksi muutamaan avainsanaan, jonka jälkeen voit optimoida lisää avainsanoja. Potentiaalia on erityisesti niillä avainsanoilla, jotka löytyvät Googlen toiselta sivulla.
3. Toteuta SEO-suunnitelman 1. osa
- Toteuta SEO-suunnitelma.
4. Toteuta SEO-suunnitelman 2. osa
- Optimoi suunnitelman avainsanoja.
5. Tarkastele avainsanojen sijoituksia
- Tulosten analysointi on tärkeää. Nousivatko optimoidut avainsanat? Onko kehityksen suunta ylöspäin?
6. Jatka SEO-suunnitelman mukaisia toimia
- Hakukoneoptimointi on jatkuva prosessi, jossa piilee paljon potentiaalia. Tutki, toteuta, analysoi orgaanista näkyvyyttäsi jatkuvasti!
Etene askel kerrallaan ja kysy tarvittaessa apua
Hakukoneoptimoinnin, niin sisäisen kuin ulkoisen haltuunotto saattaa tuntua isolta palalta pureskeltavaksi. Kuten mainittua, hakukoneoptimointia voi jatkuvasti kehittää, joten tärkeintä on, että otat ensimmäisen askeleen ja aloitat matkan hakukoneoptimoinnin maailmaan.
Sinun ei tarvitse asettaa ensimmäiseksi tavoitteeksi Googlen ensimmäistä sijaa kilpaillun avainsanan kohdalla. Luo pienempiä tavoitteita, kuten tietyn avainsanan tasainen nousu ja seuraa tavoitteen saavuttamista.
Muista iloita pienimmästäkin kehityksestä ja jatka hakukoneoptimointia tavoitteellisesti – näin saavutat tavoittelemasi tulokset!
--------------
Kirjoittaja Oskari Ilomäki on verkkomyynnin ammattilainen. Hän toimii myyntijohtajana ja osakkaana verkkomyynnin asiantuntijatalo Digizer Oy:ssä, jonka lisäksi hän pyörittää vapaa-ajallaan Pihalux-verkkokauppaa. Digizer tarjoaa asiakkailleen keinoja verkkomyynnin kasvattamiseen niin markkinoinnin kuin asiakaspalvelun puolella.
Tilaa Oskarilta ilmainen orgaanisen näkyvyyden auditointi.