Arvoisa kollega, tässä on sinulle materiaalipaketti vastuullisuudesta. MarkkinointiKooste on yhdessä MarkkinointiKollektiivin yhteisön jäsenten kanssa kerätty vinkkilista hyvästä sisällöstä. Se on kollegiaalinen kädenojennus, jossa jaetaan sisältöä, josta on itse saanut oivalluksia.
Vastuullisuus puhututtaa, nyt enemmän kuin koskaan. Se on yksi kuluvan vuoden suurimmista markkinoinnin trendeistä. Asiakkaat ja muut sidosryhmät vaativat yrityksiltä vastuullisuutta enemmän kuin koskaan aiemmin, ja tämä muuttaa organisaatioiden toimintaa, aina strategiasta lähtien. Kuinka tämä näkyy markkinoijan arjessa? Millaista vastuullisuusviestintää- ja markkinointia tulisi tehdä, mitä teeman parissa työskentelevät ovat oppineet?
Löydät tästä koosteesta materiaalit niiden julkaisutavan mukaisesti lajiteltuina:
Artikkelit ja tutkimukset
Blogit
Oppaat
Podcastit
Videot / Tapahtumatallenteet
Hienoa, että vastuullisuus kiinnostaa! Upeaa, että siitä puhutaan!
Artikkelit ja tutkimukset
- Infinen Vastuullisuus ja markkinointi 2020 haastattelututkimus
Päättäjien näkemyksiä siitä, miten vastuullisuus muokkaa markkinoinnin todellisuutta
- PwC:n Women in Work Index 2021 -selvityksessä on analysoitu naisten taloudellista asemaa 33:ssa OECD-maassa. Hyvä raportti kohderyhmäymmärryksen kasvattamiseen
Tasa-arvo etenee etanan vauhdilla - PwC:n Uutishuone
- Sanoman vastuullisuustutkimus 2020-raportti (vaatii yhteystietoja)
Käsi ylös, jos haluat tietää, miten vastuullisuudesta kannattaa viestiä
- Suomalaisen työn liiton tutkimus yritysvastuullisuuden merkityksestä eri ikäisille suomalaisille
Tutkimus: yritysten vastuullisuus merkitsee eri asioita nuorille ja vanhemmille
Blogit
- Castrén & Snellman blogissa muistutetaan, että markkinoinnin täytyy lunastaa totuus
Vastuullista markkinointia vai harhaanjohtavaa viherpesua?
- Forresterin blogissa Jim Nail summaa vuodesta 2017 saakka tehtyjä havaintoja vastuullisista yrityksistä
The Power Of The Values-Based Consumer And Authentic Brand Values
- Haaga-Helian blogissa Anu Seppänen kirjoittaa yritysten sosiaalisesta vastuusta markkinoinnin näkökulmasta
Aukeaako kuluttajan lompakko vastuullisen markkinoinnin avulla? - Haaga-Helia eSignals
- Ivalon blogi markkinoinnista joka herättää tunteita (MK kumppaniblogi)
Somemyrskyt ja vihapuhe ovat koko yrityksen asia
- Meediuksen blogissa ajatuksia onnistuneesta vastuullisuusviestinnästä (MK kumppaniblogi)
Kaiken takana on tieto - myös vastuullisuudessa ja sen onnistuneessa viestinnässä
- Oatlyn blogissa pohdintaa paremman kestävyysviestinnän tekemisestä (MK kumppaniblogi)
Kestävyysviestintää on enemmän kuin koskaan, mutta me pystymme parempaan
- Oona Rintalan pohdintaa yhteistyöstä yritysten ja järjestöjen välillä, sekä kuinka yhteistyöllä voidaan saavuttaa kestävän kehityksen tavoitteet (MK Kipinävuoro)
Kestävän kehityksen tavoitteet voidaan saavuttaa vain yhteistyöllä
- Ping Helsingin blogissa ajatyuksia social impactista osana vastuullisuutta ja vaikuttajaviestintää
Social (media) impact muuttaa maailmaa hyvässä ja pahassa
- PunaMustan blogi peräänkuuluttaa läpinäkyvyyttä ja totuutta vastuullisuuden taakse (MK kumppaniblogi)
Läpinäkyvyys selättää vastuullisuushutun
- Sugar Universen blogissa ajatuksia kuluttajien luottamuksesta vastuullisuusmarkkinointiin
Mikään ei ole muuttunut vaikka kaikki muuttui
- Videolle videotoimiston ajatuksia inklusiivisesta- sekä sukupuolisyrjivästä mainonnasta
Tarvitsemme monimuotoista ja inklusiivista mainontaa – mitä se tarkoittaa? ja Sukupuolisyrjivä mainonta? Sukupuolen kuvaukset mainonnassa (ja miksi niillä on väliä)
- 10.fi blogi nostaa esille kuinka urheilussa vastuullisuudesta on tulossa liiketoiminnan edellytys
