Kumppaniblogi: Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA
Markkinointi on siirtynyt aikakauteen, jossa tekoäly ei ole enää vain kiehtovaa tulevaisuutta, vaan keskeinen osa arkea. Muutos vaatii sinultakin uutta ajattelua: miten yhdistää tekoälyn analytiikka ja tehokkuus markkinoijan tunneälyyn ja luovuuteen? Mielestäni tekoäly on mahdollisuus – voimavara, joka auttaa meitä tavoittamaan ihmiset oikealla tavalla, oikeaan aikaan ja oikealla sävyllä.
Jos tekoäly ei vielä ole muuttanut työtäsi, kannattaa huolestua
Tekoäly ei ole vain kätevä työkalu markkinoijan rutiinitehtävien automatisointiin. Uuden teknologian avulla voimme entistä nopeammin käsitellä ja analysoida dataa ja kohdentaa viestejä, ja tämä tuo lisänsä myös strategiseen ajatteluun. Enää tekoälyn käyttö ei ole valinnainen lisä, vaan osa modernia työelämää.
Tilastot kertovat kuitenkin karua kieltään. Tämä yllätti itseni: Akavan toteuttaman vuoden 2024 Työolotutkimuksen mukaan 50 prosenttia suomalaisista asiantuntijoista ei koskaan käytä tekoälyä työssään, ja puolet heistä ei ole edes kokeillut sitä. Tämä jakolinja jättää jälkijunaan ne, jotka eivät ota omistajuutta oman uransa ja osaamisensa kehittämisestä.
Mitä taitoja tekoäly edellyttää markkinoijalta nyt ja jatkossa?
Tekoäly ei korvaa markkinoijan luovuutta tai tunneälyä, mutta se vaatii uudenlaista osaamista ja olemassa olevien taitojen soveltamista. Tärkeimpiä taitoja juuri nyt tekoälyn kanssa ovat:
- Promptaaminen: Kyky kommunikoida tehokkaasti tekoälyn kanssa. Taito antaa käskyjä ja muotoilla niitä eri tavoin paremman vastauksen saamiseksi.
- Riskienhallinta ja eettinen harkinta: Ymmärrys tekoälyn rajoitteista ja vastuullisuudesta. Esimerkiksi meillä MMA:lla on koostettu ohjeistusta tekoälyn käytön eettisiksi ohjeiksi: https://mma.fi/ajankohtaista/artikkelit/tekoalyn-eettiset-saannot-myyjille-ja-markkinoijille/
- Data-analytiikka: Taito hyödyntää tekoälyn tarjoamaa tietoa strategisesti, osata tehdä johtopäätöksiä. Kaiken pohjana on se, että käytetty data on riittävän kattavaa, hyvälaatuista ja luotettavaa.
Minnekään ei katoa tarve liiketoiminnan ymmärrykseen, myynnilliseen ajatteluun ja luovuuteen, mutta niiden rinnalla entistä tärkeämpään asemaan nousevat psykososiaaliset taidot ja tunneäly. Markkinoijan rooli on yhdistää teknologia ihmisläheiseen lähestymistapaan.
Kuka johtaa tekoälymuutosta – entä sinun tulevaisuuttasi?
Tekoälymuutos haastaa paitsi yksilöitä myös organisaatioita. On selvää, että taitojen päivittäminen on yhtä lailla organisaation kuin yksilön vastuulla. Tämä edellyttää organisaatioilta ymmärrystä, pelisääntöjen laatimista ja rohkeutta kokeilla uusia asioita.
Organisaatioilla on vastuunsa, mutta mielestäni jokaisen markkinoijan omalla vastuulla on ammattiosaamisen varmistaminen: aktiivinen asenne, halu oppia uutta ja sietokyky epävarmuuden keskellä.
Periaatteessa työnantaja vastaa tekoälyn aiheuttamista vahingoista, mutta työntekijällä on velvollisuus noudattaa ohjeita ja lakeja. Tämä muistutus on tärkeä aikana, jolloin tekoälyn käyttö yleistyy, mutta sen rajoitteet eivät vielä ole täysin kaikille selviä.
Käynnissä oleva muutos hävittää työpöydiltämme tehtäviä. Mutta samalla se avaa ovia uuden oppimiselle ja uramahdollisuuksille. Muutos on paitsi haastavaa myös etuoikeus. Uusi teknologia antaa mahdollisuuden innovoida ja kehittyä, kunhan olemme valmiita ottamaan haasteen vastaan.
Tekoälymuutoksen aalloilla surffaamiseen toivotan meille kaikille oppimisen halua, rohkeutta ja viisautta. Niille, jotka ottavat teknologian haltuun, tulevaisuus tarjoaa rajattomia mahdollisuuksia.
Kirjoittanut: Tuula Sirén, tekoälyavusteisesti tietty!
Kirjoittaja Tuula Sirén oli puhumassa aiheesta myös MarkkinointiKollektiivin tekoälytilaisuudessa. Katso Mitä tekoälyn aikakausi vaatii markkinoijalta ja organisaatiolta? -tilaisuuden tallenne.