Kipinävuoro: Tuomas Haapala
Kipinävuoro
on MarkkinointiKollektiivin yhteisön jäsenen kirjoitus havainnoistaan markkinoinnin alalta.

“Mihin minun sitten kannattaisi rahani laittaa? Kuinka paljon ja saadaanko sillä sitten tuloksia?”

Vaikka olen tehnyt markkinointiin liittyvää konsultointityötä vasta viikkojen ajan, niin tämä on yleinen kysymys, johon tunnun törmäävän toistuvasti. Moni potentiaalinen asiakas tuntuu tiedostavan digitaalisen markkinoinnin eri prosessien potentiaalin liiketoiminnan kasvattamisessa, mutta kokonaiskuva saattaa olla hukassa. Digitaalisesta markkinoinnista puhuttaessa ei ole kyse pikajuoksusta, vaan maratonharjoittelusta, jota jatketaan vuodesta toiseen.

On totta, että isoja könttäsummia johonkin tiettyyn prosessiin sijoittamalla on mahdollista saada myös niin sanottuja pikavoittoja. Tuhansien eurojen yksittäinen rahallinen sijoitus voi tuoda kauppaa jopa satojen tuhansien eurojen edestä. Mutta mitä sen jälkeen?

Digimarkkinointia ja siitä saatavaa myynnillistä hyötyä ei voi laskea sen varaan, että kun myynti alkaa soljumaan, niin siitä saatu puro laajenee itsestään suureksi mereen laskevaksi joeksi, joka virtaa valtoimenaan ja tuo yritykselle tasaista tulovirtaa. Tämän puron kasvattamiseen tarvitaan jatkuvaa digimarkkinointiin liittyvää tukea, sillä emmehän halua, että kerran yrityksen sivustolla vierailleet ja sieltä jotain mahdollisesti ostaneet asiakkaat vaipuvat unholaan ja jäävät pelkiksi kertaostajiksi.

Etenkin uudesta yrityksestä puhuttaessa markkinointitoimenpiteet ovat vahvasti testaamisen ja erilaisten kokeilujen varassa. Sen sijaan, että lähdetään kokeilemaan isoa könttäsummaa johonkin yksittäiseen prosessiin, budjettia on huomattavasi järkevämpää hajauttaa sekä suhteuttaa siten, että toimintaa voidaan jatkaa pitkällä aikajänteellä.

Sen sijaan, että alkuun lyödään peliin kaikki ilman minkäänlaista konversiodataa, tietoa asiakaskunnasta tai tuotteen toimivuudesta, kannattaa liikenteeseen lähteä sellaisella panostuksella, joka yrityksellä on varaa myös hävitä. Fakta kuitenkin on, että sekä B2B- että B2C -puolella merkittävä osa kokeiluista päättyy joko osittaiseen taikka totaaliseen pettymykseen.

Kootusti digimarkkinoinnin aloittamista miettiessä kannattaa tehdä kunnon taustaselvitykset siitä, ketä omat potentiaaliset asiakkaat ovat ja mistä heidät parhaiten tavoittaa. Tämän jälkeen on järkevää hajauttaa budjetti siten, että yritys voi kokeilla markkinointiin vähintään muutamia eri kanavia. Myös budjetti kannattaa suhteuttaa siten, että toiminta on edelleen kestävää ja tekemistä on mahdollista jatkaa yhden yksittäisen satametrisen sijaan pitkäjänteisesti tuloksia vuodesta toiseen parantaen.

Kirjoittaja Tuomas Haapala työskentelee tällä hetkellä digitaalisen markkinoinnin asiantuntijana sekä asiakaskonsulttina Rajasoft Oy:lla.

Oma tekstisi MarkkinointiKollektiivin Kipinävuoro-blogiin? Lue lisää ja jaa rohkeasti oma tekstisi.

Julkaistu 
11.12.2023
Blogit
 -kategoriassa

Lisää 

Blogit

 -kategoriasta

Katso kaikki

Tilaa uutiskirje ja saat tiedon tapahtumista, koulutuksista ja markkinoinnin työpaikoista ensimmäisten joukossa!

No spam ever. Read our Privacy Policy
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.