MarkkinointiKollektiivin tilaisuus:
Mitä tekoälyn aikakausi vaatii markkinoijalta ja organisaatiolta?
– innovaatioilla ja epävarmuutta sietäen kohti uutta bisnestä
- Milloin: Ke 27.11.2024 klo 14–15.45
- Missä: Virtuaalitilaisuutena verkossa
- Hyvä tietää: Tilaisuus on kaikille avoin ja veloitukseton
Tekoäly ja digitaalisuus myllertävät ja muuttavat markkinointialan työnkuvia ja työtehtäviä. Jokaiselta markkinoijalta vaaditaan niin uuden omaksumista, innovointitaitoa kuin epävarmuuden sietoa. Samalla myös organisaatioiden johtamisen tulee siirtyä datan, tekoälyn ja automaatioiden aikakaudelle. Uusilla työkaluilla pitäisi luoda uutta bisnestä ja kilpailuetua, mutta tämä ei onnistu ellei ihmisten ja organisaation toimintatapojen muutosta johdeta.
Tässä MarkkinointiKollektiivin tilaisuudessa haetaan yhdessä tilannekuvaa tekoälyn vaikutuksista markkinoijan työhön. Tarkastelussa ovat sekä organisaatiotasolle vaadittavat muutokset että markkinoijan oma arki.
Katso tallenne:
-----------------
Tilaisuuden puheenvuorot:
Teko- ja digiäly markkinoijan tunneälyn kavereina
- Tekoäly ja digitaalisuus muuttavat markkinointialaa ja sen työnkuvia merkittävästi. Jokaiselta markkinoijalta vaaditaan nyt uusien taitojen omaksumista, muutoskyvykkyyttä ja kykyä sietää epävarmuutta. Tämä muutos haastaa myös alan johtamista.
- Myynnin ja markkinoinnin ammattilaisten (MMA) johtaja Tuula Sirén kertoo, kuinka MMA:n jäsenet suhtautuvat tekoälyyn ja sen tuomiin muutoksiin sekä miten markkinoinnin työelämä kehittyy tekoälyn käyttöönoton kasvaessa. Markkinoijat ovat olleet eturintamassa omaksumassa tekoälyn työkaluja, ja tekoälyn avulla heidän roolinsa voi kehittyä entistä strategisemmaksi: ihmisen rooli luovana ajattelijana ja strategina korostuu, ja tunneälyn merkitys kasvaa entisestään.
Vanha organisaatio + uusi teknologia = edelleen vanha organisaatio
- Markkinointi- ja myyntiteknologioiden käyttöasteet ovat kroonisesti matalia. Siksi liiketoiminnan hyöty jää monessa teknologiahankkeessa vähäiseksi. Datalla, tekoälyllä ja automaatiolla pitäisi luoda uutta bisnestä ja kilpailuetua, mutta tämä ei onnistu ellei myös organisaation toimintatapoja samalla muuteta.
- Lars Schulman (VML Finland) antaa puheenvuorossaan käytännön vinkkejä siihen, miten B2B-markkinointiorganisaatioiden on pystyttävä muuttamaan prosessejaan ja toimintamallejaan. Muuten datasta, AI:sta ja teknologiasta on melko turha odottaa saavansa irti niille asetettuja odotuksia ja bisneshyötyjä.
Mitä markkinoijan tulee tietää tekoälyn aikakaudella kohderyhmätiedon mallinnuksesta
- Tekoälyratkaisut ja niiden kehittyminen ovat tuoneet uusia mahdollisuuksia markkinoinnille myös tutkimustiedon hyödyntämiseen.
- Jaakko Kaartinen (Taloustutkimus) käy puheenvuorossaan läpi, mitä markkinoijan tulee tietää tekoälyn aikakaudella kohderyhmätietojen mallinnuksesta. Mitä on hyvä huomioida esimerkiksi Suomen muuttuvan väestön tietojen keräämisessä että sen mallintamisen osalta? Aiempaa tehokkaammat markkinointitutkimuksiin käytettävät välineet edellyttävät aiempaa tarkempia lähestymistapoja, joista markkinoijien on syytä olla hereillä – muuten riskinä on bad data in, bad data out.
Iltapäivän aikataulu:
- Klo 14.00 Tilaisuuden avaus
- Puheenvuorot
- Klo 15.45 Tilaisuus päättyy
Hyvä tietää:
- Ohjelma ja aikataulu saattavat muuttua vielä ennen tilaisuutta.
- Tilaisuuden tuottaa MarkkinointiKollektiivi.
- Tilaisuuden mahdollistavat kumppanimme Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA, Taloustutkimus sekä VML Finland.
- Tilaisuus on osallistujille maksuton ja kaikille avoin.
Lisää
Tapahtumat
-kategoriasta
Katso kaikki
Tilaa uutiskirje ja saat tiedon tapahtumista, koulutuksista ja markkinoinnin työpaikoista ensimmäisten joukossa!
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.