annesin kansainvälinen luovuuden mainonnan ja markkinointiviestinnän festari on saapunut nyt päätökseensä ja suomalaiset korjasivat mukanaan kaikkien aikojen palkintopotin: yhteensä neljä pronssista leijonaa eri kategorioista. Markkinoinnin Oscar-gaalanakin pidetyssä Cannes Lionsissa tämä suoritus on vertaansa vailla ja osoittaa jälleen kerran suomalaisen markkinointiosaamisen hampaat kansainvälisellä kilpailukentällä.
Pronssiset leijonat kotiin toivat:
Media: S-ryhmä & Hihna247 (INSANO, Sanoma Media Finland, Carat Finland, MTV Oy / Sub-kanava)
Media: Finavia & #LIFEINHEL (TBWA\Helsinki & Dagmar)
PR: Plan International & Sheboard (Hasan & partners, OSG communications ja The Honeypot Partnership London)
Sustainable Development Goals: Fazer & Sirkkaleipä (SEK, Dagmar)
Kyselimme kolmelta tuoreelta voittajalta, miltä tuntuu kun käteen napsahtaa "Markkinoinnin Oscari". SOK Median markkinointijohtaja Lauri Toivonen uskaltaa jo näin merkittävää voittoa hieman juhlistaa vaikka painottaa markkinointityön olevan jatkuvaa: "Tunne on epäuskoisen ilahtunut, nytkö se ensimmäinen jo tuli. Koska oma rima on yksittäisiä palkintoja korkeammalla ja tarkoituksen ydin liiketoiminnassa, seuraa iloa välitön syyllisyys: saanko kuitenkaan tätä juhlia vaikka hommat on auttamattoman kesken. Henkilökohtaisesti olen siis masentavan perisuomalaisen luterilainen, mutta koko meidän porukan puolesta olen salaa kyllä ihan järkyttävän ylpeä!" Toivonen kertoo. Puoli miljoonaa suomalaista ihasteli jälleen kanssakansalaisten päivittäistavaroiden lipumista S-Ryhmän Hihna 24/7:ssä. Kyseessä oli sarjassaan toinen suora lähetys juhannuksena Kaaren Prisman kassalta kahdentoista tunnin ajan. Myös yhteisö tarttui ilmiöön ja halukkaat pystyivät seuraamaan Hihnaa vaikkapa selostettuna:
Finavian #LIFEINHEL -kampanjassa seurattiin kiinalaisen tv-tähti Ryan Zhun elämää Helsinki-Vantaan lentokentällä kuukauden ajan. Myös MarkkinointiKollektiivin Vuoden Paras -kilpailussa shortilistille yltänyt kampanja oli yksi yhteisömme suosikeista. Mutta miltä tuntuu Finavian markkinointijohtaja Anna Tuomesta: "Upealta! Leijonan tuominen kotiin on tietysti upea palkinto siihen työhön, mitä olemme Finaviassa pitkäjänteisesti tehneet Helsinki-Vantaan kansainvälisen bränditunnettuuden eteen. Tärkeintä kampanjalle oli saavuttaa ja sitouttaa yleisönsä ja kehittää asiakaskokemusta, missä onnistuttiin tavoitteiden mukaisesti ja ylikin. Iloitsemme siitä, että tehdyt valinnat ja suunta, jota kohti kuljemme ovat oikeita. Hienoa voittaa leijona yhdessä upean tiimin kanssa."
Yhteiskunnalliset kannanotot ovat näkyvillä yhä useamman markkinoijan työkalupakissa etenkin #metoo -liikkeen myötä. Plan International Suomi tarttui työssään tapaan puhua tytöille rakentamalla näppäimistösovelluksen, joka auttaa löytämään tyttöjän voimaannuttavia sanoja ja ilmaisuja. Voimakkasta viestiä kantaneen kampanjan palkitseminen riemastutti myös sen parissa työskennelleen Hasan & Partnersin Creativen Katariina Hartelan: "Leijonan voittaminen tuntuu epätodelliselta. En osannut reagoida muuten kuin ensin huutamalla kurkkuni käheäksi ja sitten soittamalla äidille. Nyt pystyy taas vähän hengittämään."
Eviran salliessa hyönteisten käytön ruokana Fazer liikkui nopeasti ja kehitti ensimmäisenä maailmassa leivän, jonka leivontaan käytettiin hyönteisiä ja tässä tapauksessa suomalaisia kotisirkkoja. Syntyi siis "Sirkkaleipä" - käsin leivottu leipä johon aivan tarkoituksella päätyy 70 kappaletta kotisirkkoja.
Onnittelut vielä kertaalleen voittajille koko MarkkinointiKollektiivin 8500 markkinoinnin ammattilaisten puolesta. Suomessa tosiaan tehdään maailmanluokan markkinointia.