MarkkinointiKollektiivi selvitti Markkinointialan suuressa hyvinvointikyselyssä laajasti markkinoinnin ammattilaisten työelämään liittyviä ajatuksia. Lähes 600 vastaajan kyselystä selviää, että markkinointialalla 38 % harkitsee alan vaihtoa ja 70 % työpaikan vaihtoa. Vertailun vuoksi: 37 % työssäkäyvistä suomalaisista pohtii työpaikan vaihtoa ja kokonaan uudelle alalle vaihtamista harkitsee 35 % vastaajista. Nämä luvut ovat tammikuussa julkaistusta Baronan valtakunnallisesta Työelämätutkimuksesta, johon vastasi yli 2 000 työelämässä olevaa suomalaista.
Kummankin kyselyn taustalla työpaikan vaihdon halukkuutta selittävät yleinen maailmantilanne, omien arvojen tarkastelu, luonnollinen vaihtelun halukkuus, palkkakehitys sekä ura- ja etenemismahdollisuudet. Vaikka taustalta löytyy luonnollisia ja ymmärrettäviä työpaikan vaihtoon liittyviä aihioita, on markkinoinnin alalta kuultu työpaikan vaihtohalukkuus silti hätkähdyttävän suuri.
Onnea uusille urahaasteillesi!
MarkkinointiKollektiivin raportti kertoo, että markkinoijia kuormittaa nykyisen työpaikan arjessa eritoten huono johtaminen ja pitkään jatkunut stressi. Kiire, silpputyö ja sisäisen viestinnän haasteet myös osaltaan luovat poistyöntöä nykytyöpaikasta.
Itselleen sopimattomiin tai huonoihin oloihin ei kannata jäädä märehtimään – (työ)elämä on liian lyhyt sisältäpäin mädäntävälle arjelle. Markkinoinnin alalla työpaikanvaihdon tiedetään monesti myös olevan tehokkain tapa edistää ura- ja palkkakehitystä. Siispä lähde! Vaihda! Kokeile! Markkinoinnin alalla yleisesti työkiertoa toivoisi jopa edistettävän, jotta ymmärtäisimme paremmin toistemme arkea ja erilaisia ajatusmalleja sidosryhmiämme kohdatessamme.
Kuinka varmistaa sujuva siirtyminen roolista toiseen?
Markkinoinnin alalla voi tehdä itselleen palveluksen ja välttää miinoittamasta omaa sukkulointia monipuolisissa, mielenkiintoisissa ja vaikuttavissa tehtävissä, joita ala tarjoaa.
Onnistuneessa työpaikanvaihdoksessa korostuu, hyvin yksinkertaisesti, käytöksesi. Se on avaimesi onnistumiseen, etenkin uuteen rooliin siirtyessäsi. Voit vaihtaa alalla positiota rohkeasti, kun huomioit seuraavat kaksi asiaa:
1. Älä toitota yhtä totuutta.
Niin kutsutut takinkäännöt kuuluvat alaan. Perjantaina edustetaan ulkomainontaa ja maanantaina aikakauslehtiä. Viime kerralla tavatessamme toimit inhouse-markkinoinnissa ja nyt luovassa toimistossa. Tavoitteet suomalaisten kannustamisesta kaukomatkailuun muuttuvat lähimatkailun edistämiseksi sähköpostiosoitteen lopun muutoksen myötä.
Me alalla ymmärrämme, ja toivomme sinulle hyvää. Muutoksissa onnistut paremmin, kun et ole missään roolissasi toitottanut vain yhtä totuutta: se on toisaalta helppoa, koska sellaista alalla ei ole olemassakaan. Älä siis haksahda siihen ansaan.
2. Kohtele kaikkia alalla kohteliaasti.
Ei tällä alalla ihan kaikki tunne kaikkia, mutta aika lähellä ollaan. Pienet piirit korostavat entisestään kohteliaisuuden ja ystävällisyyden merkitystä. Aina, kaikissa rooleissa.
Älä tee itsellesi karhunpalvelusta nokittelemalla mediatoimiston roolistasi käsin median yhteyshenkilölle, joka on jo sinun tietämättäsi siirtymässä suurimman asiakkaasi puolelle markkinointitiimiin. Brändin puolelta ei kannata kyykyttää toimistokumppaneitaan, kun pian löydätkin itsesi roolista, jossa myyt toimistolle omia palveluitasi. Onhan tapahtunut sitäkin, että asiakkaasi onkin ilmestynyt uudeksi esihenkilöksesi. Piiri pieni pyörii.
"Kenen leipää syöt, sen lauluja laulat" on toki totta. Mutta lauletaan nätisti, itsemme sekä muiden vuoksi.
Lataa koko MarkkinointiKollektiivin suuri hyvinvointikysely veloituksetta täältä. Kyselyn tuloksista on löydettävissä myös signaaleja, joilla alan ammattilaisten hyvinvointia voidaan parantaa ja alalla sekä nykytyössä pysyvyyttä kannustaa.
Kirjoittaja työskentele MarkkinointiKollektiivin tuotannossa. Hän on itsekin loikahdellut markkinointialalla roolista toiseen, ja pitkään myös pohtinut aivan toiselle alalle siirtymistä. Viha-rakkaus-suhde markkinointialaan on olemassa, mutta vielä on rakkaus kuitenkin voitolla.