5

minuuttia. 10 minuuttia. 15 minuuttia.   Odotan asiakasta tapaamiseen ja häntä ei kuulu. Kuinka kauan odottaa, kunnes otan odottamaani henkilöön yhteyttä? Pari minuuttia ekstraa voi kestää kenellä tahansa parkkipaikan löytämiseen. Muutama minuutti siihen päälle, jos edellisestä palaverista lähteminen on venynyt. Kymmenen minuutin päästä alkaa jo huolestuttamaan. Vartin päästä pohdin, että palaverimme taitaa olla peruttu, kun en saa henkilöä edes puhelimen päähän. Sitten puhelimen hälytysääni katkeaa ja henkilö vastaa puhelimeen.

”Marica täällä hei, meillä oli tapaaminen sovittu vartti sitten alkavaksi ja odottelen sinua. Onko kaikki kunnossa?” ”No moi! Hei kato mä olen nyt just katos venekaupoilla kun päätinkin pitää vapaapäivän niin laita vaikka meilillä uusia tapaamisaikaehdotuksia niin palataan niihin.”

Seuraavaksi saan selittää business ohareista täpötäyden lounasravintolan ärtyneelle tarjoilijalle, joka on jo useampaan otteeseen kärkkynyt minulta tilausta, ja olen kerta toisensa jälkeen kertonut vielä odottavani seuraa.

Asiakas innostuu yhteisen keskustelun ideoista: idea toteutetaan ehdottomasti, mutta nyt on kiire. Tosi hienoa, jos saisin tarkennetun konkreettisen tarjouksen jo seuraavaksi aamuksi.

”Tämä homma etenee takuulla, mutta sori tästä aikataulusta”

Laitetaan onnistumaan. Onneksi on pikku kakkonen ja ryhmä hau playstationilla - niillä ostaa itselleen juuri sen tunnin verran aikaa illalla saattaa asiakkaalle tärkeä ja kiireellinen idea tarjouksen muotoon. Aamulla ehdotus on odottamassa vastaanottajan meilissä. Seuraavana päivänä laitan viestiä: "Tuliko tarjous perille? Oliko siinä kaikki tarvittava?" Soitan iltapäivällä. Soitan seuraavana päivänä. Soitan ja jätän vastaajaan viestin, että varmistaisin voinko olla avuksi asiakkaalle kiireellisen tarjouksen kanssa.

Laitan meiliä, että jos idea vielä kiinnostaa, niin sen kanssa tulee edetä nyt, ellei asiakkaan omaan aikatauluun ole tullut muutosta. En kuule asiakkaasta seuraavaan puoleen vuoteen mitään.

Meillä on tiimin kanssa sovittu asiakkaan luokse aamupresentaatio kuudelle hengelle. Olemme yhdessä asiakkaan kanssa hioneet presentaation kulmaa ja puhelimessa on tarkistettu, että esityksen sisältö on juuri nyt tarpeellinen heidän kuultavakseen.

Kaikki kuusi esitystä kuulemaan tulevaa henkilöä valuvat miten sattuu meille yhteisesti varattuun kokoushuoneeseen. Meiltä on pyydetty edellisenä päivänä, kun olemme vielä varmistelleet sovittua tapaamisaikaamme, että voisimmeko tuoda tullessamme aamiaisen kaikille palaveriin saapuville. Mukanamme on viereisestä kahvilasta napatut smoothiet, täytetyt leivät ja kahvit. Olemme jo esityksessämme dialla 7. kun kokoushuoneeseen saapuu viimeinen asiakas sisälle.

Tervehdimme häntä nyökkäyksellä ja jatkamme yhteistä aihetta. Asiakas tarkistaa katseellaan pöydällä olevat aamiaistarpeet, tuhahtaa, kääntyy pois huoneesta ja pamauttaa oven kiinni, eikä hänestä sen koommin kuulla.

Organisaatio on järjestänyt asiakasillan viihdetuotannon kulisseissa. Tarjolla on kunnon show. Sitä ennen pidetään huoli, että paikalle saapuneet eivät ole nälkäisiä eivätkä janoisia. Kaikille on varattuna vielä pieni lahja yllätykseksi. Luulisi, että kaikilla olisi hauskaa ja hyvä olla, mutta kuitenkin asiakas himoitsee viihdetuotannon tuotantoporukan juomia. Niitä emme voi anniskella kun eivät ole meidän, mutta muuta juomaa on vielä tarjolla.

Asiakas nappaa kielletyn juoman mukaansa ja mutisee olevansa kuitenkin maksava asiakas. Toivoisin, etten kuulisi tästä asiakkaasta hetkeen mitään.  

Kysymys kuuluu, minkälainen asiakas sinä olet?  

Marica Thorén

Kirjoittaja on aikoinaan harrastanut nettitreffejä, mutta ei ole koskaan saanut kokea yhtä monia ohareita missään muualla kuin työelämässä mediamaailmassa.

Julkaistu 
14.6.2019
Blogit
 -kategoriassa

Lisää 

Blogit

 -kategoriasta

Katso kaikki

Tilaa uutiskirje ja saat tiedon tapahtumista, koulutuksista ja markkinoinnin työpaikoista ensimmäisten joukossa!

No spam ever. Read our Privacy Policy
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.