MK tuotannon blogi: Emmi Paunonen (Linkedin).
MarkkinointiKollektiivin tuotannon blogissa tartutaan kirjoittajan mielessä pyörineisiin ajatuksiin ja havaintoihin markkinoinnin alalta.
Jos olemme joskus kohdanneet, todennäköisesti tiedät, että ihmisten erilaisuuden ja moninaisuuden huomiointi on minulle tärkeää. Tähän liittyy myös digimaailman esteettömyys eli verkkosisältöjen saavutettavuus.
Verkkosisältöjen saavutettavuus tarkoittaa sitä, että verkossa ja mobiilissa olevat sisällöt ovat kaikkien ihmisten käytettävissä mahdollisimman helposti. Sisältöjen käytettävyyttä voi haastaa esimerkiksi luki- ja keskittymisvaikeudet, sairaudet tai vammat.
Päätin siis koota tähän avuksesi 5 sisältöjen saavutettavuutta parantavaa vinkkiä, joihin jokainen voi sisältöjä tuottaessaan tarttua.
Laki digitaalisten palveluiden tarjoamisesta velvoittaa viranomaisia ja julkista sektoria sekä 28.6.2025 alkaen myös esimerkiksi kuluttajille tarkoitettuja verkkokauppoja, sähköisiä kirjapalveluita ja henkilöliikenteen palveluntarjoajia noudattamaan saavutettavuusvaatimuksia. Voit lukea täältä tarkemmin digipalvelulain muutoksista ja ketä palveluntarjoajia saavutettavuusvaatimukset tulevat koskemaan. Mistään ihan pienestä muutoksesta ei ole kyse!
Jotta uudenlainen toimintatapa ja vaaditut muutokset saadaan otettua käyttöön koko organisaatiossa, kannattaa niihin orientoitua ajoissa ja ottaa seuraavat käytännöt mukaan arkeen jo nyt.
1. Käytä selkeää kieltä
- Kirjoita yksinkertaista ja helposti ymmärrettävää tekstiä.
- Vältä passiivimuodon käyttöä ja suosi mieluummin aktiivimuotoisia verbejä.
- Käytä sivulauseita ja vältä lauseenvastikkeita.
- Kirjoita lyhenteet auki ja selitä uudet termit ainakin kun ne esiintyvät tekstissä ensimmäisen kerran.
- Käytä emojeita harkiten.
- Kirjoita suomeksi, vältä finglishiä.
- Muista, että selkeä kieli ja selkokieli ovat eri asioita.
2. Huolehdi sivun selkeästä rakenteesta ja helposta silmäiltävyydestä
- Käytä tarpeeksi väliotsikoita.
- Kirjoita selkeitä otsikoita ja väliotsikoita, jotka kertovat, mistä niiden jälkeen kerrotaan. Vertaa esim. otsikoita “Markkinoijan työhyvinvointi” ja “Nämä asiat vaikuttavat markkinoijan työhyvinvointiin”.
- Käytä verkkosivuston editoria ja tägää otsikot otsikoiksi (H1, H2 jne.).
- Kirjoita linkkien tekstit auki niin, että niistä ymmärtää, mihin linkkiä klikkaamalla siirtyy. Vältä siis linkkejä ainoastaan sanoista “tästä” tai “lue lisää”.
- Käytä luetteloita ja listoja.
- Keskitä tekstit vasempaan laitaan.
- Älä unohda lauseiden lopusta pisteitä tai muita välimerkkejä.
3. Lisää kuviin alt-tekstit
- Alt-teksti eli vaihtoehtoinen teksti kertoo mm. ruudunlukijalle, mitä kuvassa on. Lisää alt-tekstiksi lyhyt ja neutraali kuvaus kuvan olennaisesta sisällöstä ja vältä tulkintoja. Esim.: Vaaleahiuksinen nainen istuu tietokoneen edessä ja hymyilee.
- Huomaa, että vaihtoehtoinen teksti ei ole kuvateksti tai kuvan otsikko.
- Muista aina laittaa piste alt-tekstin loppuun! Muuten ruudunlukija lukee alt-tekstin yhteen pötköön seuraavan otsikon tai tekstikappaleen kanssa.
4. Huomioi taustan ja tekstin välinen värikontrasti
- Tekstin ja taustan täytyy olla selvästi eri värisiä ja eri tummuusasteisia.
- Tekstin pitää erottua taustasta tarpeeksi myös silloin kun tekstin tai painikkeen tila muuttuu tai aktivoituu, esimerkiksi kun hiiri siirretään kohteen päälle.
5. Tarjoa sisältö vaihtoehtoisessa muodossa
- Mahdollisuuksien mukaan tarjoa kirjoitettu teksti myös äänitiedostona tai videona, ja päinvastoin.
- Tekstitä videot.
Tämän blogin vinkit pohjautuvat kirjoittajan aiempaan kokemukseen ja saavutettavuuskirjasto Celian ylläpitämään ohjesivustoon. Osoitteesta saavutettavasti.fi voit lukea paljon lisää ohjeita ja vinkkejä verkkosisältöjen saavutettavuuteen.
Kirjoittaja Emmi Paunonen on MarkkinointiKollektiivin tuotanto- ja kehityspäällikkö, joka haluaa tarjota kaikille tasavertaisen mahdollisuuden uuden oppimiseen ja inspiroitumiseen. Tämä kirjoitus sai alkunsa Neuroepätyypillisyys työelämässä -Aamukahviseura-lähetyksestä, jonka tuotannon yhteydessä MK-tilaisuuksien ilmoittautumislomakkeet muutettiin saavutettavampaan kirjoitusasuun.