K

eksitkö tilannetta, jossa yrityksen potentiaalinen asiakas viettää vapaaehtoisesti ja kiinnostuneena jopa useita minuutteja yrityksen viestien parissa?  Tällainen ainutlaatuinen tilanne on rekrytointi-ilmoitus, jonka lukija janoaa tietoa yrityksen missiosta, arvoista ja kulttuurista. Kun rekrytointi-ilmoitukset keräävät tuhansia yrityksestä kiinnostuneita silmäpareja brändiviestien pariin, ei tilaisuutta vaikuttaa mielikuvaan kannata jättää käyttämättä.  

Houkuttelevin voittaa

Rekrytointiviestintä on markkinointia. Se ei ole enää uutinen tai yllätys kenellekään. Osaajapula kasvaa jatkuvasti ohjelmistotaloissa ja teknisillä toimialoilla, jolloin kaikille yrityksille ei kerta kaikkiaan riitä tekijöitä. Parhaista osaajista taistellaan työnantajamielikuvalla ja työntekijöille pyritään tarjoamaan niitä asioita, joita he arvostavat. Työpaikka pitää myydä halutuille osaajille, sen sijaan, että yritys listaa vanhanaikaisesti taidot ja ominaisuudet, joita vaatii tulevalta työntekijältään. Rekrytointimarkkinointi ja työnantajamielikuvaa tukevat teot ovat tämän päivän välttämättömyys – tulevaisuudesta puhumattakaan. Enää ei riitä, että työpaikkailmoitus julkaistaan verkossa, vaan yritystä ja työpaikkaa tulee markkinoida työnhakijoille ja työpaikan vaihtajille niissä medioissa, joissa halutut kohderyhmät liikkuvat. Miksi kuitenkin niin harvoin Suomen markkinassa nähdään luovia ja huomiota herättäviä kampanjoita rekrytointien yhteydessä? Koska liian usein rekrytointimarkkinointi on edelleen vain HR:n työpöydällä, jossa markkinointiosaamista ei välttämättä ole tarpeeksi.  

Resurssipula ja osaamisen puute

Monsterin kyselytutkimuksen mukaan HR:n mielestä suurimmat haasteet oman organisaationsa työnantajamielikuvan rakentamisessa ovat vähäiset resurssit sekä puutteellinen osaaminen ja ymmärrys työnantajamielikuvan markkinoinnista*. Työnantajamielikuvan tulisikin olla osastojen läpi kulkeva vastuualue. Usein työnantajabrändin kehitys sysätään yksin HR:n pöydälle, vaikka avain onnistumiseen on yhteistyö läpi organisaation. Houkuttelevan työnantajabrändin rakentamisessa johdon tuki on välttämätön, jotta sen kehittämiseen saadaan panostaa niin aikaa kuin rahaa. Kun työnantajabrändi mielletään yrityksessä osaksi sen muutakin markkinointia, voi vaikutukset nähdä liiketoiminnassa asti. Jokainen yritys haluaa olla työnhakijan ensimmäinen vaihtoehto, kun kilpaillaan alan rautaisimmista ammattilaisista.

Siiloutunut tieto ei synnytä tulosta

Yhä useammin vastaan tulee määrätietoisia HR-ammattilaisia, jotka haluavat toteuttaa uusia erilaisia rekrykampanjoita ja viedä yrityksen työnantajabrändiä intohimoisesti eteenpäin. Harmillisen usein ongelmaksi koetaan kuitenkin resurssien tai budjettien puute. HR:n on helppo innostua videoista ja sisältömarkkinoinnista, mutta markkinointiosaamista tarvitaan, jotta toimenpiteiden yhteydessä osataan puhutella hakijaryhmää oikein viestein ja sopivassa mainosmuodossa, eikä unohdeta sisällön jakelua – timanttisinkaan rekryvideo ei hyödytä työnantajamielikuvaa, jos HR:llä ei ole mediabudjettia hankkia sille yleisöä. Uskottava työnantajabrändi, kuten mikä tahansa muu brändi, ei synny hetkessä, vaan vaatii pitkäjänteistä työtä ja suunnitelmallista tekemistä. HR-ammattilaisten mukaan vain alle neljännes yrityksistä on edes asettanut mitattavia tavoitteita työnantajamielikuvan markkinointiin*. Työnantajabrändin kehitys tarvitsee toimenpiteitä, viestintää ja mittareita – aivan kuten markkinointikin. Kun yhdistetään markkinointiväen ja HR-ihmisten osaaminen yrityksen sisällä, voidaan saada aikaan merkittävä kehitys yrityksen houkuttelevuudessa. Työnantajabrändissä kyse on kuitenkin loppujen lopuksi yrityksen työntekijäkokemuksen ja yrityskulttuurin wow-tekijöiden ja ylpeydenaiheiden pukemisesta tarinoiksi. Siihen on varmasti jokaisella markkinoinnin ammattilaisella annettavaa. -Katri LaaksoKirjoittaja

Katri Laakso (Linkedin | Twitter) on rekrytointiratkaisuja tarjoavan Monsterin markkinointipäällikkö, joka auttaa yrityksiä työnantajamielikuvan ja työpaikkojen markkinoinnissa. Monster on osa Alma Mediaa sekä maailmanlaajuista Monster Worldwide -verkostoa.

Julkaistu 
20.9.2018
Blogit
 -kategoriassa

Lisää 

Blogit

 -kategoriasta

Katso kaikki

Tilaa uutiskirje ja saat tiedon tapahtumista, koulutuksista ja markkinoinnin työpaikoista ensimmäisten joukossa!

No spam ever. Read our Privacy Policy
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.