Kumppaniblogi Leadoo Marketing Technologies

Tunnet varmasti edustamasi yrityksen parhaiten, sinulla on hyvä käsitys olemassaolevasta asiakaskunnasta, ostamisen motiiveista ja erityisesti sen esteistä. Ehkä voit jopa samaistua johonkin ostajatyyppiin ja sen kohtaamiin ongelmiin.

Sinä et silti ole oma kohderyhmäsi.

Miksi?

Syy 1: Vahvistusharha (eng. confirmation bias) on vahva.

Se tarkoittaa sitä, että olet taipuvainen puoltamaan omia käsityksiäsi tai hypoteesejasi tukevaa informaatiota. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että todennäköisesti keräät informaatiota ja teet tulkintoja valikoiden, jotta kyseinen informaatio tukee omaa ajatustasi.

Tämä puolestaan tietysti näkyy sitten siinä, mitä tälle oletettavalle kohderyhmälle tuotetaan. On hyvä pitää mielessä, että markkinoija kyllästyy aina omaan sisältöönsä ennen (sitä oikeaa) kohdeyleisöä.Älä siis suotta murehdi siitä, että jokin aihe ei ole sinulle riittävän mielenkiintoinen äläkä tästä syystä käytä itseäsi absoluuttisena kohderyhmäsi edustajana - päätät muuten kohderyhmäsi puolesta, etteivät he voi saada sitä tietoa jota sinulla on antaa.

Syy 2: Kohderyhmäotanta on 1kpl.

Sinä et voi itse edustaa kovin suurta massaa. Tämän kohdan voisi jättää jo pelkästään tähän, mutta avataan hieman.

Kohderyhmä tyypillisesti muodostuu massasta tietynlaisia henkilöitä, joilla on tietynlaisia tavoitteita, tietynlainen tausta ja tietynlaisia haasteita, joihin edustamallasi yrityksellä on ratkaisu. Massasta kerätyn datan pohjalta voidaan mallintaa kohderyhmäsi tapaa toimia ja esimerkiksi vuorovaikuttaa yrityksesi kanssa.

Rakas markkinoija, sinusta saadaan kerättyä yhden henkilön verran dataa ja sinä valitettavasti osaat toimia edustamasi yrityksen kanssa. Osaat navigoida nettisivuilla, ymmärrät tuotteen, osaat helposti ottaa yhteyttä. Hyvä niin, tottakai, päinvastainen tilanne olisi hirveä.

Parhaanakin erittäin puolueettomasti asioita katsovana päivän edustat yhtä ihmistä ja olet yhden ihmisen otanta. Voit mahdollisesti käyttää itseäsi esimerkkinä, mutta et kokonaisena totuutena, mitä tulee kokonaiseen kohderyhmään. 

Syy 3: Testaamisen ja todentamisen haastavuus nousee keskiöön.

Kohderyhmää tavallisesti validoidaan ja se tyypillisesti vaihtelee eri tavoitteiden ja toimenpiteiden mukana. Kohderyhmiä voi tietysti olla myös useampia kuin yksi ja yhtä isoa kohderyhmää voidaan pilkkoa pienempiin, tarkempiin ryhmiin.

Testaamista ja validointia voidaan toteuttaa eri keinoin ja massasta voidaan saada runsaasti mielenkiintoista dataa irti. Jos käytät itseäsi kohderyhmänäsi, miten testaat tätä? Minkälaisella testaamisella varmistat, että kuulut tähän kyseiseen kohderyhmään? Millä tavalla tätä validoidaan?


Kaikki kolme yllämainittua syytä nivoutuvat tiukasti yhteen. On vaikea testata itseään ja olla täysin puolueeton. On vaikea antaa olemassa olevan tiedon olla vaikuttamatta siihen kuinka katsot asioita. On vaikea edustaa itseään isompaa ryhmää kerralla, erityisesti edelliset pointit huomioiden.

Sinä, rakas markkinoija, olet aivan loistava siinä mitä teet. Jos käytät itseäsi kohderyhmäsi edustajana, rajoitat hyvin nopeasti sitä, mitä voit tuottaa - ja minkälaista arvoa voit yleisöllesi tuottaa.

Sinulla on paljon enemmän annettavaa laajemmalle yleisölle kuin ehkä uskotkaan.

Kuten todettua, sinä kyllästyt omaan sisältöösi ensin. Todellinen kohderyhmäsi ei ole nähnyt siitä vielä murto-osaakaan.


Jemmi Laaninen toimii Leadoolla Marketing Operations Leadina, uteliaana katalystinä myynnin ja markkinoinnin välillä.

Jemmi puhui kohderyhmävalidoinnista MarkkinointiKollektiivin teematilaisuudessa lokakuussa 2021 - tilaisuuden tallenteeseen pääset tästä.

Julkaistu 
18.11.2021
Blogit
 -kategoriassa

Lisää 

Blogit

 -kategoriasta

Katso kaikki

Tilaa uutiskirje ja saat tiedon tapahtumista, koulutuksista ja markkinoinnin työpaikoista ensimmäisten joukossa!

No spam ever. Read our Privacy Policy
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.