MK Event: Vastuullisuus ja markkinointi
Tapahtuman ensimmäisen päivän tallenne katsottavissa täältä.
Tapahtuman toisen päivän tallenne katsottavissa täältä.
Milloin: Keskiviikkona ja torstaina 14.4.-15.4. klo 9.00-12:00
Missä: Virtuaalitilaisuutena verkossa
Hyvä tietää: Kaikki MK tilaisuudet ovat osallistujille veloituksettomia
Asiakkaat ja muut sidosryhmät vaativat yrityksiltä vastuullisuutta enemmän kuin koskaan aiemmin, ja tämä muuttaa organisaatioiden toimintaa aina strategiasta lähtien.
Vastuullisuus on vuoden suurin ilmiö markkinoinnin saralla, ja nyt voit ilmoittautua mukaan vuoden tärkeimpään vastuullisuuteen ja markkinointiin keskittyvään tapahtumaan! Tule kuulemaan kuinka markkinoinnilla rakennetaan parempaa yhteiskuntaa, ja mitä lainsäädäntö vaatii vastuullisuudelta. Kuinka vastuullisuus toimii investointina brändin kilpailukykyyn, ja millaisia vastuullisuuden megatrendejä on nähtävissä? Kuinka vastuullisuus linkittyy mediamaineeseen ja miten vastuullisuustekojen viestinnän onnistumista voidaan mitata?
Luvassa kahdeksan erilaista näkökulmaa, oppeja ja inspiraatiota vastuullisuudesta!
Lue lisää alta ja ilmoittaudu mukaan!
Puheenvuorot 14.4. klo 9-11:
Sanoma tutkii tänä vuonna vastuullisuutta aiempaa syvällisemmin kuluttajan ja sitä kautta markkinoinnin näkökulmasta. Tiina Kosonen (Sanoma) tuo mukanaan tietoa uunituoreesta raportista, joka auttaa markkinoijia ymmärtämään, millaisia odotuksia kuluttajilla on vastuullisuuteen, yrityksiin ja brändeihin liittyen. Raportin ensimmäiset havainnot saadaan juuri sopivasti tilaisuuteen, joten tiedossa on varmasti uunituoreita nostoja.
Jussi Mälkiä (Fortum) tulee kertomaan vastuullisuudesta Fortumin strategian ja brändin ytimenä. Puheenvuorossaan Jussi avaa kuinka ilmasto- ja ympäristövastuun ohella yritys käsittelee sosiaalista ja taloudellista vastuuta. Saamme kuulla myös millaista palautetta Fortum saa omasta vastuullisuusviestinnästään.
Vastuullisuusmarkkinointi alkaa tapetoitumaan, sanoo Ilkka Ruotsalainen (Ivalo Creative), ja peräänkuuluttaa vastuullisuuden takana olevista arvoista viestimisen tilalle viestintää vastuullisista teoista. Mukanaan Ilkka tuo erilaisia caseja, ja nostaa keskusteluun myös, tulisiko vastuullisuudesta puhumisen lähteä entistä enemmän yritysten toiminnasta, eikä kuluttajien syyllistämisestä.
Anna Suominen (Meedius International) näkee mediamaineen analysoinnin näkökulmasta, kuinka vastuullisuudesta tänä päivänä puhutaan. Millaiset asiat nousevat esille, ja miten vastuullisuusviestinnän onnistumista voidaan mitata? Mukana on myös Aino Försti-Smith (Bayer), joka kertoo kuinka maailmalla naisten terveyden ja ehkäisyn edelläkävijänä tunnettu yritys on nostanut vastuullisuuden liiketoimintansa ytimeen ja miten konkreettisista teoista on viestitty.
Puheenvuorot 15.4. klo 9-11:
Liisa Kolehmainen (Oatly) muistuttaa, että yrityksen ääni voi rakentaa nykyistä parempaa yhteiskuntaa. Markkinointiguruilla on siis vaikuttamisen paikka ja enemmän mahdollisuuksia olla osa ilmastonmuutoksen ratkaisua kuin luullaan. Tämä onnistuu vain, kun yrityksen tavoittelema yhteiskunnallinen muutos ohjaa jokaista päätöstä.
Vastuullisuus markkinoinnissa on juridiikan silmissä monitahoinen aihe, sillä vastuullista toimintaa koskevaa lainsäädäntöä ja viranomaissäätelyä tulee entistä enemmän yrityksen valitsemien vapaaehtoisten toimien ja järjestelmien rinnalle. Nea Welling (Fondia) tulee selventämään miten yrityksiä ja niiden tekemää markkinointia säännellään ja mitä tulossa oleva yritysvastuulaki tulee merkitsemään markkinoinnin ammattilaisille.
Mikä on vastuullisuusviestinnän tulevaisuus? Onko vastuullisuusviestinnällä ja -markkinoinnilla mahdollista enää erottua tulevaisuudessa, pohtii Jere Rinne (Republic). Voiko vastuullisuuden vaateen kasvaessa vastuullisuusviestintä muuttua yrityksen / brändin todelliseksi hygieniatekijäksi? Pohdintaansa tukemaan Jere tuo näkemyksiä megatrendien ja vastuullisuusviestinnän suhteesta.
Investointi vastuullisuuteen on investointi kilpailukykyyn ja sen ylläpitämiseen, sanoo Mirka Lammi (PunaMusta Media). Mirka tulee kertomaan, kuinka PunaMusta Media on rakentanut tarjoamansa aina käyntikorteista laajalevikkisiin lehtiin 100-prosenttisen hiilineutraaliksi: näiden ympäristösaavutusten takana on paljon "tylsää" työtä hiilijalanjäljen pienentämisen eteen. Kuulet, kuinka PunaMusta Medialla ympäristövastuu on osa strategiaa, viestintää ja markkinointia, mutta ennen kaikkea arjen tekoja, joiden uskotaan maksavan itsensä takaisin ja poikivan myös liikevaihtoa.
Tapahtumassa ajatuksiaan ovat jakamassa:
Jussi Mälkiä, Fortum
Tiina Kosonen, Sanoma
Ilkka Ruotsalainen, Ivalo Creative
Anna Suominen, Meedius
Aino Försti-Smith, Bayer
Mirka Lammi, PunaMusta Media
Liisa Kolehmainen, Oatly
Nea Welling, Fondia
Jere Rinne, Republic
Tapahtuman aikataulu on sama kumpanakin päivänä (14.4.-15.4.2021):
8:55 Linjat avataan ja Virkisterin tarjoama Liikkuva Tauko® aloittaa päivän
9.00 Tapahtuma alkaa
11.00 Puheenvuorot päättyvät
11:15 MarkkinointiTreffit alkavat
12:00 Tapahtuma päättyy
Haluaisitko jakaa omia ajatuksia aiheesta ja tutustua uusiin ihmisiin? Olet lämpimästi tervetullut molempina päivinä puheenvuorojen jälkeen järjestettäville MarkkinointiTreffeille. Näistä saat lisätietoja tapahtuma-ilmoittautumisen kiitos-sivulta.
Tilaisuuden järjestää MarkkinointiKollektiivi.
Tilaisuuden päämahdollistaja Fortum.
Tilaisuuden mahdollistavat Sanoma, Ivalo Creative, Punamusta, Oatly, Fondia, Republic, Meedius.
Kiitos kumppaneillemme!