Tämänkertaisessa Mikä on tärkeää? -podcastin jaksossa keskustellaan Kari Hotakaisen uutuuskirjan uudenlaisesta lanseerauksesta jakelutienä Pirkka ja K-ryhmä (ajasta 1:34 alkaen), ostosovellusten käytön kasvusta (10:54) sekä Meiran uudesta Saludo-kampanjasta, joka leikkii tavallisuudella (25:08).Tällä kertaa juontaja Santtu Kottilan ohella panelisteina tietoliikenneyhtiö Telia Finlandin Laura Kultaranta sekä Jarno Varis strategisesta bränditoimisto Wörksistä.
Väittäisin, että harva ei-markkinoija tai ei-viestijä tietää, mitä työmme kulisseissa oikeasti tapahtuu. Käytännössä jongleeraamme päivittäin kampanjoinnin, sisällöntuotannon, tiedotteiden, somepäivitysten, tapahtumien suunnittelun, verkkosivustojen kehittämisen, analytiikan penkomisen ja monen muun hyvinkin erilaista osaamista vaativan tehtävän kanssa.
Mainosalaa syytetään usein maailman pilaamisesta ja kulutuskulttuurin luomisesta. Olkoon näin tai ei, meillä mainostajilla ja markkinoijilla on nyt sekä mahdollisuus että vastuu muuttaa maailma paremmaksi.
Nykyajan markkinointi- ja viestintäalan yritysten menestyminen vaatii paljon enemmän kuin pelkkiä pikaratkaisuja. Projektikohtainen raportointi on mielestäni strategisen kasvun tärkein työkalu. Kyse ei ole vain numeroista, vaan niiden syvällisestä ymmärtämisestä ja hyödyntämisestä. Jokainen projekti, oli se sitten suuri tai pieni, on osa yrityksesi kasvutarinaa.
Uskon, että markkinointi voisi olla organisaatiossa kuin organisaatiossa tunnistettu ja tunnustettu strategisen menestyksen draiveri. Silti markkinoijat arjessa tuijottavat kovin usein liikenteen trendejä, liidimääriä, voitettuja silmäpareja ja huomioarvoja – omassa nurkassaan. Samaan aikaan nurkka muuttuu YT-kierrosten ja organisaatioiden tehostamisten kautta kierros kierrokselta ahtaammaksi.
Yrityksillä, joilla on erottuva ja asiakkaille merkityksellinen brändipositio, on vahvempi asiakasuskollisuus, kasvava markkinaosuus ja mahdollisuus laajentua kannattavasti. Vahva brändipositio luo pitkällä aikavälillä kestävää arvoa, joka auttaa myös toipumaan haasteista nopeammin.
Tässä MarkkinointiKollektiivin tilaisuudessa opetellaan oman datan tehokkasta hyödyntämistä, matkaa vaikuttavammaksi viestijäksi ja otetaan tekoäly avuksi mahdollistamaan enemmän saavuttamisen vähemmällä. Markkinoinnin tuloksia peräänkuulutetaan joka organisaatiossa, ja jos nykytoimet eivät tuota, on etsittävä uusia keinoja. Haluamme mahdollistaa aikaa aidoille kohtaamisille ja keskusteluille, joten asiasisällön jälkeen on varattu aikaa minglaamiselle pikkupurtavan äärellä.