Urheilussa vastuullisuudesta on tulossa liiketoiminnan edellytys - 10.fi
Oppaat
- Kansainvälisen kauppakamarin ICC:n Markkinointisääntöjen erityissäännöissä annetaan ohjeita ympäristöväittämien todentamiselle
RESPONSIBLE ENVIRONMENTAL MARKETING COMMUNICATION
- Kiia Beilinsonin ja Miia Laineen kokoama laaja lähdeluettelo antirasistisen toiminnan tueksi, toimii myös hyvänä tukena markkinoijille
Lähteitä antirasistisen toiminnan tueksi
- Videolle videotoimiston eettinen ohjeistus mainonnan ja markkinointiviestinnän tekijöille (ladattavissa yhteystietoja vastaan)
Lataa:Eettinen ohjeistus mainonnan tekijöille
Podcastit
- Dagmarin WTF podcastissa mietinnässä mihin trendeihin yritysten tulisi kiinnittyä
Yritysten tulee tarttu trendeihin, mutta mihin niistä ja miten
- Elinkeinoelämän keskusliitto Vastuullisuuden suunta podcast-sarjassa Suomen yrityskentän asiantuntijat ja toimijat pohtivat, mikä on yrityksen johdon rooli vastuullisuustyössä, ja miten noustaan visionääriseksi vastuunkantajaksi
Vastuullisuuden suunnannäyttäjät's stream
- Johanna Huhtariihi Maitrimindistä ja Minna McGill Kodin Kuvalehdestä pohtivat miten vastuullisista teoista kertovat tarinat voivat toimia kirittäjänä toisille, MarkkinointiRadio
MarkkinointiRadio 34: Johanna Huhtariihi & Minna McGill, Vastuullisuus ja nuppineulanpään kokoiset hyvät teot
- Nesteeltä Mika Hyötyläinen pohtii kuinka markkinoinnilta edellytetään jatkossa parempaa ennustettavuutta. Mistä kaikesta yritysmielikuva rakentuu, ja mitä vastuullisuus merkitsee Nesteelle, MarkkinointiRadio
MarkkinointiRadio 40: Mika Hyötyläinen, Neste : "Kaikilla meillä pitää olla jokin missio!"
- Pesula-podcast ottaa selvää vastuullisuusväittämistä
Pesula | Podcast on Spotify
- Slow Forrest Coffeen vastuullisen ja metsiä suojelevan tuotekehityksen tarina, MarkkinontiRadio
MarkkinointiRadio 49: Jaakko Kaukomies: Vastuullisuus liiketoiminnan kärkenä
- Wörksin “Näin niitä mielikuvia luodaan” sarjan viimeisessä jaksossa käsittelyssä miten ilmastonmuutos vaikuttaa meihin kaikkiin tulevaisuudessa, ja mikä on markkinoijan vastuu.
Näin niitä mielikuvia luodaan: mikä on markkinoinnin tulevaisuus?
Videot / Tapahtumatallenteet
- AaltoPro webinaaritallenne, jossa Pekka Mattila ja Lauri Toivonen keskustelevat miten markkinointi ja vastuullisuus kulkevat käsi kädessä (katsottavissa yhteystietoja vastaan)
Vastuullisuus vaatii rohkeutta katsoa totuutta ja omaa ydintä silmiin
- MarkkinointiKollektiivin Vastuullisuus ja markkinointi-tapahtuman 1. aamupäivässä summataan tietoja ja tutkimuksia vastuullisuusmarkkinoinnista.
Puhumassa Tiina Kosonen / Sanoma, Jussi Mälkiä / Fortum, Anna Suominen / Meedius, Aino Försti-Smith / Bayer ja Ilkka Ruotsalainen / Ivalo Creative.
MK Vastuullisuus ja Markkinointi 14.4.2021
- MarkkinointiKollektiivin Vastuullisuus ja markkinointi-tapahtuman 2. aamupäivässä katse vastuullisuusmarkkinoinnin tulevaisuudessa.
Puhumassa Mirka Lammi / PunaMusta Media, Nea Welling / Fondia, Liisa Kolehmainen / Oatly ja Jere Rinne / Republic.
MK Vastuullisuus ja Markkinointi 15.4.2021
- Ping Helsinki vaikuttajamarkkinoinnin megatrendit tapahtuman tallenne ottaa kantaa myös vastuullisuuteen
Social (Media) Impact - vaikuttajamarkkinoinnin 2020-luvun megatrendi
- Valtteri Mäkelä kertoo MarkkinointiOpas-jaksossa millaisia odotuksia ihmisillä on vastuullisuudesta yrityksiä kohtaan ja millaisiin kysymyksiin yritykset joutuvat nyt ja tulevaisuudessa ottamaan kantaa. Valtteri on perustanut Vaufactory-some kanavat, joilla hän jakaa tietoa ja esimerkkicaseja yritysvastuullisuudesta.
MarkkinointiOpas 15 | Valtteri Mäkelä: yritysaktivismi
Kiitos kaikille materiaalia vinkanneille! Toivottavasti tästä koosteesta on sinulle iloa ja hyötyä.