imeni on Laura Kuusela ja työskentelen Tori.fi:ssä B2B-markkinointipäällikkönä. Kuten me kaikki, myös minä kohtaan ja teen töitä päivittäin erilaisten kumppaneiden kanssa. Olemme Torissa pohtineet paljon kumppanuuksien merkitystä arjen tehokkuudessa - miten voimme palvella asiakasta yhä paremmin tai miten briiffaamme tehokkaammin seuraavan markkinointikampanjan? Oikein valituilla yhteistyökumppaneilla on olennainen rooli tuloksellisen liiketoiminnan johtamisessa ja kehittämisessä. Kumppaneilta haetaan puuttuvia paloja täydentämään omaa osaamista, joten ei ole merkityksetöntä, keitä kumppanikseen valitsee. Kysymys kuuluukin, millaisia kumppaneita sinä arvostat ja millainen kumppani olet itse?
Kokosimme katsauksen digimainonnan kumppanuuksien trendeistä kysymällä mielipiteitä 10 markkinointivaikuttajalta - tässä kootusti muutamia löydöksiä:
1. Tuloksellisuus
Ole kumppani, joka tuo pöytään lisäarvoa. Kumppaneilta ei kuitenkaan odoteta kaikkitietävää viisautta ja valmiita vastauksia, vaan ennen kaikkea uteliaisuutta, taitoa kuunnella muiden tarpeita ja halua kulkea kohti uusia innovaatioita ja ratkaisuja yhdessä. Tuloksellisuus korostuu myös siitä näkökulmasta, että selkeä trendi markkinoinnin tekemisessä on katsauksen mukaan in-house-tekemisen lisääntyminen. Kumppanuussuhteet ovat siis nyt tiukan luupin alla.
2. Halu ja kyky tiiviimpään yhteistyöhön
Kumppaneilta odotetaan tiiviimpää yhteistyötä. Kumppanuus on jatkuvaa vuoropuhelua ja aito vuorovaikutus vaatii jatkuvia henkilökohtaisia kohtaamisia. Konkreettisesti tämä onnistuu tiimien integroituessa, mahdollisuuksien mukaan myös saman katon alle. Tiivis yhteistyö mahdollistaa oppimisen puolin ja toisin - niin tuotteista, prosesseista kuin erilaisista teknisistä toiminnallisuuksistakin. Jokainen tiimin jäsen tuo työskentelyyn erityisosaamista, joka mahdollistaa yhdessä kehittymisen ja tuloksen tekemisen.
3. Luota ja ole avoin
Tiimien integroituessa ja yritysrajojen hämärtyessä on toimiva vuorovaikutus ratkaisevassa roolissa. Kumppanuuksien kehittäminen vaatii ilmapiiriä, jossa pystytään avoimesti ja rakentavasti käsittelemään onnistumisia ja epäonnistumisia. Avoimuuden on perustuttava rehellisyydelle itseä ja muita kohtaan. Tiimin sisällä pitää pystyä puhumaan myös epäonnistumisista ja haasteista. Näin työskentely on nopeampaa, joustavampaa ja tehokkaampaa. Yhteisestä suunnasta on keskusteltava avoimesti ja kun suunta on valittu: luota siihen, että kaikki hoitavat oman osuutensa. Lue koko trendikatsaus tästä! Kiitos, että jaksoit lukea tänne asti! Mitä ajatuksia kumppanuuksien tulevaisuus sinussa herättää? Verkostoidutaan Twitterissä ja LinkedInissä, ja jatketaan keskustelua vaikkapa MarkkinointiKollektiivin FB-ryhmässä tai Twitterissä hastagilla #kumppanuus. -Laura Kuusela