Kumppaniblogi: Noord
Vaikuttajamarkkinointi on noussut muiden digimarkkinoinnin muotojen rinnalle merkittäväksi mainonnan kanavaksi, ja se jatkaa kasvamistaan vuosi vuodelta. Vuonna 2022 vaikuttajamarkkinointiin käytettiin Suomessa 52,5 miljoonaa euroa, joka on noin 19 % enemmän kuin vuonna 2021. Vaikuttajamarkkinoinnin vastuullisuutta ja läpinäkyvyyttä on kuitenkin aika ajoin arvosteltu, vaikkakin mielestäni vaikuttajamarkkinointi on parhaimmillaan erittäin läpinäkyvä ja vastuullinen markkinointikeino brändille kuin brändille. Mutta mitä kaikkea vaikuttajamarkkinoinnissa tulisi ottaa huomioon, jotta se täyttäisi edellä mainitsemani ajatukset?
Autenttisuus on kaikki kaikessa
Autenttisuus on kaiken kulmakivi, jotta vaikuttajamarkkinointi olisi vastuullista – toisaalta samalla myös tehokasta. Brändien tulisi pohtia tarkkaan ja suunnitellusti, millaiset vaikuttajat sopivat luontevasti markkinoitavan tuotteen tai palvelun kasvoiksi, ja pystyvät ilmaisemaan viestiä aidosti ja siten, että sekä brändi että vaikuttaja pystyvät viestin takana seisomaan.
Toisaalta autenttisuus ei ole pelkästään vastuullisuuden, vaan myös toimenpiteiden onnistumisen tae. Mielestäni brändien tulisikin käyttää vielä entistä enemmän aikaa vaikuttajien motivaation selvittämiseen ja etsiä kumppaneikseen sellaisia vaikuttajia, jotka jo ennestään ovat olleet brändin faneja. Sillä tällä tavalla vaikuttajamarkkinointi toimii parhaiten – ”nykyajan puskaradiona”, kuten joskus blogihuuman alkuaikoina monesti todettiin.
Yhteistyön läpinäkyvyys
Vaikuttajamarkkinoinnin ja vaikuttajayhteistöiden läpinäkyvyyttä tarkoittaa se, että kaupallisesta yhteistyöstä ilmoitetaan selkeästi kaikissa julkaisuissa ja materiaaleissa, jotka kyseistä maksettua osuutta koskevat. Yrityksen ja vaikuttajan vastuullisuuden lisäksi läpinäkyvyyttä Suomessa säätelee Kilpailu- ja kuluttajavirasto, joka on julkaissut erittäin kattavat ja selkeälukuiset ohjeet vaikuttajamarkkinoinnin oikeaoppisista merkinnöistä.
Läpinäkyvyys on johtanut myös siihen, että monet suositut vaikuttajat kertovat itse ostamaansa tuotetta suositellessaan, että kyseessä ei ole maksettu yhteistyö. Tämäkin on luonnollista, koska arvonsa tunteva vaikuttaja haluaa pitää kiinni myös oman henkilöbrändinsä läpinäkyvyydestä.
Analysointi ja kehitys
Vaikuttajamarkkinoinnin analysointi ja kehittäminen on luonnollisen tärkeää toimenpiteiden onnistumisen, mutta myös vastuullisuuden ja läpinäkyvyyden kehittämisen kannalta. Jos brändi esimerkiksi käyttää yhteistöissään brändilähettiläitä, eli vaikuttajia, joiden kanssa yhteistyö on jatkunut pidempään, voitaisiin heidän avullaan järjestää esimerkiksi kyselyitä, millaisiksi vaikuttajien seuraajakunta on yhteistyöt kokeneet. Toisaalta myös vaikuttajamarkkinoinnin ehkäpä seuratuin mittari, sitoutumisaste, kertoo mielestäni jo omalta osaltaan omaa dataansa vaikuttajamarkkinoinnin vastuullisuuden onnistumisesta.
Lopulta, korvaako laatu määrän?
Jos minulta kysytään, niin myös vaikuttajamarkkinoinnissa laatu korvaa määrän. Erityisesti fyysisiä tuotteita markkinoivien brändien tulisi pohtia, voidaanko massakampanjoinnin sijasta hyödyntää pienempää määrää vaikuttajia, joiden kanssa pyritään erittäin laadukkaaseen ja vastuullisesti tuotettuun sisältöön. Tämä kysymys on noussut erityisesti viime aikoina esille, kun ulkomaiset halpaverkkokaupat (esimerkiksi Temu) ovat vallanneet alaa ja hyödyntäneet vaikuttajia sisällöntuotannossaan myös Suomessa.
Kaikki kaikessa, vaikuttajamarkkinoinnin avulla voidaan parhaimmillaan muuttaa maailmaa, samalla kasvattaen markkinoivan yrityksen liiketoimintaa positiivisesti.
Kirjoittaja Mikko Salonen on vaikuttajamarkkinoinnin asiantuntija, hauskojen lyhytvideoiden suurkuluttaja sekä vaikuttajamarkkinointiin erikoistuneen markkinointitoimisto Noordin operatiivinen johtaja ja perustajaosakas.
Mikko jakoi ajatuksiaan myös MarkkinointiKollektiivin SOME 2024 – Mitä markkinoijan tulee tietää sosiaalisesta mediasta vuonna 2024? -teematilaisuudessa. Voit katsoa Mikon puheenvuoron vaikuttajamarkkinoinnin murroksesta tilaisuuden tallenteelta.