Kumppaniblogi: Ivalo Creative
Miltä tuntuisi, jos työpäiväsi alkaisi sillä, että sinut manataan alimpaan helvettiin? Entäpä sitten tappouhkaus iltapäiväkahvin lomassa tai ihan vaan kasa kirosanoin ryyditettyjä vihaviestejä natsilaumalta? Entä pyrkisitkö kaikin keinoin välttelemään moisen viha-aallon alle joutumista?
Edelliset kysymykset ovat valitettavan ajankohtaisia. Vihapuhe kohdistuu yhä enemmän myös markkinoijiin ja yhä useampi markkinoija joutuu pohtimaan toimiako edustamansa brändin arvojen mukaisesti vai hioako viesteistä vähintäänkin kulmia suojellakseen itseään somesonnalta.
Osaltaan lisääntyneen vihapuheen voi nähdä osoituksena markkinoinnin toimivuudesta: täyslaidallinen on tunnereaktio. Ilmiö kuitenkin myös rapauttaa väistämättä markkinoinnin tasoa. Jos brändi ärhäkän vähemmistön pelossa ei halua ärsyttää tai suututtaa ketään tai olla eri mieltä kenenkään kanssa, on vaikea luoda terävää viestiä tai oivaltavaa sisältöä. Pelko somemyrskystä sen itsensä tai myräkän jälkipyykin työläyden vuoksi latistaa mainonnan helposti valjuksi pannukakuksi. Huomaamaton saa olla rauhassa.
Markkinoinnissa sisältö on tärkeämpää kuin toisto ja erottautuminen kilpailijoista kasvattaa tutkitusti yrityksen arvoa. Se on selvää ja kyseisen faktan pitäisi jo itsessään kannustaa yrityksiä rohkeisiinkin tekoihin ja kommunikaatioon. Kyse on kuitenkin isommasta asiasta kuin arvon luomisesta osakkeenomistajille. Kyse on vastuunkantamisesta.
Markkinointi ei ole ollut enää toviin pelkkää markkinointia. Markkinointi on osallistumista yhteiskunnalliseen keskusteluun. Se osaltaan rakentaa tai toisintaa olemassa olevaa kulttuuria ja heijastelee yhteiskuntamme arvoja. Kuluttaminen on yhä useammin omaan elinpiiriin vaikuttamista ja arvovalintoja: kannanottoja kotimaisen työn tekemisen puolesta, reilun tuotantoketjun valitsemista tai vaikka tasa-arvon kannattamista. Ostopäätös on tiedostamatta tai tiedostaen päätös olla jonkin asian puolella.
Samoin yrityksen päätös olla ottamatta kantaa tai tekemättä mitään on aina samalla heijaste sen arvomaailmasta. Tässä ajassa yksikään yritys ei voi ilmoittautua neutraaliksi – hiljaisuuskin on teko. Ja mitä enemmän janoaa kasvua ja sitä kautta valtaa, sitä suuremmaksi vaatimus vastuullisuudesta paisuu. Tämä vastuunkanto taas on koko yrityksen ja etenkin ylimmän johdon asia myös silloin, kun joudutaan myrskynsilmään - arvojaan elävässä yrityksessä myräkät otetaan vastaan yhtenäisenä rintamana. Yhteisenä rintamana toimiminen paitsi suojelee ja sitouttaa yksilöitä organisaation sisällä, myös mahdollistaa ilmiön kääntämisen positiiviseksi: aidosti vastuullisia yrityksiä ja brändejä on aina lopulta helpompi fanittaa kuin vihata.
Leena Komulainen
toimitusjohtaja
Ivalo Creative Agency
Teemasta keskustellaan myös 14.-15.4. järjestettävässä MK Vastuullisuus ja markkinointi-tapahtumassa, jossa Ivalo Creative on mukana asiantuntijapuheenvuorolla.
Tapahtuma on veloitukseton, ja voit ilmoittautua mukaan tästä!