ChatGPT:n julkaisusta ei ole kulunut vielä edes puolta vuotta, ja jo nyt tekoäly tukee digimarkkinoijien ja sisällöntuottajien työtä ennen näkemättömällä tavalla. Tekoälyn avulla on mahdollista hakea ideoita ja inspiraatiota, lisätä omaan sisältöön erilaisia tyylejä ja tone-of-voiceja tai elävöittää tekstiä hauskoilla lisäyksillä. Tekoäly tuottaa jo suvereenisti kokonaisia englanninkielisiä sisältöjä - suomenkielisiä täytyy vielä manuaalisesti sujuvoittaa.

Tykkään itse käyttää sisällöntuotannon tukena sekä ChatGPT:tä että Jasper.ai -nimistä tekoälyä. Jasper on luotu nimenomaan sisällöntuottajien tueksi erilaisten sisältöjen tuottamiseen. Ohjelmassa on mahdollisuus valita tarkasti, millaista apua kaipaa: lyhyisiin somepäivityksiin vai jopa kokonaisiin blogikirjoitusten kirjoittamiseen. Olen itse kokeillut Jasperia onnistuneesti molempiin. 

Hyödyllisin työkalu Jasper.aissa on oman kokemukseni mukaan “Content improver”, jolla on mahdollista muokata tuotetun sisällön tyyliä itse valitsemallaan tone-of-voicella. Leikitäänpä hieman: 

  1. Syötän Jasperiin yksinkertaisen lauseen “Markkinoinnin tärkein tehtävä on kysynnän luominen”
  2. Muokkaan tone-of-voicea: minulla on muutamia tiettyjä avainsanoja, joita tykkään käyttää sisältöä muokatessani ja oikeanlaista fiilistä hakiessani
  3. Annan Jasperin kehitellä lausettamme (huom! yleensä tekoälyn ehdottamat suomenkieliset sisällöt kaipaavat jonkin verran muokkaamista) 

Tone-of-voice: Opettavainen

Ilman markkinointia yritykset eivät pystyisi luomaan kysyntää tarjoamilleen tuotteille tai palveluille. Markkinointi on siis yksi liiketoiminnan kulmakivistä. Se auttaa yrityksiä saavuttamaan potentiaaliset asiakkaat ja rakentamaan vahvan brändin. Tiesitkös, että markkinointi kattaa monia eri osa-alueita, kuten tutkimuksen, suunnittelun, mainonnan ja myynnin? Tästä syystä markkinointi vaatii myös laajan osaamisen skaalan.

Tone-of-voice: Ammattimainen

Markkinoinnin avainrooli on synnyttää kiinnostusta tuotetta tai palvelua kohtaan ja herättää kysynnän tunne asiakkaissa. Tämän tehtävän onnistuminen voi merkitä menestyksen rajua kasvua yrityksellesi. Ole luova ja löydä tapoja herättää kohdeyleisön huomio ja kiinnostus.

Tone-of-voice: Inspiring

Markkinointi on avain menestykseesi, sillä sen päämääränä on luoda kysyntää yrityksesi tuotteille tai palveluille. Älä anna kilpailijoiden saavuttaa etumatkaa. Tartu markkinoinnin mahdollisuuksiin ja aloita luomaan vahvaa kysyntää tänään!

Lopputulos: kolme täysin erilaista ja erisävyistä tekstiä samasta alkuperäisestä lauseesta. Nämä voi kaikki ottaa muistiin ja kehitellä niistä vaikkapa pidempiä sisältöjä. 

Yksittäisen sisällön kohdalla hyödynnän tekoälyä erityisesti yksittäisten kappaleiden tyylin vaihtelemiseen. Saatan pyöräyttää tekoälyssä ainoastaan yhden tai kaksi kappaletta sisällöstäni ja katsoa, miten sisältö kehittyy. Koen, että tällä tavalla sisällöissäni säilyy autenttisuus ja oma ääneni. 

Lisäksi tekoälyä on hauskaa ja hyödyllistä käyttää sisältöideoiden luomiseen. Tässä tukenani on useimmiten ChatGPT. Parhaimmillaan se on sytyttänyt sykähdyttävän luomisprosessin ja auttanut pääsemään flow-tilaan. 

Epäilyttääkö? Jos niin on, suosittelen kysymään vaikkapa ChatGPT:ltä, miksi tekoälyä kannattaa hyödyntää digimarkkinoinnin ja sisällöntuotannon tukena. Sieltähän se vastaus löytyy.

Muutamia tekoäly-ohjelmia:

www.chat.openai.com/chat

www.labs.openai.com 

www.beta.jasper.ai 

www.beta.tome.app 

Suomalaisia vastaavia:

www.druid.ai 

www.simpler.ai 

P.S. Tämä sisältö syntyi ihan ilman tekoälyä

Kirjoittaja Suvi Wulff on pitkän linjan strategisen B2B-markkinoinnin ammattilainen. Suvi on utelias innostuja, joka näkee uusissa teknologioissa loputtoman kiinnostavia mahdollisuuksia. Juuri nyt häntä kiinnostaa, kuinka yhdenvertaisuus toteutuu tekoälyn näkökulmasta.

Oma tekstisi MarkkinointiKollektiivin Kipinävuoro-blogiin? Lue lisää ja jaa rohkeasti oma tekstisi.

Julkaistu 
12.4.2023
Blogit
 -kategoriassa

Lisää 

Blogit

 -kategoriasta

Katso kaikki

Tilaa uutiskirje ja saat tiedon tapahtumista, koulutuksista ja markkinoinnin työpaikoista ensimmäisten joukossa!

No spam ever. Read our Privacy Policy
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.