telä-Korea ei pelkää Pohjois-Koreaa siksi, että Pohjois-Korealla on ydinase, vaan siksi koska heillä on sen lisäksi 21.000 tykkiä - joista suuri osa on jatkuvasti suunnattu suoraan Souliin.
Helsingin Sanomat on paha kilpailija kaikille muille mainosvälineille niin kauan kuin toimitaan vähittäiskaupassa ja asiakkaita halutaan ensisijaisesti pääkaupunkiseudulta. Postiluukusta tulleen materiaalin perusteella suurimpia ilmaisjakelun käyttäjiä ovat Verkkokauppa.com, Lidl, K-Supermarket, Tokmanni, Kärkkäinen ja Bauhaus.
Ai niin. Perinteinen printti kuoli jo. Tilalle tuli digi. Tarkemmin analysoitava, paremmin kohdistettava, halvempi ja niin paljon kiinnostavampi.
Tällaiseen totuuteen haluamme usein uskoa, vaikka alitajuisesti saatammekin miettiä, että eihän se varmaan noin ole.
Uusi teknologia saa meidät innostumaan ja toimimaan kuin sopulilauma. Kautta aikain on tullut uusia juttuja, joiden on väitetty muuttavan pelisäännöt lopullisesti. Radiohan kuoli television tullessa. Lienee siis jokin harha, että vastikään julkistetun tiedon mukaan viime vuonna keskimäärin ⅔ suomalaisista kuunteli radiota ainakin kerran päivässä. Lienee myös pelkkää pullistelua, että kaupalliset radiot väittävät pärjänneen ihan kohtalaisesti viime vuosina.
Uudessa maailmassa voi edetä menestyksellisesti monella eri tavalla.
Laivanvarustaja Aristoteles Onassis kertoi aikoinaan, että hänen menestyksensä salaisuus on ollut se, että hän menee aina ensimmäisenä jonnekin ja lähtee sieltä ensimmäisenä pois. Olen melko varma, että tuo ei ole kuitenkaan ainoa asia, miksi hän on menestynyt.
Toinen menestynyt laivanvarustaja on monelle suomalaiselle tuntematon ahvenanmaalainen Gustaf Erikson. Hänellä oli 1900 luvun alussa maailman suurin purjelaivasto. Samaan aikaan kun muut siirtyivät höyrylaivoihin, hän keskittyi ostamaan nopeita purjelaivoja halvalla. Niillä pystyi kilpailemaan kannattavasti ensimmäisiä höyrylaivoja vastaan.
Eriksonin laivastolle kävi kuitenkin ohraisesti. Sodat, höyrylaivojen kehittyminen ja pitäytyminen liian pitkään vain purjelaivojen varassa, kuihdutti laivaston pieneksi.
Mitä hyvän markkinoinnin ammattilaisen tulee siis ymmärtää?
Uudet välineet muuttavat pelisääntöjä, mutta eivät automaattisesti korvaa vanhoja. Toisaalta vanhakaan ei voi jatkaa muuttumattomana. Murroksessa maailma ei ole joko tai, vaan sekä että. Ne joilla on sekä perinteiset tykit että ydinase, ovat kaikkein vahvimmilla, koska he voivat vaihdella strategiaansa tarpeensa mukaan. Ne joilla on vain toinen välineistä, ovat paljon kapeamman strategian vankina.
-Pasi Sillanpää
Kirjoittajan päätyötä on puskea asiakkaita kohti rohkeampia visioita, yllättäviä strategioita ja terävää markkinointia. Työssään Kuudes Aisti Oy:ssä hän rakastaa reilua peliä pelaavia tilaisuuksiin tarttujia ja itämaista strategia-ajattelua. Viimeiset viisi vuotta hänen henkilökohtaisena missionaan on ollut ymmärtää onnellisuuden syvin olemus.